Fick min Yamaha FZ750 stulen för lääänge sen men historien runt händelsen är värd att berätta.
Jag bodde i lägenhet och hade fått tillåtelse av hyresvärden att parkera hojen på innergården.
Det var skitväder den här sommaren någon gång i början på -90 talet så hojen stod i bland i flera dagar utan att jag körde den.
En dag ringer en konstapel från Solna hem till mig, jag är inte hemma men min flickvän svarar. polisen frågar efter mig men säger givetvis inget om varför han ringer. Gissa om flickvännen hade några frågor till mig när jag kom hem...
Polisen hade gett sitt telefonnummer till tjejen med uppmaningen att jag snarast skulle ringa upp.
Vilket jag så klart gjorde. Polisen svarade och frågar om jag är ägare till en Yamaha FZ 750 med reg.nr ......
Jag svarade ja, då frågade polisen varför den står i ett garage i Solna utan nummerplåt...
Varpå jag svarar att det gör den inte alls för den står på min innergård! Polisen står på sig och säger att mitt namn kom upp som ägare via ramnumret som fortfarande fanns kvar på hojen. Jag vidhåller förstås att min hoj står kvar.Nu tappar polisen tålamodet med mig och säger åt mig att kolla efter, vilket jag gör medans polisen väntar i telefon, väl nere på gården är saken klar. - hojen är förstås borta bara ett avsågat bygellås som ligger kvar...
Nu först förstår jag vad polisen misstänker. Försäkringsbedrägeri. Att det stals mest hojar i slutet av säsongen var det mycket debatt om vid den här tiden.
Polisen hade varit i garaget i Solna i ett annat ärende och fått syn på en hoj utan regskylt vilket gjort dom misstänksamma. sedan när det visade sig att den inte var anmäld stulen fast den varit borta i nästan en vecka som poliserna visste från när de såg den tills de fick tag i mig, det satte inte mig i ett trovärdigare läge direkt.
Men på något vis lyckades jag övertyga konstapeln att jag helt enkelt inte sett att hojen försvunnit.
Sen började nästa resa, först med att få hem hojen från Stockholm och sen med försäkringsbolaget, det syntes att hojen hade varit med om en skaplig resa och försäkringsbolaget menade på att det var gamla skador. till och med det sönderbrutna tändningslåset och tanklocket. Men det är en annan historia...