Hur många mil klarar en hojj av?

DT50R

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2011
Hoj
-----
Hallå igen!

Kollar runt lite efter en hojj och hittade en som verkar lovande men den har gott 5500mil.
Det är en 97:a, är det mycket?
När börjar orken ta slut i högvarviga sporthojjar? En sporthojj är är en sporthojj så jag antar/räknar med att den får gå hårt under sitt liv.

Antar att det e svårt att säga på rak arm och skiljer mellan modellerna men tänkte mer på att tex ventilerna eller kolvringarna inte e täta längre osv brukar ge sig runt vissa mil...?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Hur långt är ett snöre?

Det går att ta död på nästan vilken hoj som helst på 50 mil, och det finns hojar som mätarna har snurrat på, många gånger, och dom bara går å går å går...

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Finns många trådar och diskussioner ang detta.

Beror ju på hojmodell, finns Honda VFR:er som gått närmare 20 000 mil utan mer än vanlig service, och det har inte ens funnits behov av ventiljustering.

Själv hade jag en FZR som hade gått 8000 mil plus när jag sålde den och den gick kalas forfarande då.

DT50R

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2011
Hoj
-----
Finns många trådar och diskussioner ang detta.

Beror ju på hojmodell, finns Honda VFR:er som gått närmare 20 000 mil utan mer än vanlig service, och det har inte ens funnits behov av ventiljustering.

Själv hade jag en FZR som hade gått 8000 mil plus när jag sålde den och den gick kalas forfarande då.

Okej, de va något sådant svar ja var ute efter, tack!

Ja då är det ingen fara med en hojj som gott 5500mil då, tänkte mer om att tex kolvringar brukar hålla ca 10.000mil, att det finns någon livslängd på vissa delar som man ska hålla mer koll på...

va? allvarligt? låter ju jätte konstigt

Tycker ja me, täcker helförsäkring för detta??

Last edited:

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
va? allvarligt? låter ju jätte konstigt

Sant! Jag trodde det inte själv, gissa om jag blev förvånad. Men man ska inte berätta det för alla, då blir hojarna svårsålda efter 8000mil.

Därför allt på blocket är billigt runt de miltalen :tummenupp

Okej, de va något sådant svar ja var ute efter, tack!

Ja då är det ingen fara med en hojj som gott 5500mil då, tänkte mer om att tex kolvringar brukar hålla ca 10.000mil, att det finns någon livslängd på vissa delar som man ska hålla mer koll på...

Tycker ja me, täcker helförsäkring för detta??

Inga försäkringar gäller om hojen går sönder. Berätta nu för oss vad det är för en hoj det gäller...

Last edited:

DT50R

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2011
Hoj
-----
Sant! Jag trodde det inte själv, gissa om jag blev förvånad. Men man ska inte berätta det för alla, då blir hojarna svårsålda efter 8000mil.

Därför allt på blocket är billigt runt de miltalen :tummenupp

Inga försäkringar gäller om hojen går sönder. Berätta nu för oss vad det är för en hoj det gäller...

Tänkte mer på när den exploderar vid 8440mil :hihi

Det är en GSXR.

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Tänkte mer på när den exploderar vid 8440mil :hihi

Det är en GSXR.

Man brukar väl i allmänhet tycka att stora motorvolymer ofta klarar högre miltal än de lite mindre. Vet inte om det stämmer, men jag kan tänka mig att en 600 slits mer än en 750 eller 1000cc då den alltid går på ett mycket högre varvtal.

Är det som du funderar på att köpa? I så fall vad för en GSXR och vilken årsmodell?

DT50R

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2011
Hoj
-----
Man brukar väl i allmänhet tycka att stora motorvolymer ofta klarar högre miltal än de lite mindre. Vet inte om det stämmer, men jag kan tänka mig att en 600 slits mer än en 750 eller 1000cc då den alltid går på ett mycket högre varvtal.

Är det som du funderar på att köpa? I så fall vad för en GSXR och vilken årsmodell?

Jo, då det är en sporthojj och man kan räkna med att den har/får gå hårt så borde de finnas någe som ger sig med tiden men det låter som det är omöjligt att veta hur länge en maskin går så man får nog trycka å känna på objekten å hoppas de håller...
Det är en 750-97

toppfart

man kan inte vara bäst på allt
Gick med
30 Jul 2009
Hoj
2007 honda cbr 600 rr race
hej har en gsxr 600 00a med 2500 mil på mätaren kan det vara av intresse
Jo, då det är en sporthojj och man kan räkna med att den har/får gå hårt så borde de finnas någe som ger sig med tiden men det låter som det är omöjligt att veta hur länge en maskin går så man får nog trycka å känna på objekten å hoppas de håller...
Det är en 750-97

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Jag har för mig att man brukar vända på hastighetsmätarvajern efter 5001 mil, det brukar räcka för att hojarna ska hålla åtminstone 10002 mil och inte 8440.
Just Suzuki är kända för att explodera vid exakt 10003 mil! Speciellt 750 -97!

Last edited:

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Vart något tråd för ett tag sen med en film länkad där en amerikan kört motsv. 30k mil med en CBR600

DT50R

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2011
Hoj
-----
Jag har för mig att man brukar vända på hastighetsmätarvajern efter 5001 mil, det brukar räcka för att hojarna ska hålla åtminstone 10002 mil och inte 8440.

Jasså?? nej fy f*n...
Detta måste googlas, kan ju rent av vara livsfarligt att äga en 97:a :näsblod

hej har en gsxr 600 00a med 2500 mil på mätaren kan det vara av intresse

Hej!

Låter bra men de e kanske för lite cc för mig...

Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge

Vattafakk, förhoppningsvis håller 1100:eek:rna längre :gnissla När jag köpte min gammelgixxer hade den gått 5600 mil. Det var 1999. Har bytt mätare lite då och då (cykeldator och sen Acewell) så jag vet inte riktigt hur långt den gått. Det blir en surprajs!

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Hur långt är ett snöre?

Det går att ta död på nästan vilken hoj som helst på 50 mil, och det finns hojar som mätarna har snurrat på, många gånger, och dom bara går å går å går...
Ska man vara riktig noga så kan man nog döda den precis utanför butiken :D

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det enklaste är ju att kolla Motorrads 5000 milatester. De säger ju i princip om alla hojar att det bara är att sätta ihop dem igen. Det är väl bara BMW K1300:an som hittils rasat ordentligt:)

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept