Hur många och vilka skador har ni fått från mc olyckor?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kom körande i en tvär kurva med skymd sikt (detta hände nån vecka efter att jag tagit det lätta kortet) samtidigt som det kom och ganska stor och bred bil från andra hållet. Av någon anledning så låg han mer i mitt körfält än i sitt eget så jag fick helt enkelt välja mellan att fronta eller köra av vägen. Jag valde det senare men oerfaren som man var så nöp man lite för hårt i handbromsen...:rolleyes: Hojen hamnade i det gräsfyllda diket och klarade sig helt oskadd medan jag hamnade på vägen vilket resulterade i en uppskrapad hand (hade inga handskar den gången, sen dess har jag det alltid) och ett ömt knä. Det är dock det enda jag råkat ut för så det ska man väl vara glad för:)

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Här blir man ju värst :näsblod

21 vurpor, terrängkörning ej inräknat, räknade jag fram till men har nog glömt någon.

- 3 benbrott (ett "dubbelt") varav 2 öppna frakturer varav en krossfraktur.
- Blivit 4cm kortare på kuppen.
- Har sett mina benpipor 3 gånger (okej, en gång i innebandy).
- Tryckt in en tank med p-ngen = blå potatistor testikel.
- Totalskrotat 2 motorcyklar.
- Några fingerskador & handbensbrott.
- Ett mosat = ostadigt knä som inte går att böja ordentligt så att man måste ha en fjantig extra sittdyna om man ska köra RR.

Det mesta var i unga "vilda" år...

Last edited:

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
KTM 660/RC8-R
Kraschat en gång på bana. Visade sig att det inte var så mycket mer än en redig hjärnskakning. Om man bortser från armbågen som itne är riktigt hundra än.

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
En fjönig lowsider med motarden på bana, vart ett kasst revben som jag slog upp igen 2mån efter när jag flög över styret på crossbana.

sticke

drygare än yes...
Gick med
23 May 2006
Hoj
F4 Izzle
tja,

En rejält tvärstopp (bil o släp) = krossad knäskål, slog lårbenet genom bäckenbenet som i sin tur sabbade nerverna ut i benet!

Gjort plats för paketet i tanken ( med susp som tur va )

designat om tanken med andra knäskålen ( stunt-dentning ) när en stående wheelie gick åt fanderns.

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Kört sen innan jag var sex år. Vurpat 5 ggr.

Skador:

Offroad; 50km/h, välter i smala traktorspår på en liten väg över åker efter att en fågel flyger 1 m framför nyllet på mig. Får sy några stygn på benet.

Allmän väg; 40 km/h, highsider när motorn skär. Blir blåmärken å har ont i höger höft i nån dag.

Den värsta skada jag fått är däremot inte av att vurpa utan av att köra för mycket. Körde bulten med 125:an i flera timmar i somras, flera dar i rad. Resultat: Muskelhinneinflamation i axeln orsakat av överansträngning. :tungan

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Hoj
R6-00, M1-03
Glömde skivbromslåset i första semesterveckan i somras.
Åkte i backen och spräckte ett revben. Skämdes som en hund gjorde man också.

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Efter en vurpa på tidigt 80-tal så upptäckte jag efter ett tag att en tumme fungerar utmärkt fast den hoppat ur led, bara det får lite tid på sig att växa brosk i skålen där leden ska vara. I början gick det att trycka tillbaka tummen i rätt läge, men den ploppade ut igen direkt. Det tröttnade jag snabbt på och lät den vara. Minns fortfarande läkaren på akuten..Han kollade en stund på röngenbilden, och efter ett tag langade han över den till mig och frågade "Ja, det ser ut som det fattas en bit i leden, vad tycker du". Då åkte jag hem...
Det var första och hittills enda klotningen för mig.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
-89 på vägen: ett pajjat knä.
-01 på gelleråsen: stukad tumme.
-06 på anderstorp: krossad fot, 10frakturer + massa avslitna mjukdelar, ett finger ur led.

Utöver dessa vurpor så har jag vart i backen 2 gånger till på vägen och 5 gånger till på bana under totalt 15år varav 12 på bana,
så hyffsat lite skador kontra körtid, med skadorna ihopsamlade till istort sett ett tillfälle.
Skulle lätt byta fotskadan mot några nyckelben, fingrar eller benbrott.

alko

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Hoj
Duke Zwei
Korsbandet av
Spricka i knäskålen

Då ramlade jag inte ens utan fick släpp på framhjulet och satte ner foten i asfalten, gick i ca 40km/h

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
jag blev påkörd av en lyktstolpe förra hösten. och då råkade min fot hamna mellan stolpen och ramen.

det gör fortfarande ont i hälen om jag t.ex. kör bil länge...

synd att man inte kollade upp det.

Det är allt jag har förutom ömmande höfter och blåmärken.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
X vurpor
X skrapsår
1 st sprucken kota i ryggen
1 st blödning i lungan
2 st brutna revben
1 st stukad fot

Tycker jag klarat mig bra

Ozzy Osbourne

Bannad
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
90, Honda, CBR
Det hände när jag var 14 år typ. Hade precis fått Yamaha YZ250 och kicka igång den inne i garaget. Eftersom jag inte var van så gasade jag fullt och fick panik och då åkte växeln i och hojen gjorde en rundpallare mot väggen och upp i taket och ner igen. Jag hängde på och sträckte båda axlarna så ledbanden blev jättelånga och amarna gick ur led.
Sen dess har jag bara krashat en gång till men det var ingen fara.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ligger kanske en sannig i det,O snackar man med dessa coola snubbar så är de livrädda för plastmoppar,Jag kör ihjäl mej direkt.:D Jag känner ju en del med ryggmärken,:fyllisar

Ok, jag känner inga med väst. Jag tycker att det ger ett märkligt intryck.
Jag uttalade mig inte alls om den gruppen.

Jag menade som sagt oss som kör gamla egenhändigt renoverade/trimmade hojar med usla vägegenskaper, köpta för cash.

50 + vurpor
(bara 2 i mer än 100 km/h)

1 hjärnskakning
fick ont i armen en gång
ett skrapsår som inte verkar läka

film på skrapsårsvurpan:
http://www.kossan.se/roliga-filmer/burnar_med_motorcykel.htm

Den där vurpan kommer jag ihåg, det var lite svårt att få en uppfattning hur pass illa däran du var kan jag säga :näsblod

"Ska jag ringa ambulans?"
"Nej för fan, det är Ingel, han är sådär" :D

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...