Hur många bilder kan en skärm visa?

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Yozzi,
skärmen kan väl inte visa fler bilder bara för att du ändrar paletten, eller hur? De ser bara lite annars ut... eller, strängt taget så kan skärmen inte visa fler ö h t om man utgår från att det är kombinationer av bitar och inte faktiska färger genererade som avses... vilket väl är troligt.

Äh, nu svamlar jag på. Ignorera det, och tänk istället på att det bara finns 10 sorters människor: De som kan räkna binärt, och de som inte kan det!

Yozzi

Stödhjul köpes!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-39, Puck Dakota
ft skrev:
Yozzi,
skärmen kan väl inte visa fler bilder bara för att du ändrar paletten, eller hur? De ser bara lite annars ut... eller, strängt taget så kan skärmen inte visa fler ö h t om man utgår från att det är kombinationer av bitar och inte faktiska färger genererade som avses... vilket väl är troligt.

Äh, nu svamlar jag på. Ignorera det, och tänk istället på att det bara finns 10 sorters människor: De som kan räkna binärt, och de som inte kan det!

Förstår inte andra meningen. Tappat ett ord?

Jag antar(?) att första postaren menar bilder för det mänskliga ögat och att samma motiv med olika färger är olika bilder. Men det kan vara fel.

Fråga till dig, min binäre vän. Om jag fyller en palett med samma 'färg' (ex. svart) och applicerar den på en fullskärmsbild av en R1:a och sedan presenterar denna på skärmen. Är då bilden skiljd från den av en helt svart vägg utritad med bara en av en annan paletts färger trots att de är identiska för ögat?

/Y

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Yozzi skrev:
Förstår inte andra meningen. Tappat ett ord?

Jag antar(?) att första postaren menar bilder för det mänskliga ögat och att samma motiv med olika färger är olika bilder. Men det kan vara fel.

Fråga till dig, min binäre vän. Om jag fyller en palett med samma 'färg' (ex. svart) och applicerar den på en fullskärmsbild av en R1:a och sedan presenterar denna på skärmen. Är då bilden skiljd från den av en helt svart vägg utritad med bara en av en annan paletts färger trots att de är identiska för ögat?

/Y

Min bäste astronåjt, andra meningen är fullt korrekt. Den är bara på Svenska, i stället för det där vedervärdiga språk som talas söder om Dalälven och på Andra Oväsentliga Platser där Jag Inte är Uppvuxen. :D

Eftersom frågan gällde en skärm där varje pixel kan visa 256 färger så kan vi väl, för diskussionens skull, anta att det är en skärm som rent faktiskt visar 256 distinkta färger i en fördefinierad palett. Tänk gammal LCD. Annars blir diskussionen rätt fort fullkomligt meningslös och det enda svaret är oändligt... eftersom t ex de flesta äldre skärmar har steglöst justerbar ljusstyrka/kontrast. ;)

Hoho, tror jag inte vi håller på att få ämnet ännu en smula mindre seriöst? Det är en bedrift!

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Kay, färgkombon på din nya pimpbike är helt klart inte nyttig för dig. :rolleyes:

Yozzi

Stödhjul köpes!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-39, Puck Dakota
ft skrev:
Min bäste astronåjt, andra meningen är fullt korrekt. Den är bara på Svenska, i stället för det där vedervärdiga språk som talas söder om Dalälven och på Andra Oväsentliga Platser där Jag Inte är Uppvuxen. :D

Ah! Trodde du bodde i Sverige. Fel av mig... ;)

Men vi kan väl vara överens om att ingen skärm med 256 färger kan ge en grafiskt korrekt representation av Kays pimpbike! :)

Kay - har du matchande ställ också :D

/Y

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Yozzi skrev:
Ah! Trodde du bodde i Sverige. Fel av mig... ;)

Men vi kan väl vara överens om att ingen skärm med 256 färger kan ge en grafiskt korrekt representation av Kays pimpbike! :)

Kay - har du matchande ställ också :D

/Y

Hehe, näe, blir helsvart detta året antagligen. Finns inga guldiga/lila helställ tyvärr :D

Richard skrev:
Eller 1000000000000000000000000000000.

-Såklart. Fel av mig!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...