Hur luftar man frambromsen när huvudbromscylindern varit helt torr?

Roger_K

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RGV 250 1990
Verkar inte fungera att lägga tryck på bromsen, öppna luftnippel, stänga luftnippel, släppa trycket på bromsen och upprepa. Det verkar som om själva bromspumpen är helt torr och inte förmår pumpa någonting. Vad ska jag göra för att kunna lufta frambromsen?
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Fyll på nedifrån med hjälp av sköljspruta eller liknande.
Sätt slang på sprutan och anslut till luftningsnippeln. Se bara till att du inte har en massa luft i slang/spruta innan du öppnar nippeln.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Fyll på olja i huvudbromscylindern. Ta loss bromsröret från oket och plaska på tills olja kommer fett mycke asså. Sen på med röret,var gärna 2 personer en som håller in handtaget och en som skruvar på röret. Ingen ide att fispumpa med röret på. Du får hålla på till i dagar då.
 

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Värnamo
Hoj
Brutale 1078RR
Det brukar funka med att fylla koppen där uppe, öppna nippeln och bara pumpa i handtaget utan att stänga. Sen känner man när du fått vätska in i pumpen, då luftar du vidare som vanligt.

/A
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
s-racing säljer en jäkligt bra annars kan man i nödfall åka till apoteket och be om den största oralsprutan.

Fylla på underifrån är klart bättre än andra sätt för att slippa luft i systemet.

Fyll på nedifrån med hjälp av sköljspruta eller liknande.
Sätt slang på sprutan och anslut till luftningsnippeln. Se bara till att du inte har en massa luft i slang/spruta innan du öppnar nippeln.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag gillar inte att försöka pumpa luftbubblor neråt.

Jag brukar pumpa med handtaget så gott det går. Därefter lossar jag huvudbromscylindern och håller den högt, ingen del av bromsslangen ska helst ligga högre än cylindern.
Därefter trycker jag för hand in bromsoket så att oljan alltså strömmar uppåt mot handtaget därefter brukar sällan någon olja finnas kvar i sytemet.
Bromskolvarna i oket måste naturligtvis pumpas ut igen efter detta.
Har man riktigt mycket luft så kan det behövas en upprepning av proceduren.

Sedan upprepar jag ytterligaren en gång bara för att känna mig helt säker.

Med enkelt glidande ok går det smidigt utan att lossa oket om det bara glider lätt på pinnarna. I alla övriga fall bör man nog lossa bromsoket. Och med dubbla ok får man förståss ta en sida i taget.
 

Yzzyx

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2010
Ort
Östhammar
Hoj
En packe GSXer
På vissa hojar (läs hembyggen) kan det vara lättare att bulta bort bromshantaget och eventuell T-koppling och hålla ner hantaget för att lufta. Hade en HD med dubbla ISR 4-kolvs ok och det var enda sättet det gick att göra det på. Med hantaget under oken gick det på nolltid!
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top