Hur lura sig av p-böter?

Ivul

Guest
Ljunghusen skrev:
2122711

Ingen aning om var naturkompaniet ligger men en assnygg honda har jag ;)

:lol då va det nog inte du, Naturkompaniet ligger vid caférna, Mormors bageri och gräddhyllan, i Lund.
Men tror seriöst att det e nån liten filur på naturkompaniet som har den, stod en zx9r där utanför förra sommaren och nu e det nån honda av nyare slag.

addiii

B'n'B
Gick med
19 Mar 2006
Hoj
Rexy -07
Ljunghusen skrev:
2121658 Hallå. Nån som har tips på hur man kan slippa betala p-böter som man fått på hojen? Ställde den i ett cykelställ på en gård med p-förbud

ställer man den i en ruta och sätter lappen nånstans på hojen blir man ju av med den direkt

hej, Hur mycket var vykortet på? tänk efter om några hundringar är värda allt besvär, springande hit o dit som tar en j.vla massa tid och den psykiska belastningen. du har trots allt gjort fel!!!
Betala! Kör vidare och tänk efter till nästa gång!

MVH, Adde

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
moha skrev:
2122900 hej, Hur mycket var vykortet på? tänk efter om några hundringar är värda allt besvär, springande hit o dit som tar en j.vla massa tid och den psykiska belastningen. du har trots allt gjort fel!!!
Betala! Kör vidare och tänk efter till nästa gång!

MVH, Adde

Det handlar inte om hur mkt....utan ibland blir det en principsak

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
VFR -08
heke skrev:
2122733
En annan liten fråga. Om jag ställer mig i en p-ruta (för bil) ska jag väl egentligen lägga på pengar, (gratis i mc-rutor väl?). Men eftersom lappen inte kan fästas blir det svårt. Men ska väl egentligen spara kvittot i fickan för att sedan få boten avskriven? Hur gör ni andra i dessa fall? Lägger ni på o sparar kvittot eller struntar ni helt enkelt i det och parkerar var det behagar? (inom vissa ramar =P)
I lund så går det bra att göra på samma vis. Betal biljetten, stoppa den på dig. Får du böter åker man till p-bolaget och visar upp boten och biljetten, simsallabim, borta.

Jag brukar sätta en liten lapp att jag har tagit lappen med mig. Har hjälpt några gånger faktiskt. Obs, då har jag oxå löst biljett.

Stefan

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blå Kronan med dubbla pakethållare
Om man nu av en händelse parkerar fel....varför inte stå för vad man gjort och betala boten som man nu gjort sig skyldig till???

Har man fått en bot som man inte skall ha ska man givetvis överklaga men annars tycker jag det är självklart att man står för vad man gjort

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Mayer skrev:
2122261 Det är faktiskt inte alls omöjligt att överklaga, när farsan hade parkerat sin bil för nära en korsning räckte det med att han skickade ett brev där det stod att han hade mätt, samt namn på två vittnen ( Dessutom kom vi fram till att han faktiskt stod för nära) så slapp han boten. Dom sa dessutom att det är väldigt många som tror att det är omöjligt att överklaga och försöker därför inte, men hon påstod att de som väl försöker brukar slippa boten...
Nu kan ju inte just mitt exempel jämföras med Ljunghusens men just att hon påstod att det inte alls var omöjligt... :)
Skäll inte ut mig nu Kia...hehe
// Mayer
Fast han fick anmärkningen på gatumark (kommunal mark) och kunde bestrida till polisdistriktet som har hand om området.
När det gäller tomtmark (privat mark) så skall man bestrida till markägaren/P-bolaget. Vilket generelt sätt brukar vara svårare.
Det hela är lite komplicerat med olika regelverk, men enkelt uttryckt så är det oftast enklare att få rättelse på kommunal mark ifall anmärkningen är felaktig.

Nu är vi inne på rejäl överkurs och jag känner att jag gör bara saker och ting mer komplicerade...

Lt Jake

Sassa Brassa.....
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
XS500
Chronic skrev:
2122135 Det finns något som säger att du måste ha nummerskylten när du parkerar. Lagen.

Du kan lagligen få ditt fordon bortbogserat om det saknar plåt. Lagen har funnits i över tio år.

Jag har fått fram att det är ok att parkera hoj utan skylt. Anledning: Det är lagligt att parkera ej registrerad moped utan biljett, och en moped får parkeras i cykelställ eller på trottoaren. P-vakten får svårt att skriva ett regnummer som inte finns och måste därför behandla hojen som ej reggat fordon. (glöm inte att dölja ramnummer etc..)

Ej registrerad moped etc får endast bogseras bort om den står så att det kan vara farligt för allmänheten, dvs tex mitt på trottoaren och inte vid ett cykelställ..

