Hur många kör med skyddskläder?

Hur mycket skyddskläder?


  • Antal röstningar
    0

Hejlesen

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Ort
Stenungsund
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -97
iceaway skrev:
Kör oftast i allting, men det har hänt några gånger att man inte orkat eller när det varit väldigt opraktiskt. Men det känns verkligen naket att glida iväg utan stället på.

Visst känns det naket att köra utan grejorna på....känns till och med galet att inte har ryggskyddet innanför stället.

Jag kör till 99% med allt på, men visst har man kört och tankat dan innan man ska till jobbet och då bara i hjälm, stövlar och handskar. Men det känns naket och fel och man kör inte aktivt eller fort de gångerna...
 

bOnKe

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Ort
Eslöv
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS -84
Alltid allting!

Kör med jacka & byxor (allväders), ryggskydd, skinnhandskar, stövlar, integralhjälm.

Vurpade under en övningskörning i ca 30-40 km/h. Det gjorde jävligt ont men klarade mig med en öm tumme tack vare skyddsutrustning. Vill inte tänka på vad som händer om man klotar i 90+ med jeans & t-shirt :kryckor
 

Mr. Y

Nybörjare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha FZ6-S
Alltid allting.
Så jobbigt är det inte att ta på allting, skulle man ändå inte orka det så tar jag bilen.
 

BadToy

www.assistancekaren.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm=Täby
Hoj
GSX-R K6. Rattar även Nikon D3
Bara MUPPAR som åker utan skydd + att våra premier blir högre efter som det kostar mer att rehab en idiot utan kläder


//Simon
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Har alltid allt.
Men å andra sidan kör jag bara bana nu, så det är inte så konstigt.
Men har allt även om jag provar polares hojar.
Har pajat för mkt för att inte ha alla skydd som finns.
 

Tobbe.A.

Övningskör
Gick med
6 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Rf900 R
klart man har alla skyddskläder på, i garderoben gör dom ingen nytta om man lyckas med att vurpa... :wiggle
 

Dickhead

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
stan
Hoj
jävligt snabb hynda
Tiger302 skrev:
Prova att klota i 50 km/h en gång så inser ni nog vad skydden är till för.... :fatta!

edit, läs här: http://sporthoj.com/forum/showthread.php?p=1589836

Jag har klotat i jeans i c:a 60-70 blås, slog upp knät men annars ingenting, det vara bara på knät som jeansen gick upp. Har lagt hojen i runt 40-60 två andra ggr också, visst blev skinnstället lite skrapat men inget som man inte kunde fixa med lite skinnfärg.

Givetvis har du rätt i att man alltid bör ha maximal skyddsutrustning när man hojar, man kan ju inte räkna med att "det går nog hyfsat om jag klotar".
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Jag har på mig allt man kan tänka sig :3freak skinnställ, Hjälm, Ryggskydd, Hanska, Och sidi stövlar, Och jag har aldrig snus dosan i inne fickan :mattias
 

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Ort
HockeyTown i E-län
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
BadToy skrev:
Bara MUPPAR som åker utan skydd...

Då finns det gott om MUPPAR i de länder där motorcykeln är ett "allemans-fordon", och man dessutom åker hoj året runt. Jämför med Frankrike, England och Spanien...

Självklart är det överlägset säkrast att alltid ha alla skydd...men det är tveksamt om ens de allra klokaste Svenskarna alltid skulle köra i full mundering, om det t ex var +30C flera månader om året...det gör i alla fall inte Spanjorerna.

(Men vi är ju Världens mest trafiksäkerhetsmedvetna land, så här skulle det inte förekomma, även om vi plötsligt fick tropiskt klimat..?)
 

BadToy

www.assistancekaren.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm=Täby
Hoj
GSX-R K6. Rattar även Nikon D3
Flagga skrev:
Då finns det gott om MUPPAR i de länder där motorcykeln är ett "allemans-fordon", och man dessutom åker hoj året runt. Jämför med Frankrike, England och Spanien...

Självklart är det överlägset säkrast att alltid ha alla skydd...men det är tveksamt om ens de allra klokaste Svenskarna alltid skulle köra i full mundering, om det t ex var +30C flera månader om året...det gör i alla fall inte Spanjorerna.

(Men vi är ju Världens mest trafiksäkerhetsmedvetna land, så här skulle det inte förekomma, även om vi plötsligt fick tropiskt klimat..?)


Gör man sig mindre illa om det e 30+ ? Jag har ingen lust att pröjsa höga premier tackvare att folk inte kan ha skydd...

Men det e ju min åsikt

//Simon
 

D-MAN 660

Torque Junkie....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Superduper Hertig 2015.
Ska jag ut å köra jävel på gatan eller bana så är det full utrustning som gäller.. ska jag åka å käka lunch blir det hjälm å handskar.. vid stuntning i hastigheter under 30 knyck (på avskild plats) skiter jag i det mesta.. och det e mitt eget ansvar så det så.
 

Trött

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2005
Ort
sthlm
Hoj
R1
Varm sommar dag, till kiosken = inga skydd utom hjälm, aktivkörning alltid skydd!
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
Självklart kör jag med full skyddsutrustning när jag är ute och åker.
Undantag för när jag åker för att tvätta hojen eller bara ska göra nått lokalt ärende.

Man får helt enkelt göra en riskbedömning innan avfärd och klä sig därefter.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top