Hur många har en Husqvarna 256 här?

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Jag har en.
Tänker dock aldrig sälja den.
Portad cylinder (de är ganska lågvarviga med massor av bottenvrid original) och stenhårda växlingar.
Ett riktigt skogsmonster.

Jag anser fortfarande att riktiga enduromaskiner skall ha dubbla dämpare, stor tvåtaktare, luftkylning och ett djävulskt oväsen.
http://www.youtube.com/watch?v=b-eIsvNQ5Ug&feature=related

Varför är det speglar på tanken? Nästan lite löjligt att ha en riktig crosshoj som man putsat så jävligt på. Dom ska ju KÖRAS!
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Åfan, man lär så länge man lever. Snyggt var det, men det känns ganska skumt på en cross. Orginal alltså?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Åfan, man lär så länge man lever. Snyggt var det, men det känns ganska skumt på en cross. Orginal alltså?

Original i många år, men olika färger runt.
Svarta är snyggast.
Just dessa med snyggtanken, dubbla öhlinare bak och "no nonsense attityd" har en särskild plats i mitt hjärta.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Hittade en bild på en gammal 256:a i gubben garage...
Sen fick de komma med en Husqvarna Cross med från de glada 60-talet

:tummenupp
 

Bifogat

  • BSA_Hsq.jpg
    BSA_Hsq.jpg
    252.7 KB · Visningar: 387
  • PICT0710.jpg
    PICT0710.jpg
    139.7 KB · Visningar: 271

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
En av modellerna som fortfarande är i drift är 258:an... de hade dom ett gäng på Ränneslätt som dom fick åka på om man inte körde egen Enduro (följeåkare i spåret).

Men dom flesta Mc-Ordonnanser tillhör hemvärnet numera, svenska försvaret har sk. Trafiksoldater och de som anv. MC har en som heter MC409 men även MC258 (Arméns sannolikt sista specialanpassade motorcykel) är fortfarande i tjänst.

Hittar inga bra bilder på MC409...

Arméns Lejon använd sig av följande märken innan dom avvecklades, MC258, Husaberg 400 (mitten på 90-talet förnyades dom), Sen var de runt 2000 som dom fick nya Husaberg 400:er, Sen runt 2007 körde dom på Husaberg FE 450 till dom lades ner...
 

Str3 R

Guest
Arméns Lejon använd sig av följande märken innan dom avvecklades, MC258, Husaberg 400 (mitten på 90-talet förnyades dom), Sen var de runt 2000 som dom fick nya Husaberg 400:er, Sen runt 2007 körde dom på Husaberg FE 450 till dom lades ner...

Min är en Arméns Lejon-cykel (256), de hade alltid militärt reg-nr som börjar på siffran 7, min Hva har också ett klistermärke från Arméns Lejon på luftfilterkåpan. Jag körde vinterkörning 2009 uppe i Älvdalen och där träffade jag på ett befäl som haft hand om Arméns Lejon, han blev lite salig när han såg min cykel, minns inte hans namn nu men mycket trevlig prick var det i alla fall. :)

Försvaret har haft Monark-Albin också, liksom Jawa men det var före Husqvarnornas tid.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Ja de är alltid trevligt med sådana herrar som får en liten glimt i ögat när dom ser gamla klenoder och nostalgia objekt... :D

Alltid kul med cyklar som har lite historia i bagaget, även om inte jag är riktigt lika insnöad på dessa, skulle kunna tänka mig att ha en gammal Husqvarna Cross 250 eller 390, för att bränna runt lite på nån trevlig bana för att sticka ut... :D

Måste nog se om ja inte kan testa en av gubbens hojar som är ihop plockade föra tt känna på de... Har inte gjort de tidigare...
 

Str3 R

Guest
Ååh, du kommer få uppleva en ny värld, det är riktigt skoj. :)
Själv är jag rätt så biten på just vinterkörningar, det är grymt kul.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ja de är alltid trevligt med sådana herrar som får en liten glimt i ögat när dom ser gamla klenoder och nostalgia objekt... :D

Alltid kul med cyklar som har lite historia i bagaget, även om inte jag är riktigt lika insnöad på dessa, skulle kunna tänka mig att ha en gammal Husqvarna Cross 250 eller 390, för att bränna runt lite på nån trevlig bana för att sticka ut... :D

Måste nog se om ja inte kan testa en av gubbens hojar som är ihop plockade föra tt känna på de... Har inte gjort de tidigare...

Prova.
Det är kompetenta maskiner, men inte lika "användarvänliga" som moderna flickmopeder.
Orakad pung anbefalles.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Får väl återkomma med en rapport/omdöme efter nästa helg... :tummenupp
 

Str3 R

Guest
Finns den roligare motorn att få tag i nånstans tro? Tror den är på runt 36 hk?
 

Str3 R

Guest
Roligare än vadå?
Kronans harvar var på sisådär 15 hästar (om jag minns rätt), så alla andra (inklusive 125an) är roligare.

Den jag tänkte på som 256:an är baserad på, som bilden upptill i civila kläder visar. Originalmotorn var på ca 36 hk vill jag minnas men Försvaret tröp sina motorer till 15 hiskeliga hästar. :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Finns den roligare motorn att få tag i nånstans tro? Tror den är på runt 36 hk?

Låt den vara och skaffa en till hoj istället om effekten inte räcker.

En annan motor kostar dig pengar, motorbyte kostar tid och kanske pengar. Sedan har du fortfarande ett gammalt chassi som inte är särskillt roligt. Och du har dessutom sänkt värdet på hojen.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top