MrMadMax
Sporthojsnörd
- Gick med
- 14 Jan 2007
- Ort
- Vischan
- Hoj
- street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Enligt rubrik.
Kör med Pirelli Supercorsa SP på bana och började fundera på hur många mm gummi som behövs ner till corden innan greppet påverkas väsentligt till det sämre?
Hade ett däck över som var ojämnt slitet (toppigt) och ändå skulle till tippen... satte kniven i detta för att se hur det ser ut.
Ca 3mm +/- visade sig vara kvar på det mest slitna stället. I höjd med botten på mönstret på däcket.
Slitagevarnarna på dessa däck visar bara lagligt mönsterdjup för gatkörning men vad gränsen går för bra grepp på bana är ju något annat...
Klart trevligare känsla med mer gummi när det nytt. Bränna på tills det släpper är jag inte så sugen på. I detta skick gick det bra utan problem men känslan var sämre.
Någon som har en uppfattning? Ner till corden... 1mm... 3mm... annan parameter... ? Begriper att det är lite subjektivt, tänker ett mer tekniskt svar kopplat till mängd gummi osv.
Tack på förhand för ev inlägg!
Kör med Pirelli Supercorsa SP på bana och började fundera på hur många mm gummi som behövs ner till corden innan greppet påverkas väsentligt till det sämre?
Hade ett däck över som var ojämnt slitet (toppigt) och ändå skulle till tippen... satte kniven i detta för att se hur det ser ut.
Ca 3mm +/- visade sig vara kvar på det mest slitna stället. I höjd med botten på mönstret på däcket.
Slitagevarnarna på dessa däck visar bara lagligt mönsterdjup för gatkörning men vad gränsen går för bra grepp på bana är ju något annat...
Klart trevligare känsla med mer gummi när det nytt. Bränna på tills det släpper är jag inte så sugen på. I detta skick gick det bra utan problem men känslan var sämre.
Någon som har en uppfattning? Ner till corden... 1mm... 3mm... annan parameter... ? Begriper att det är lite subjektivt, tänker ett mer tekniskt svar kopplat till mängd gummi osv.
Tack på förhand för ev inlägg!