iceice
Gudomlig sporthojare
+1,00Trodde TS menade lågfartsbestyckningen...
+1,00Trodde TS menade lågfartsbestyckningen...
Körde du 8h i sträck 3 ggr? Wow? Bra uthållighet! Iofs är det nog roligare att köra när det är varmare, idag var det ISKALLT.
- - - Updated - - -
Allright, idag sade han till mig att sluta titta på instr. brädan hela tiden och fästa blicken vid punkterna jag ska köra till för att hålla balansen. Blev lite bättre. Tycker dock fortfarande det är svårt att inte gasa för mycket och ha själva känslan för att köra så sakta och bra som instruktören.
Det är max 7km/h, inte sant?
Har du tänkt på vad du gör med kroppen när du svänger runt?
Du kanske bara spänner dig och försöker hålla balansen?
Om du svänger runt höger tex, skjut höften ut åt vänster och hojen hålls upprätt. Det var inte förrän jag förstod detta som jag kunde svänga runt riktigt sakta med fullt styrutslag.
Var har du läst det?
Har du hyfsad koll på körteknik så du inte behöver tänka efter vilket som är växla upp och växla ner, vilken hand som är koppling och vilken som är broms och känner du dig bekväm med att svänga och gasa samtidigt?
Risk2an är svår att få icke godkänd på, man måste i princip komma dit full eller tok-krascha hela tiden för att inte få godkänt. Men det ger mer om du har grundläggande körteknik. Själva dagen handlar mest om att du ska få lära dig lite viktiga läxor om körandet och gränser under säkra former. Om det rent mekaniska med att köra MC kommer ivägen kan du missa några bra lärdomar, men i övrigt så är det inget direkt problem.
När jag körde risktvåan för en drös med år sedan var det ett par som lade hojen på kursen men blev godkända ändå.
Inte så många timmar, hade kört mycket moped och övade med den några kvällar.
Just att slippa pressen OM man skulle tappa den gjorde det mycket lättare.
Vore det i dag skulle jag antagligen börja öva med mountinbike
Jag skulle säga att man knappt ska gasa alls utan komma på rull med kopplingen.Tycker dock fortfarande det är svårt att inte gasa för mycket och ha själva känslan för att köra så sakta och bra som instruktören.
Angående risktvåan skulle jag säga att den främst är för att man ska ta till sig information om risker och inget test som sådant. Att man helst ska ha erfarenhet på mc är för att själva körningen ska sitta i ryggmärgen så man inte behöver använda hjärnan till att ta sig fram. Några av övningarna gav bra perspektiv på hur olika hastigheter kan ge olika resultat av en åktur. 90 istället för 70 vid fel tillfälle så blir man jordgubbe.
Jag skulle säga att man knappt ska gasa alls utan komma på rull med kopplingen.
Nu hade jag kört cross sen 6 års ålder och senare tävlat i RR innan jag körde upp så min referensram kanske är helt skev, men det visade sig att för all min erfarenhet av att köra så fort jag kan inte hade lärt mig ett smack om krypkörning, och jag la MÅNGA timmar på lågfartsbanan. Men jag är tvärsäker på att det också gjorde mig till en bättre förare, så mitt råd är att LÄGG tiden. Lägg inte precis så du klarar uppkörningen ens, utan lägg tid tills du känner i ryggmärgen hur viktfördelnining och dragläget känns. Det är olika för alla så det kan ta lång tid eller så sitter det direkt. Kontrollanten kommer att säga att du ska köra så långsamt som möjligt, dvs han kommer ta tid och ta hänsyn till din motorcykel och bedöma om du har kontroll eller inte. Första uppkörningen jag gjorde (A2) så körde jag lite fort första gången, så jag fick köra igen bara och då var han nöjd. Beror nog lite på kontrollanten med.
Det är värt att lägga många timmar på just den där delen anser jag. Lycka till!
Ca 10 min.
Yes, spänner mig och försöker hålla balansen för glatta livet så att jag inte sätter ner foten. Det du skriver gäller enbart lågfart?
Om jag svänger till höger ska jag alltså skjuta höften och benen åt vänster? Tack! Ska testa.
När jag övar med sonen; går jag, sakta, bredvid. Det motsvarar 2-3 km/h.Det minns jag faktiskt inte. Men läraren sade idag att man ska vara mellan 5-7km/h. Det var supersvårt.
Ca två timmar med körlärare, la två timmar på trafik och högfart också. Hade säkert kunnat öva mer inför uppkörningen men det kändes tryggt när jag körde upp. Då hade jag god vana sen moppe/crosstiden i mina tonår.
Det som gav mest för mig:
Titta verkligen dit du vill hojen ska (och det är inte konen, utan ytterligare vänster/höger om den).
Flytta höften något utåt i svängarna.
Håll löst i styret, och var avslappnad.
Se till att du är nästan klar med din sväng när du kommer fram till nästa kon, tyckte det hjälpte främst vid stoppen. Mycket enklare att börja åka nästan rakt fram kontra att behöva börja med en jättesnäv sväng, planera körningen med andra ord.
Har bifogat en något överdriven bild, men du får utnyttja hela ytan för lågfarten.
Behövde inte använda någon gas alls (mt-7)
Att svänga i högre fart än lågfart tycker jagkom lite naturligt när jag testade, har dock inte testat att gasa i kurvor än. Men ska be dem gå igenom det med mig och allt annat imorgon på vårt dubbelpass, (2h).
När du skriver lade hojen, menar du att de tappade den? Ojdå, nä det har jag aldrig gjort.
Nån timme så satt det bra. Hade skolans hoj så en liten och smidig Bandit 1200...
Det är ju mer fokus på att ha kropp och blick rätt än vad du gör med gasen. Nackdelen(?) med hojen jag körde var ju att det kändes extremt dumt att använda gasen eftersom den drog iväg hur bra som helst bara man var lite försiktig på kopplingen. Så jag gjorde, felaktigt, så på uppkörningen men ingen klagade.
Så öhm. Jag vet inte, jag har lite att göra på jobbet och tänkte jag behövde skriva ett inlägg
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |