Hur mäter jag upp kolvspelet?

Fighterized

Dumfödd
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
zx7r
Tjena!

Behöver lite hjälp på traven nu.

Har nyss köpt en motor som skar/nöp för ett tag sedan. Förra ägaren har då köpt nya kolvar samt hennat/honat (stavas hurdå?) loppet på egen hand.
Loppet i sig är ju fint, men jag tycker nog att kolven har oroväckande stort spel.

Hur mäter jag kolvspelet, behöver jag ngn. slags indikatorklocka? Antar att det inte duger att harva med ett bladmått.
SAMT, hur ska jag mäta upp loppen för att se om de är helt runda, så de inte blitt ovala?

Tack på förhand.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Det går att mäta med bladmått, frågan är bara vad det är du mäter - för det är iaf inte kolvspelet. :D

Du behöver en indikatorklocka, t.ex. av den typ (lång pryl med mätklocka) du ser under det blåa etuiet. Mätklockan kostar runt 3k.

Smidd kolv. 0.025 mm kolvspel för 25 mm borr, dvs 0.075 mm för 75 mm borr.

Gjuten kolv. 0.010 mm spel för 25 mm borr, dvs 0.030 mm spel för 75 mm borr mm.

Bifogat

• tools-and-machines-that-i-use.jpg
    tools-and-machines-that-i-use.jpg
    46 KB · Visningar: 297

Fredrik_L

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2005
Hoj
GSX750R
andersbrink skrev:
Det går att mäta med bladmått, frågan är bara vad det är du mäter - för det är iaf inte kolvspelet. :D

Du behöver en indikatorklocka, t.ex. av den typ (lång pryl med mätklocka) du ser under det blåa etuiet. Mätklockan kostar runt 3k.

Smidd kolv. 0.025 mm kolvspel för 25 mm borr, dvs 0.075 mm för 75 mm borr.

Gjuten kolv. 0.010 mm spel för 25 mm borr, dvs 0.030 mm spel för 75 mm borr mm.

var mäter man diametern på kolven??
söka efter största diam eller?
var är ska kolven vara störst?

Jag har märkt att det skiljer ganska mkt mellan olika kolvar!!!

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Var på kolven det ska mätas finns i instruktionerna som är bipackat kolven man köper. Det skiljer från märke till märke och typ av kolv. På mina JE kolvar ska jag mäta 20 mm upp från "kjolen" i motorns längdriktning. Hur du ska mäta upp dina kolvar - lär du nog höra med en handlare eller leverantör/tillverkare av kolven.

Fredrik_L

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2005
Hoj
GSX750R
andersbrink skrev:
Var på kolven det ska mätas finns i instruktionerna som är bipackat kolven man köper. Det skiljer från märke till märke och typ av kolv. På mina JE kolvar ska jag mäta 20 mm upp från "kjolen" i motorns längdriktning. Hur du ska mäta upp dina kolvar - lär du nog höra med en handlare eller leverantör/tillverkare av kolven.

Oki..tack för informationen!!

Det verkar skilja mkt i mått mellan kolvar,även om man köper en sats med smidda kolvar. sist jag mätte kolvar åt en kompis diffade det flera hundradelar mellan dom,, iaf 0.025-0.03.
Jag har även mätt kolvar som varit mkt ovala,(0.05-0.15) det ska dom väl vara!??!
MEN inte olika vägar!! största resp minsta mått diffade ca+- 45 grader runt kolven.. trots att det var en "sats " smidda wiseco!!!

Hur noga är det igentligen???

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
En kolv är avsmalnande uppåt och expanderar mest på tvärsen men det är trots allt "skirtsen" som får på tafsen när den värmenyper. En kolv är bara rund när den är fabriksny och vid en temperatur om 20 grader.

Fredrik_L

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2005
Hoj
GSX750R
andersbrink skrev:
En kolv är avsmalnande uppåt och expanderar mest på tvärsen men det är trots allt "skirtsen" som får på tafsen när den värmenyper. En kolv är bara rund när den är fabriksny och vid en temperatur om 20 grader.

Kolvarna jag mätte var NYA & mättes i en tempratur av 20grader!
Ändå ovala???

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...