Hur många mil klarar en hojj av?

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
En lustig betraktelse är ju att väldigt få hojar på blocket någonsin gått över 6000 mil.

Spelar ingen roll att det är 25 ägare och hojen är från 1982. Hojarna slår aldrig över 6000 mil här...
Luktar ruttet om begmarknaden i Sverige!

Som svar på frågan så gick min cbr 600f troligtvis 16000 mil innan generalraset kom. Hade börjat tappa komp på 3ans cylle och kamkedjan brast. Gick då ca 250 mil till sedan rasade den som sagt.
Baserar 16 000 mil på att den "bara hade gått 5400 mil" då jag köpte den, trots 18 ägare och den var från 1988 och alla kåpor var omlackerade etc...
= jag blev lurad...

Så efter att kompet på 3:an försvunnit OCH kamkedjan brustit så lyckades du köra 250 mil till?!?!?!?
 

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Ort
I Skogen :D
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Finns en enkel formel för detta....
Den hemliga konstanten för alla japps hojar är: 9,863579
För övriga märken googla.....

Gångra Kubiken på hojen med konstanten så får du fram hur långt den kommer gå.
9,863579 * 1100 = 10849,9369 mil vid ras.
9,863579 * 750 = 7397,68425 mil vid ras.
9,863579 * 125 = 1232,947375 mil vid ras.
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Så efter att kompet på 3:an försvunnit OCH kamkedjan brustit så lyckades du köra 250 mil till?!?!?!?

Givetvis bytte jag kamkedjan. Inte ett märke i en ventil, detta pga den brast på tomgång vid rödljusen vid rissnekorset, dock hade jag blåst på rätt friskt på kymlingelänken :tummenupp

Köpte kamkedjan billigt från england

Kompet på 3an var nere på 6:1 om jag inte minns fel jämfört med övriga cyllar som låg runt 10, 3ans komp ökade om man droppade ned olja i cylindern vilket torde betyda att kolvringarna var slut.
 

DT50R

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2011
Ort
Västervik
Hoj
-----
Finns en enkel formel för detta....
Den hemliga konstanten för alla japps hojar är: 9,863579
För övriga märken googla.....

Gångra Kubiken på hojen med konstanten så får du fram hur långt den kommer gå.
9,863579 * 1100 = 10849,9369 mil vid ras.
9,863579 * 750 = 7397,68425 mil vid ras.
9,863579 * 125 = 1232,947375 mil vid ras.

Mmm... hittade den, mycket bra formel!
Borde ligga som en sticky så man slipper svara på många jobbiga nybörjar frågor.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Personligen tror jag att allmänt övergripande skick, full servicebok och dokumentation och få ägare är det säkraste kortet framför just hur många mil bågen gått...

Alltså hellre en cykel som gått 5500 mil med få ägare och full dokumentation än 18 ägare och 2500 mil och ingen dokumentation...

Har du hört om någon som bytt motorcykel med sin kompis över vintern för att komma undan försäkringen? Frågan är hur många av ägarna på pappret som är antecknade flera gånger..

Att du kom 250 mil och inte 250 meter efter det att din kamkedja brast tolkar jag som.. ähh jag såg din avatar;)
Edit: såg ditt sista inlägg nu:tummenupp
Finns en enkel formel för detta....
Den hemliga konstanten för alla japps hojar är: 9,863579
För övriga märken googla.....

Gångra Kubiken på hojen med konstanten så får du fram hur långt den kommer gå.
9,863579 * 1100 = 10849,9369 mil vid ras.
9,863579 * 750 = 7397,68425 mil vid ras.
9,863579 * 125 = 1232,947375 mil vid ras.

Har du någon för italienska bågar?
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Sant! Jag trodde det inte själv, gissa om jag blev förvånad. Men man ska inte berätta det för alla, då blir hojarna svårsålda efter 8000mil.

Därför allt på blocket är billigt runt de miltalen :tummenupp



Inga försäkringar gäller om hojen går sönder. Berätta nu för oss vad det är för en hoj det gäller...

jo, maskinskadeförsäkring täcker just MASKINSKADA, förutsatt att hojen inte har gått mer än 2500 eller 3000 mil
läs under Maskinskada
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Står en Honda VF400 hemma som rullat 9954 mil. Men den rullar på bra ännu (skramlar dock lite från kamkedjan). Tycker detta är bra för en liten 400 som varvar 13´000 varv.
Fast det är ju klart. Det är ju det är ju en Honda V4 :)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Då kommer den oundvikliga följdfrågan; Hur står sig dom amerikanska mot dessa?? Boss Hoss, HD, Buell, victory(?:va)

Bosshossens enda akilleshäl är väl vikten. Motorn, gammal stötstångsmodell med effektuttag på runt 50hk/l är svår att döda..