Jag kan ha fel, men jag har aldrig fått lapp eller blivit bogserad. /J.

Duke0

Sporthojsnörd
Gick med
22 May 2003
Hoj
Ingen
Ljunghusen skrev:
2121658 Hallå. Nån som har tips på hur man kan slippa betala p-böter som man fått på hojen? Ställde den i ett cykelställ på en gård med p-förbud

ställer man den i en ruta och sätter lappen nånstans på hojen blir man ju av med den direkt

Det var debatt här i norrköpings tidningar för några år sedan... att de inte får p-bota mc (p-bolagen ville att mc föraren skulle sätta en klädnypa på hojen för att sätta ev biljett men de kom fram till att de skall ställas i bland cyklar...det är ju helt sjukt kolla verkligen vad lagen säger för det går ju inte som sagt att ha kvar sin biljett..

jag tror att du har blivit felaktigt bötfälld..

Mr RR

speedaholic
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
S 1000 RR
peter the great skrev:
2122913 bara idioter kör med nrplåt sluta jag med 03
varför ha?

Jag är helt på din linje: Ingen skylt!!!

Hojen ser betydligt råare ut och man slipper en hel del besvär jämfört med att ha skylten på plats.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Magoo skrev:
2122373
Ärligt talat så e du den förste jag hört som har fått en p-bot på mc........

Det är inte alls ovanligt. Parkera på en trottoar i centrala Göteborg så ska du se att dom lyckas sätta dit en böteslapp. Jag fick en på 700 spänn, fastsatt runt handtaget med gummiband. :gnissla

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
990 SMT
I Las Linköping gäller:

1. Gratisparkering i samband med cykelställ, där man inte blockerar gångväg eller tar upp cykelplatser. 2. på allmän plats, tex torg, utan att blockera på ett klantigt vis.. (parkera så att det ser ut som du försökt vara smidig).
Utan regskylt kan fordonet bli bogserat dock..

Parkering i bilrutor mot avgift: Spara lappen, visa upp hos polisen eller p-bolaget om det inte är kommunalt och få boten hävd med uppmaning om att parkera hellre på allmän plats alt. i samband med cykelställ i fortsättningen så vi slipper såna här ärenden.. :)

Kolla med polisen och p-bolagen i din stad och du skall finna!

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Lt Jake skrev:
2122997 Jag har fått fram att det är ok att parkera hoj utan skylt. Anledning: Det är lagligt att parkera ej registrerad moped utan biljett, och en moped får parkeras i cykelställ eller på trottoaren. P-vakten får svårt att skriva ett regnummer som inte finns och måste därför behandla hojen som ej reggat fordon. (glöm inte att dölja ramnummer etc..)

Ej registrerad moped etc får endast bogseras bort om den står så att det kan vara farligt för allmänheten, dvs tex mitt på trottoaren och inte vid ett cykelställ..

Jag kan ha fel, men jag har aldrig fått lapp eller blivit bogserad. /J.

Jo jo, det är ju bara att kolla på en uppställningsplats, vilket ja gör ibland då jag säljer säkerhet. Det finns aldrig några hojar där förutom gamla lik. Men jag svarade på att det visst krävs nrplåt på en hoj under parkering, och en lapplisa vet nog skillnaden på en moppe o en hoj, de har faktiskt någon slags utbildning tror jag. Kanske.

Sen vad som händer i verkliga livet, där människor agerar efter humör och inställning, går ju inte riktigt att fastslå här.

turbo4ever

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Hoj
fireblade turbo s-f husa-motard 650
Ljunghusen skrev:

gör så här:betala böterna med frimärken på posten,det får du sen dra av på deklarationen. enkelt!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Chronic skrev:
2122135 Det finns något som säger att du måste ha nummerskylten när du parkerar. Lagen.

Du kan lagligen få ditt fordon bortbogserat om det saknar plåt. Lagen har funnits i över tio år.

Du måste inte ha skylten på vid parkering men precis som du säger så får de forsla bort fordon utan ägar-identitet. Men nu är det ju såpass vanligt att folk snor skyltar och sätter på sina stulna hojar och det är antagligen en rätt hållbar historia för att få det att fungera.

Klintan

Ganska liten, men riktigt snabb
Gick med
12 Dec 2003
Hoj
Doris får duga så länge....
Jag har alltid tagit bort skylten bak när jag har parkerat, aldrig fått böter!!
Miniskylt med kardborreband :tummenupp
Med hoj kan man ju parkera lite var man vill känns det som....
Ska väl tillägga att jag inte bor i en storstad, det kanske är skillnad där??

Men igentligen borde dom väl kunna skriva ut boten på ramnumret om dom hittar det eller???

Edit:stavfel

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende