Hur märkesfanatisk är du?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det har jag prövat! Även ett par ärevarv med flakmoppen i full mundering en vinter. :D

View attachment 453277

Ja det ser fan inte klokt ut, en Powerranger på motorcykel ungefär.

Vi var ett gäng som var ute och åkte tillsammans och bytte hojar av och till, lyckligtvis hade jag neutral GoreTex men Fransjacka och cowboyboots ser inte bra ut på en Sporthoj, men det vete fan om inte skinnkondom med puckel på en glidare är värst...

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
kör va fan som helst bara det är skoj
MEN har varit harley trogen sen 1987, det har alltid funnits minst en harley i garaget o kommer så att förbli
just nu finns det 7 st olika hojar i garaget

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag testar mig fram, köper det som känns rätt. Det har blivit Kawasaki, Honda och BMW så här långt. Kan inte säga att jag haft en mycket bättre eller sämre upplevelse med något märke, snarare är det väl modellspecifika fördelar eller problem jag upplevt.

Men känner jag mig själv rätt, kommer nog Hondan finnas kvar i garaget längre än BMWn, men det är mer känsla för just den hojen, än märket.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
När det gäller motorcyklar så är min åsikt att i grunden så kan alla motorcyklar med två hjul ha sin charm. Kinesiska uppkomlingar brukar jag dock undvika att befatta mig med.

Angående bilar så krävs det inte så mycket mer för att göra mig nöjd än att de startar när de ska, går avbrottsfritt samt håller mig varm och torr.

Fast om vi däremot pratar om kamerautrustning...

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Hoj
Suka
Modell går före märke, men vissa märken klappar ändå hjärtat lite extra för.

Har ägt hojar från de flesta större tillverkare och visst är det skillnad i upplevelse. En modern japansk tingest lämnar mig känslomässigt helt oberörd förutom i stundens hetta. De må vara hur roliga som helst att köra, men så känns de också som renodlade leksaker. Jag vill liksom ha hela paketet. En hoj som både ger en givande körupplevelse, men som också tål att tittas två gånger på i garaget, drömma sig bort på, pyssla om. Motorkaraktär och motorljud är superviktigt. Originalitet och inte blek kopia är klara pluspoäng. Avsaknad av kromad plast eller fejkade förgasare likaså. Så japp, gillar mest HD och Ducati. Därefter europeiska märken i allmänhet.

Samtidigt är drömhojen fortfarande första generationens GSX-R i originalskick, så fanatisk?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Så japp, gillar mest HD och Ducati. Därefter europeiska märken i allmänhet.

Samtidigt är drömhojen fortfarande första generationens GSX-R i originalskick, så fanatisk?

Jag har alltid velat ha en Harley, jag läste Hojmagasinet och MCM hela min uppväxt, men nu vetefan om jag vill det längre, folk kan ju tro att man jobbar som reklamare eller konsult och dricker rosévin och går på genuscertifierad teater eller tränar "uttrycksfull dans ur ett könsnormsperpkektiv" om man sätter sig på en sån...

Det är nog säkrare att köpa en Trajja, då fattar ju folk att man gillar oljefläckar i alla fall...

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Inte direkt märkestrogen men jag undviker allt japanskt om jag kan. Aprilia och Ducati på vägen och inne på tredje KTM i rad för crossbanan. Så länge det inte kan misstas för en riskokare som hör hemma i köket är jag nöjd :D

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA
Är inte det minsta märkestrogen på allvar, men visst finns det märken jag "gillar" mer än andra.

Har således en viss förkärlek för Honda, BMW, Ducati och Moto Guzzi.

Ogillar alla märken som försöker sälja på ägarna ett implicit livsstil koncept, således går HD fet bort. Jag är inte och vill inte vara en fet 50årig gubbe som drar på sig en skinnväst, tror sig se lite hård ut och tror sig vara lite små out-law. Nåt löjligare än en skinnväst med massa märken på finns ju liksom inte, annat än möjligen en kråm pråm på 400kg, 75hp och som inte går att svänga med utan att nåt skrapar i...

Kan hända att jag måhända har lite förutfattade meningar och visst, jag är nästan 50 och ganska fet, men nån skinnväst tänker jag aldrig köpa.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Är det någon mer än jag som lockas av märkenas historia? MV:n kändes lite speciell av den anledningen.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Är det någon mer än jag som lockas av märkenas historia? MV:n kändes lite speciell av den anledningen.

Ja, i den mån märkena förvaltat sin historia. MV har inte mycket gemensamt med sina tävlingsmaskiner på 1960- och 1970-talet och den som gillade Benelli lär få det svårt idag - på samma sätt som med Husqvarna. Ducati däremot...

Buy quality, cry once

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, i den mån märkena förvaltat sin historia. MV har inte mycket gemensamt med sina tävlingsmaskiner på 1960- och 1970-talet och den som gillade Benelli lär få det svårt idag - på samma sätt som med Husqvarna. Ducati däremot...

Buy quality, cry once

Vilka märken har något kvar av sin historia då...

Harly har kvar cylindervinkeln på några modeller, men sen har dom ju det där bastarden som kallas V-rod eller nåt...
Till och med deras allra mest retrohojar har ju gummiupphängd motor och insprutning.

Trajja, har kvar någon retrotwin, men hur äkta är den om inte elsystemet brinner upp så batteriet laddas baklänges och exploderar under pungen...
Det finns till och med dom som påstår att dom inte läcker olja längre.
Deras triplar och sportmodeller har ingen historik.

Pastamaskinerna har slutat gå sönder, hur genuint är det egentligen?

Riskokarna har slutat med midjestyrning ala bambu-ram, nu kan man ju faktiskt någorlunda välja spår ut ur kurvan, på en traditionell japanare valde man spår in och åkte det spår man fick ut ur kurvan, ibland var det spåret på asfalten...

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ganska fanatisk: Jag håller mig till cyklarna tillverkade i Kiev eftersom jag anser att de byggda i Irbit är något lite ännu sämre.

Men jag har haft Yamaha, Suzuki, Honda, Kawa, BMW, Sachs, Yiying och Husaberg innan jag hittade KMZ så kanske inte såååå fanatisk ändå.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ganska fanatisk: Jag håller mig till cyklarna tillverkade i Kiev eftersom jag anser att de byggda i Irbit är något lite ännu sämre.

Bara en riktig ryss-kännare uttrycker sig så "dom andra är ännu lite sämre"
Det betyder ju att den du har bara är dålig :hihi
Jag har sett någon video på en kille som skulle starta sitt ryssjärn, det är nästan som en hobby i sig :D

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Märkesfanatisk är något annat än märkestrogen egentligen. Jag tänker mig de som försvarar sina hojar till döden oavsett om de har fel eller inte : )

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Hoj
ktm 1290 advr 2020 bmw m1000xr
Javisst, påminner mycket om en forum medlems fanatiska raljerande i elbilstråden om teslas förnämlighet.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning