Hur många mm gummi behövs för bra grepp vid bankörning?

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Enligt rubrik.

Kör med Pirelli Supercorsa SP på bana och började fundera på hur många mm gummi som behövs ner till corden innan greppet påverkas väsentligt till det sämre?

Hade ett däck över som var ojämnt slitet (toppigt) och ändå skulle till tippen... satte kniven i detta för att se hur det ser ut.

Ca 3mm +/- visade sig vara kvar på det mest slitna stället. I höjd med botten på mönstret på däcket.

Slitagevarnarna på dessa däck visar bara lagligt mönsterdjup för gatkörning men vad gränsen går för bra grepp på bana är ju något annat...

Klart trevligare känsla med mer gummi när det nytt. Bränna på tills det släpper är jag inte så sugen på. I detta skick gick det bra utan problem men känslan var sämre.

Någon som har en uppfattning? Ner till corden... 1mm... 3mm... annan parameter... ? Begriper att det är lite subjektivt, tänker ett mer tekniskt svar kopplat till mängd gummi osv.

Tack på förhand för ev inlägg! :tummenupp

Screenshot_20170826-134535.jpg
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ner till väven skulle jag aldrig köra på bana. Inte gata heller för den delen.
Känner du att din körning påverkas av din (brist på) tillit till däckets fäste? Isf skulle jag byta.
Tror du att du skulle slita ner så mycket gummi att du inte har något mönster kvar under en bandag? Byt det.

Hur mycket det slits, och hur länge det går att köra på däcket är väldigt avhängigt hur du kör, och hur det känns för dig. När väven tittar fram har du kört på tok för länge.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ner till väven skulle jag aldrig köra på bana. Inte gata heller för den delen.
Känner du att din körning påverkas av din (brist på) tillit till däckets fäste? Isf skulle jag byta.
Tror du att du skulle slita ner så mycket gummi att du inte har något mönster kvar under en bandag? Byt det.

Hur mycket det slits, och hur länge det går att köra på däcket är väldigt avhängigt hur du kör, och hur det känns för dig. När väven tittar fram har du kört på tok för länge.
Jag har sett däck Fredde Watz har kört bra fort med, dom har sett ut som en ryamatta ungefär :hihi Visst, däckgrepp sitter till stor del i själva däcket, men det handlar också rätt mycket om talang, känsla, körstil och hoj. Vissa kommer inte ner under 2 minuter på Sviestad oavsett material, vissa harvar runt på 56s på sånt som andra hade kört till skroten för länge sen.

Jag säger såhär, däcket är slut när A) markeringarna är slut eller B) när du har tappat förtroendet för det. Som sagt, du kan köra 10 minuter på ett däck och känna att det är livsfarligt, eller att det är helt fantastiskt tills det börjar pysa i väven.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Tack för kommentarna!

Ungefär så långt var jag med gällande den subjektiva biten. Vore intressant att veta hur greppet påverkas av mängden (mm) gummi som är kvar?

Är inte snabb som fantomen direkt, ett par tre sekunder över minuten på Sviestad med min Triumph Street Triple och dessa däck. Men som sagt, mer en teknisk däckfråga... :)
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Googlade lite till och hittade ett svar från vad som verkar vara Dunlop, svarar i princip på min fråga... Kanske en självklarhet men iaf:

"Stable fact: thicker rubber has more grip and develops more heat, thinner rubber has less grip and runs cooler.

After each session you have less grip. As the tire wears out, you have less and less grip. It could be slight or it could be large. Some riders call it heat cycling, but, in actuality, it is the rubber getting thinner and thinner.

It truly depends on how much the tire is worn out, and your specific demands for grip that determines when the tire is not usable for you."

Ganska nära svaren jag fick ovan ;) I liknande trådar sågas tankar kring värmecykler vidare, intressant, iof inget jag behöver fundera på i mitt tempo iaf...

Jaja, får lägga ner nojjandet och tuta och köra så länge det känns bra. :)
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
"Stable fact: thicker rubber has more grip and develops more heat, thinner rubber has less grip and runs cooler.

After each session you have less grip. As the tire wears out, you have less and less grip. It could be slight or it could be large. Some riders call it heat cycling, but, in actuality, it is the rubber getting thinner and thinner."
Nu kör jag visserligen gata, men jag kör på ett set Sportmax 2 nu som börjar närma sig slitagemarkeringen och jag upplever klart sämre grepp nu än när däcken var nya. Tyckte mig känna redan när slitaget var runt 50% att däcken hade sämre grepp. Speciellt när det är lite svalare i asfalten.

Så ovan låter logiskt och bekräftar vad jag upplevt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ganska nära svaren jag fick ovan ;) I liknande trådar sågas tankar kring värmecykler vidare, intressant, iof inget jag behöver fundera på i mitt tempo iaf...
Jag har upplevt att överhettade gatdäck aldrig blev sig riktigt lika igen efter det. Det är ju inte specifikt värmecykler, men ändå relaterat till värme. Liknande problem har jag aldrig stött på med slicks däremot.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag började ett pass på Falkenberg med lite av slitage-markeringen kvar på ett Pirelli-slick (bak). Ett par varv senare fick jag ett lite spännande släpp i Nyhem, i princip utan gas, och det visade sig att koorden hade tittat fram. Man ska nog inte utgå ifrån att det är så värst mycket gummi kvar under markeringen. :gnissla
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Jag började ett pass på Falkenberg med lite av slitage-markeringen kvar på ett Pirelli-slick (bak). Ett par varv senare fick jag ett lite spännande släpp i Nyhem, i princip utan gas, och det visade sig att koorden hade tittat fram. Man ska nog inte utgå ifrån att det är så värst mycket gummi kvar under markeringen. :gnissla

Hmm... det vore ju intressant att veta hur många mm gummi det kvar till koorden när slitagevarnaren är i botten... i ditt fall låter det som att det är ytterst lite... utan att veta mer om omständigheterna.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Hmm... det vore ju intressant att veta hur många mm gummi det kvar till koorden när slitagevarnaren är i botten... i ditt fall låter det som att det är ytterst lite... utan att veta mer om omständigheterna.

På just det däcket ytterst lite, men det kan säkert variera. Från fortfarande synlig varnare till koord framme gick på kanske 7-10 varv på Falkenberg, ca 52-tider med rätt försiktig gashand.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Sen handlar det ju kanske lite om hur mycket effekt man har i hojen och vilken körstil man har ang. hur mycket och snabbt däcket slits. Jag kör också på SuperCorsas och märker stor skillnad i slitaget mellan min Street Triple som jag hade innan och min Tuono som jag har nu. Tuonon käkar bra mycket mer däck än Triplen gjorde.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Sen handlar det ju kanske lite om hur mycket effekt man har i hojen och vilken körstil man har ang. hur mycket och snabbt däcket slits. Jag kör också på SuperCorsas och märker stor skillnad i slitaget mellan min Street Triple som jag hade innan och min Tuono som jag har nu. Tuonon käkar bra mycket mer däck än Triplen gjorde.

Absolut, så är det. Det är ingen effekt att tala om i Street Triple. Men det gör ju ont att gå omkull ändå om man kör för länge på slitna däck :rodnar

Aja, tror inte jag kommer hitta några bättre tekniska svar. Nya däck = känns bra och bekvämt att trycka på ordentligt. Slitna däck inte lika roligt men det går det med tills det inte går längre... :D
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top