HD/Buell (de med hd motorer då) är ju ett särskilt kapitel, men se ovan. Inga direkta litereffekter, inga större slitage. Hade kunnat vara så i verkligheten men av nån anledning är materialet och toleranserna högst varierande:rolleyes: (Ok, nu kommer Jörgen snart med nåt exemplar som rullat 48varv runt jorden på ett oljebyte. Men då vill jag prompt hävda att det räknas som oljebyte även när man fyller på. :tungan) Läste någon artikel om att nån Highway Patrol överger harley.. Källa Det brukar ju krävas rätt mycket för dessa att släppa greppet om den amerikanska örnen.

Victory, är polaris va? Frågan är vem som gör motorn.
 
Last edited:

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Törs man gissa på att en motors livslängd beror på körstil och underhåll?:rolleyes:
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Än mer intressant, vilken modell håller längst?

Jag röstar för gamla VFR 750 med kamdrev!
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Törs man gissa på att en motors livslängd beror på körstil och underhåll?:rolleyes:

Jag tror det beror mer på underhållet än körstilen.
Sköter du servicen efter punkt och pricka och inte slår av motorn direkt efter en hård repa kan du vara rätt jävla elak innan det märks nått nämnvärt på livslängden.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Är en på soe.se som kört med sin Xr en bit över 6000 mil om jag inte minns fel, utan renovering. Det får väl aneses rätt bra av en stånka med helt ok effekt. :)
 
Gick med
22 Dec 2004
Ort
Skultuna
Hoj
Thruxton -04
Ännu är det ingen som vet hur gammal en vfr kan bli ! :tummenupp
Min -93 har gått ca 11000 mil och den känns precis inkörd !
En kompis hade en -86 som gått 20000 när han sålde den.
Går fortfarande som en klocka flera år senare.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Än mer intressant, vilken modell håller längst?

Jag röstar för gamla VFR 750 med kamdrev!

+1 röst på den.

Ännu är det ingen som vet hur gammal en vfr kan bli ! :tummenupp
Min -93 har gått ca 11000 mil och den känns precis inkörd !
En kompis hade en -86 som gått 20000 när han sålde den.
Går fortfarande som en klocka flera år senare.

Jag provade en gång att leta efter trådar, där man diskuterade motorproblem i vfr- motorer. Jag provade två amerkanska vfr- forum (minns inte vilka) och det Svenska. Jag hittade inte en enda tråd där man diskuterade något värre än något sprucket förgasasrgummi. Inte ens -86:eek:rna verkar vara på väg att ge upp.

Laddningsregulatorer på VFR är dock en helt annan historia.

EDIT: Det ryktas att Bike i Trollhättan faktiskt renoverade toppen(topparna?) på en VFR efter 19000 mil en gång
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Laddningsregulatorer på VFR är dock en helt annan historia.

Det och statorspolar är generellt för samtliga hojar med den typen av generatorer. Inget man kan lasta hojen i sig för, det blir inte bättre hur mycket man än vill.

+1 på VFR:en
Såg förvisso en Futura med 16000mil, oöppnad motor.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Tror generellt att hojars livslängd bestäms av ålder, inte körsträcka. Med tanke på hur lite de flesta hojar som ligger ute på blocket verkar rulla per år torde risken vara mycket större att de multnar bort än att de slits ut.

Tror inte att det finns något generellt hinder för att hojar som faktiskt körs, servas ordentligt och tas om hand om bör ha några större problem att lätt nå 10000mil och säkert inte heller betydligt mer därtill, men man kan ju föreställa sig att risken ökar för att lite större fel skall uppträda och att det då inte är ekonomiskt försvarbart att reparera då andrahandsvärdet på hojar som gått såpass torde vara tämligen lågt.

Annars finns det ju gott om exempel inte minst bland BMWs R och K75/K100 hojar som gått riktigt långt. Vet ett par BMW F800S/ST som körts 10000 mil med råge under 3-4 års tid utan annat än mindre fel.

Problemet är nog att av alla hojar i världen är det nog en väldigt liten % som faktiskt körs såpass mycket att de hinner upp i höga körstäckor innan de multnar bort.
 
Last edited:

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Tror generellt att hojars livslängd bestäms av ålder, inte körsträcka. Med tanke på hur lite de flesta hojar som ligger ute på blocket verkar rulla per år torde risken vara mycket större att de multnar bort än att de slits ut.

Tror inte att det finns något generellt hinder för att hojar som faktiskt körs, servas ordentligt och tas om hand om bör ha några större problem att lätt nå 10000mil och säkert inte betydligt mer därtill, men man kan ju föreställa sig att risken ökar för att lite större fel skall uppträda och att det då inte är ekonomiskt försvarbart att reparera då andrahandsvärdet på hojar som gått såpass torde vara tämligen lågt.

Annars finns det ju gott om exempel inte minst bland BMWs R och K75/K100 hojar som gått riktigt långt. Vet ett par BMW F800S/ST som körts 10000 mil med råge under 3-4 års tid utan annat än mindre fel.

Problemet är nog att av alla hojar i världen är det nog en väldigt liten % som faktiskt körs såpass mycket att de hinner upp i höga körstäckor innan de multnar bort.

Håller med om ovanstående på så vis att det är korrosion, eftersatt skötsel, flera olika ägare och dylika oxidproblem i elsystem som ofta dödar en hoj snarare än mil.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top