Hur lyckas dom banta så mycket?

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Läste senaste Bike i går, där dom bygger om en CBR 600 för endurancet på Karlskoga.

Att dom pressar ur ca 14hk till ur motorn låter väl inte så konstigt, men hur lyckas dom få ner vikten med över 20kg?

Tillverkarna gör väl sitt bästa för att hålla vikten nere, så hur mycket gör lättare kåpor, bortagning av backspeglar, fotpinnar stöd, lampor mm egentligen?

Tycker det ser ut som dom har kvar originalfälgarna i alla fall.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
norrlansguld skrev:
Tillverkarna gör väl sitt bästa för att hålla vikten nere, så hur mycket gör lättare kåpor, bortagning av backspeglar, fotpinnar stöd, lampor mm egentligen?

Typ, 20 kg :D

alakhai

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki 1000
norrlansguld skrev:
Läste senaste Bike i går, där dom bygger om en CBR 600 för endurancet på Karlskoga.

Att dom pressar ur ca 14hk till ur motorn låter väl inte så konstigt, men hur lyckas dom få ner vikten med över 20kg?

Tycker det ser ut som dom har kvar originalfälgarna i alla fall.
Om du lägger till några grejer till som ska bort tex kabelhärva, kylfläkt, expansionkärl, sittdynor osv, osv.. Så har du ju svarat på din fråga själv.. Det gör 20 kg!! :tungan

Lite skämt om det men jag håller själv på med att ekonomiracekita en CBR 600 o när den e färdig ska jag väga den o en helt original o se vad som skiljer!!

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
alakhai skrev:
Lite skämt om det men jag håller själv på med att
ekonomiracekita en CBR 600 o när den e färdig ska jag väga den o en helt original o se vad som skiljer!!

Hett tips: Väg din INNAN du river av allt gatskit.

alakhai

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki 1000
Mattias skrev:
Hett tips: Väg din INNAN du river av allt gatskit.
Jo, det hade varit en lysnade idé.. E tyvärr redan för sent.. :död

Men inte kan det skilja så mkt mellan 2 exakt lika hojar?! Har ju lixom en gatreggad -03a o en som jag bygger på!!?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
soppatorsken skrev:
Hur mycket ska ni banta själva då?
Äh :rodnar

Coll båge du har köpt. Är det fransar på styrändarna?

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
alakhai skrev:
Jo, det hade varit en lysnade idé.. E tyvärr redan för sent.. :död

Men inte kan det skilja så mkt mellan 2 exakt lika hojar?! Har ju lixom en gatreggad -03a o en som jag bygger på!!?

Iofs inte, men det gäller att hitta en att väga också.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
mr_rockster skrev:
Kör efter måttot: Allt som inte är totalt nödväldigt är totalt onödvändigt ;)

- Johan
Har redan kapat halva bakramen, blinkers, bakljus, kedjeskydd, framlampa, kylfläkt, passagerarfotpinnar, satt på glasfiberkåpor, lättare fotpinnar. Dessutom ska bromsoket bak bytas mot ett ISR, framoken är bytta mot brembo. Skulle gissa att jag hamnar på -15 kg. Nästa mål är att kapa lika mycket på föraren :rolleyes:

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Ett helsystem gör 5-6 kilo minst, lättare svänghjul 1-1.5 kilo, inget eller minder batteri 5 kilo, kåpset i glasfiber eller komposit 2-3 kilo. (plast är tungt).... det är nog inte så svårt att komma upp i 20 kilo om man fortsätter räkna!

/HW

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
10-15 kg försvinner ganska fort och enkellt när man börjar slakta gatdelar.. Sen börjar det bli både dyrt å jobbigt..

Fast å andra sidan håller väl inte hojen uppgiven vikt från början, Fabrikanterna brukar ju vara ganska frikostiga med sanningen vad gäller vikt..

/B

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Bj.O.rn skrev:
10-15 kg försvinner ganska fort och enkellt när man börjar slakta gatdelar.. Sen börjar det bli både dyrt å jobbigt..

Fast å andra sidan håller väl inte hojen uppgiven vikt från början, Fabrikanterna brukar ju vara ganska frikostiga med sanningen vad gäller vikt..

/B

I Bike stog det 185,6kg utan bensin std och 164,8 när den var bantad.
Angiven torrvikt är 169kg

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
norrlansguld skrev:
I Bike stog det 185,6kg utan bensin std och 164,8 när den var bantad.
Angiven torrvikt är 169kg

Hehe.. Kan man anta att ingen standard cbr600RR av modell 03 någonsin kan väga 169kg utan bensin, syra, olja, vatten och bromsvätska ens med slitna däck å belägg :rolleyes:

/B

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Bj.O.rn skrev:
Hehe.. Kan man anta att ingen standard cbr600RR av modell 03 någonsin kan väga 169kg utan bensin, syra, olja, vatten och bromsvätska ens med slitna däck å belägg :rolleyes:

/B

Jorden kanske inte har samma dragningskraft i japan som här i sverige?

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...