Hur laga spricka i nylonplast?

Allex

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2003
Ort
Sthlm -> Kista
Hoj
sålde och ångrar!
Tjo!

Har en hugger här som börjar vika, sprickan blir bara längre och längre, vill inte att huggern ska falla i bitar så vad gör jag?
Har provat epoxy men den sprack exakt där sprickan går efter ca 200km, finns det ngt bättre? Kanske ngt som är segare som kan flexa?

Det röda innuti cirkeln är sprickan:
 

Bifogat

  • 132-3250_IMG.jpg
    132-3250_IMG.jpg
    38.8 KB · Visningar: 144

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
"svetsa" medelst lödpenna kan gå bra, annars kan man tydligen svetsa med ett sådant "verktyg"som mattläggare använder. liknar en värmepistol men med mindre munstycke...
 

lelle

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR1100XX -99
Pebl skrev:
"svetsa" medelst lödpenna kan gå bra, annars kan man tydligen svetsa med ett sådant "verktyg"som mattläggare använder. liknar en värmepistol men med mindre munstycke...

Min erfarenhet är att svetsa är det enda som håller.Jag har själv provat både lim (flera olika sorter) och att bara lägga på epoxy med glasfibermatta i håller inte heller,så SVETSA är det allra enklaste å bästa.Håller avgjort bäst :)
 

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
Vet du vilken sorts plast det är? Lika lagas med lika - annars blir det ofta inte så bra. Står det något under som kan tipsa? Är det plast som formas med värme så funkar ju svetsning (kolla på något gömt ställe om den smälter fint), men är den gjord i polyester/epoxi + glasfiber eller nått sånt så funkar ju inte det. När du lagat med epoxi - spricker eller släpper lagningen? Om det är lagningen som spricker men sitter fast så kan du prova med epoxi som inte blir sprödhård. Om den lossnar men inte spricker så är det antingen något som inte epoxi biter sig fast i (ABS t.ex) eller så har ditt förarbete (avfettning/ruggning) inte varit så lyckad.

Bara av intresse - vad är det för hoj och vad är det för märke på huggern?
 

Allex

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2003
Ort
Sthlm -> Kista
Hoj
sålde och ångrar!
Det är min honda hornet och huggern är samam som på http://www.s-racing.se fast lite moddat så den ser snyggare ut.
Svetsa...hur menar ni då måste jag inte ha mer plast som jag smälter på för att förstärka fogen? Epoxy spricker längst sprickan den lossnar alltså inte från plasten. Huggern verkar vara gjord av nylonplast.
 

Gabor

Guest
Allex skrev:
Det är min honda hornet och huggern är samam som på http://www.s-racing.se fast lite moddat så den ser snyggare ut.
Svetsa...hur menar ni då måste jag inte ha mer plast som jag smälter på för att förstärka fogen? Epoxy spricker längst sprickan den lossnar alltså inte från plasten. Huggern verkar vara gjord av nylonplast.

Borra ett hål där sprickan sluter med en 4-5 mm borr.
Det är det första...sedan använder du en lödpenna och smälter ihop plasten på baksidan. :tummenupp
Smält och tryck ner i sprickan...
Varför spricker dem ???... :va ,troligen är den i spänn, kolla vad du kan göra åt det också :tummenupp
 

Allex

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2003
Ort
Sthlm -> Kista
Hoj
sålde och ångrar!
varför ska man borra ett hål? För att förhindra för den att bli längre eller?
Sprack gjorde den för att jag kutta av plasten men gjorde det inte ordentligt så troligtvis hade jag en flisa/jack i plasten som orsaka det hela.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Allex skrev:
varför ska man borra ett hål? För att förhindra för den att bli längre eller?
Sprack gjorde den för att jag kutta av plasten men gjorde det inte ordentligt så troligtvis hade jag en flisa/jack i plasten som orsaka det hela.
Man borrar för att stoppa brottanvisningen. Och din flisa/jack är ett tydligt exempel på brottanvisning.
Eftersom din limning spricker så är tydligen vidhäftingen inget problem, alltså tycker jag att du ska satsa på plast och matta eftersom mattan armerar plasten så att plasten blir segare.
I övrigt läs vad U-joppe skrev.
 

Gabor

Guest
Allex skrev:
varför ska man borra ett hål? För att förhindra för den att bli längre eller?
Sprack gjorde den för att jag kutta av plasten men gjorde det inte ordentligt så troligtvis hade jag en flisa/jack i plasten som orsaka det hela.

Stopphålsborrning kallas det...plåtslagartricks :tummenupp
 

Allex

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2003
Ort
Sthlm -> Kista
Hoj
sålde och ångrar!
Nu har jag använt matta och mer elastisk epoxy. Håller inte det så får jag svetsa dårå.
Tack krappar :tummenupp
 

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
85 - FZ 750
Allex skrev:
varför ska man borra ett hål? För att förhindra för den att bli längre eller?
Sprack gjorde den för att jag kutta av plasten men gjorde det inte ordentligt så troligtvis hade jag en flisa/jack i plasten som orsaka det hela.

Hålet borrar man för att stoppa brottanvisningen...
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top