I den här tråden har vi två exempel på S1000RR som slår över
1a fallet Filmen
2a Gr0dan och Powerglide har legat som 2a(?) och 3e när det hände för föraren framför.
I det 2a fallet är hojen undersökt av verkstad/polis/BMW utan att man hittat något fel på hojen
vilket jag tolkar som att föraren inte gjort nått dumt, typ kopplat ur ABSen, satt hojen i Slickläge eller liknande.
Det verkar alltså vara vad som på datorspråk brukar kallas en "bugg" i bromssystemet. Alternativt en skada på en hårdvarukomponent av typen intermittent fel. Dvs felet uppträder / märks bara ibland.
Första gången jag läser om S1000RR var i "Sporthojen" 2010. Test av 1000cc hojarna. Snabbaste varv på bana i genomsnitt för 15 MCjournalister (och Freddy Papunen) S1000RR. ABS och Traction Control får mycket beröm. Jag överväger "av familjehänsyn", säkerhet, köpa en S1000RR.
Sommaren 2010 gör Performance Bikes en jämförelse av tre 1000cc och Daytona 675
Bland MINUS för S1000RR nämns att man vid elektriskt fel behöver man en dator för drygt 30000£ ca 320000kr för att felsöka.
2010 blir Freddy Papunen Svensk Mästare i Pro Superbike på en Kawasaki.
2011 kör Freddy Papunen S1000RR. Han vurpar redan under träning till årets 1a tävling på Anderstorp och sätter inga större spår i Pro Superbikehistorien 2011.
2011 gör Bike ett reportage. Fyra bandagar på en vecka. Med S1000RR. Avsikten är att köra bana i princip Söndag, Tisdag, Torsdag och Lördag och toura mellan banorna Måndag, Onsdag och Fredag. Mellan 1a bandagen och 2a bandagen dör S1000RR. Nåja BMW garantiservice hämtar upp hojen i Tyskland och några timmar senare kan föraren rulla vidare till Nürburgring. Efter en dag på ringen vidare till nästa bana. Otur. det är bildag. Nåja vidare till 4e banan. Nere i Frankrike börjar motorn låta riktigt illa. Stannar och låter den vila en stund. Startar hojen men ljudet känns inte körbart. Ringer efter service. Och där tar det slut. Fyra bandagar på en vecka blir två bandagar och två haverier.
2012, Bike testar 1000cc hojarna. Alla har Dunlopdäck utom BMW S1000RR för testhojen fungerar inte och kan inte användas. Och reservhojen har inte Dunlopdäck. Reservhojen har en annan egenhet. Det går inte ändra inställningarna för Traction Control och ABS. De har hängt sig som jag fattar det. Vid acceleration lättar framhjulet, traction controllen slår av och sätter framhjulet hårt i asfalten. Detta upprepas gång på gång.
De här gör att jag redan innan den här tråden har tappat intresset för S1000RR.
Och vad Gr0dan och Powerglide redogör för i sina inlägg minskar det lite till.