Hur mäta kablar från tändningslås?

Edit:
Det hade han ju tydligen gjort enligt tidigare inlägg, och då lyste allt som det skulle. Däremot kan han ju testa att bygla Blå (L) och Blå/Röd (L/R). Funkar lysena då så ligger ju felet i låset.

Personligen hade jag dessutom skitit blanka fan i om parkeringsläget fungerar eller ej, men det gör man såklart som man vill.

Nej, parkeringsläget kan man skita, men det påvisar att felet ligger efter ljusomkopplaren.

Troligen där L/R grenar sig, typ lamphuset eller var fan dom knycklat ihop kablarna på hojen.

Nej, parkeringsläget kan man skita, men det påvisar att felet ligger efter ljusomkopplaren.

Troligen där L/R grenar sig, typ lamphuset eller var fan dom knycklat ihop kablarna på hojen.

Kommentaren om parkeringsläget var mer en vidareutveckling till mitt tidigare inlägg om huruvida man behöver parkeringsläge eller ej, inte så mycket riktat till dig.

Jag tror vi är rätt överens om var och vad som troligtvis felar Det som behöver fastställas är ju bara om han har spänning på den Blå kabeln fram till låset, eller om den blivit kapad/bortkopplad längs vägen.
Finns spänning där så kan han bygla den mot L/R och vara nöjd så.

Hade det varit fel i grenen på L/R så hade det ju inte funkat när han byglade Röd mot L/R. Eller har jag otur när jag tänker nu igen? :va

Kommentaren om parkeringsläget var mer en vidareutveckling till mitt tidigare inlägg om huruvida man behöver parkeringsläge eller ej, inte så mycket riktat till dig.

Jag tror vi är rätt överens om var och vad som troligtvis felar Det som behöver fastställas är ju bara om han har spänning på den Blå kabeln fram till låset, eller om den blivit kapad/bortkopplad längs vägen.
Finns spänning där så kan han bygla den mot L/R och vara nöjd så.

Hade det varit fel i grenen på L/R så hade det ju inte funkat när han byglade Röd mot L/R. Eller har jag otur när jag tänker nu igen? :va

Hepp, missade det, nej du har rätt.

Lyser det när R och R/L byglas kan jag svära på att det är kontaktdelen av tändningslåset som är kass, lättast är ju att bygla L och L/R (med tändningen på) för att bekräfta.

Hepp, missade det, nej du har rätt.

Lyser det när R och R/L byglas kan jag svära på att det är kontaktdelen av tändningslåset som är kass, lättast är ju att bygla L och L/R (med tändningen på) för att bekräfta.

Nu så är vi helt överens. :tummenupp :D

Under tiden fick han löst problemet och har redan glömt tråden...

Nejdå jag har inte glömt tråden! Klart jag ger feedback!
Ni är riktigt schyssta som tipsar här grabbar!! :krama

Här kommer lite uppdatering:
Jag gick ner och tänkte att jag provar att koppla in ett gammalt tändningslås till en FZS600 som jag bytt ut pga att det kärvade ibland, elen fungerade dock perfekt på FZS600 när lägena väl gick in där de skulle, kontakterna var ju likadana som på XT:n, alltså ett kontaktstycke med 4 kablar och ett kontaktstycke med 2 kablar, var säker på att felet skulle kvarstå men tänkte att jag kan prova i alla fall. Vad hände?? Allt fungerade perfekt! Var tvungen att prova flera gånger haha!! :banana :banana :banana Så nu har jag beställt ett nytt tändningslås!

Passade på att mäta Ohmen också enligt Bonzos tips, även fast det fungerade så ville jag mäta, i ljusomkopplarens avläge ligger Ohmen på 0,65 i pos och halv/hel 0,45, antar att det är bra typ :) Den enda tjuvströmmen jag kunde se var gjord uppe vid lyset var en brun kabel från neutrallampan som var skarvad med sockerbit till p-ljus och bakljuset (numera såklart bortkopplad) men då lös ju p-ljus och bakljus konstant även om man stängde av ljusomkopplaren.

Men som sagt, allt fungerar med ett annat tändningslås nu så jag utgår ifrån att det nya beställda tändningslåset också gör det :)

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...