Hur många tävlingsförare kör med Stompgrip?

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Tänkte beställa Stompgrip för inte behöva klämma så förbannat hårt med låren när jag bromsar hårt. Alla som jag snackat med säger att Stompgrip är the shit och att greppet förbättras osv. Men hur kommer det sig då att inte alla tävlingsförare använder det? När man tittar på Superbike osv på tv så ser det ut som att de flesta INTE använder Stompgrip. Hur kommer det sig?
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
tror det är en smaksak... och en rookie pryl...

Jag har märkt på äldre dar att jag inte alls behöver klämma speciellt mycket får att hålla mig kvar.

Var en tråd för inte så länge sedan i ämnet.. Kollar man på motogp så klämmer i princip ingen där med knäna när dom bromsar.
 

jens_rock

SMC Väst - AI
Gick med
17 May 2004
Ort
Göteborg - Björkekärr
Hoj
GSX-R 1000 K7 dirt edition
Var en tråd för inte så länge sedan i ämnet.. Kollar man på motogp så klämmer i princip ingen där med knäna när dom bromsar.

Hur fan sitter dom kvar på hojen då? :)
Hörde att en del har över 1g när dom bromsar. Man motar ju inte 1g med gollorna (gbg'ska för ädlare delar). :gnissla
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
inte vært pengarna, man behøver inte klæmma åt så mkt med benen under inbromsning, du sitter fast ændå!
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Hur fan sitter dom kvar på hojen då? :)
Hörde att en del har över 1g när dom bromsar. Man motar ju inte 1g med gollorna (gbg'ska för ädlare delar). :gnissla

Tror det är ganska mycket armmuskler inblandade, i alla fall under den mest intensiva delen av inbromsningen.

EDIT: Jag gillar för övrigt mina Stompgrips mest pga. känslan när man flyttar runt på hojen i kurviga partier. Man hamnar lixom lättare precis där man vill med kroppen.
 
Last edited:

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Hur fan sitter dom kvar på hojen då? :)
Hörde att en del har över 1g när dom bromsar. Man motar ju inte 1g med gollorna (gbg'ska för ädlare delar). :gnissla

kanske armarna, fotpinnarna och det knät/benet som är kvar vid tanken...
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
tror det är en smaksak... och en rookie pryl...
.

Kan bara tala för mig...
Jag får lätt mjölksyra i armarna om jag inte kör med tank pads...
På ett sprintrace spelar det kanske mindre roll, men 1 timmes pass på ERF...:tummenupp

Tycker även det underlättar att hänga av extra mycket vid regn.

Använd värmepistol flitigt när du monterar, så slipper du luftbubblor.
//
Benny
 

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Klemme med benene når du bremser ? Øh ? ... Jeg er ROOKIE... Jeg slapper da af i mine ben når jeg bremser, brug dine arme. Dér hvor jeg kan mærke mine ben er i svingene, når jeg hænger på siden... Men, jeg tror ikke storm grips ville ændre noget på det.
Lær at slappe af ... så får du ingen problemer med benene

(sorry, det blev på dansk)
 

jens_rock

SMC Väst - AI
Gick med
17 May 2004
Ort
Göteborg - Björkekärr
Hoj
GSX-R 1000 K7 dirt edition
Intressant tråd måste jag säga.

Nu är jag ABSOLUT en rookie.
Men det jag fått lära mig på en hel del utbildningar är att använda så lite armar som möjligt när man bromsar.
Men det är väl som med mycket annat, en smaksak, eller?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag provade stompgrips nått pass i somras, och köpte det till racerettan det första jag gjorde. Jag tycker att jag har en annan kontakt med hojen, jag behöver aldrig ta i, jag behöver aldrig oroa mig för inte ha bra kontakt med hojen, och när jag bromsar eller hänger kan jag verkligen slappna av i armarna och störa hojen så lite som möjligt! Men visst, behovet styrs nog väldigt mycket av hoj, körstil, kroppsbyggnad och teknik :)
 

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Men det är väl som med mycket annat, en smaksak, eller?

Ja, det tror jeg du har ret i. Når jeg drejer til højre, så er min højre arm helt slap... den hænger bare på håndtaget. Og, omvendt når jeg drejer til venstre.
Til gengæld bruger jeg mine arme når jeg bremser :D

Men, en dag lærer jeg nok noget andet :)
 

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Ok. Får se hur jag gör. Hade det inte varit för luftbubblerisken så hade jag antagligen redan satt på ett par. Ska grubbla på det.
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Ok. Får se hur jag gör. Hade det inte varit för luftbubblerisken så hade jag antagligen redan satt på ett par. Ska grubbla på det.

Passa in dom innan du river av baksidan, se till att både tanken och padsen är riktigt varma, då är det inga problem.
Man kan "jaga" småbubblor med en nål innan dom kallnar.
Har satt dom på 5-6 hojar... utan några som helst problem eller luftbubblor.
//
Benny
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Jag fick problem när jag bytte skinnställ, utan stompgrips kunde jag klämma hur mycket jag ville utan att få grepp runt tanken, tyget på insidan gled lite väl mycket mot tanken.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Jag satte på Stompgrip, tyckte det var kanon, bättre än innan, sedan kraschade jag och satte på andra kåpor UTAN stompgrip, körde och märkte ingen skillnad :)

Så i framtiden klarar jag mig utan.
 

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
Jag satte på Stompgrip, tyckte det var kanon, bättre än innan, sedan kraschade jag och satte på andra kåpor UTAN stompgrip, körde och märkte ingen skillnad :)

Så i framtiden klarar jag mig utan.

Precis den erfarenheten gjorde jag oxå.
 

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Ett tips om man vill prova stomp-grip men tycker det är för dyrt, är att ta smältlim och lägga i rutmönster på sidorna av tanken. Det håller länge nog för att prova och tycker man inte det är bra är det bara att värma på och pilla loss. :)
 

supershape

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Ort
Gnosjö
Hoj
Honda Varadero XL 125V, Honda CRF 250R, Triumph Tiger 1050
Jag tycker bara att de är extremt stort slitage på stället! sen kan ja säga att jag tycker de funkar ju hur bra som hälst utan, klart att de blir skillnad men ja gillar de inte:/ de är ju bara att limma fast sig i styret! tror mest att de är en tanke sak.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top