Hur man går till väga vid najjning?

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Håller på att förbereda för najjning i oljeplugg bromsar mm.
Kollade därför i biltema katalogen efter najjtråd, dom har 0,7mm galvad och 0,9 mm rostfri är den galvade ett bra val?
 

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hässelby
Hoj
Ingen
norrlansguld skrev:
Håller på att förbereda för najjning i oljeplugg bromsar mm.
Kollade därför i biltema katalogen efter najjtråd, dom har 0,7mm galvad och 0,9 mm rostfri är den galvade ett bra val?
Ja, den är ett bra val.
Finns annars ett antal gamla trådar om najjning här på forumet, bara att söka.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
SpeedAbuser skrev:
Ja, den är ett bra val.
Finns annars ett antal gamla trådar om najjning här på forumet, bara att söka.

Tackar!

Provade att söka i går, läste då att 0,7 mm rostfri var att rekomendera.
Men fungerar det bra med 0,7 mm galvad så åker jag förbi och handlar det efter jobbet i dag.
 

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hässelby
Hoj
Ingen
0,9 rostfri funkar väl också iofsej men blir mycket bökigare att pilla med när du kommer till dragning av tråden. Enklare och snyggare med 0,7 då.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Nån som vet om det egentligen är okej att köra på den varianten med sprintar i bultarna till oken, och sen naja mellan sprintarna. Typ som endurance teamen brukar göra?
Har hört lite olika om det där....
 

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Eslöv
Hoj
hoj?
Jalle körde så på sin r1:a i fjol..
gick igenom besiktningen. men var efter lite diskutioner.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Låstråden ska vara glödgad och av blankdragen kvallite, samt ej tunnare än 0,7mm. Tror att galvad inte godkänns..

Sprintar till låsning godkänns på bromsok och oljepåfyllningslocket. Men EJ på olje-avtappningsbulten!
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Axxexs skrev:
Låstråden ska vara glödgad och av blankdragen kvallite, samt ej tunnare än 0,7mm. Tror att galvad inte godkänns..

Sprintar till låsning godkänns på bromsok och oljepåfyllningslocket. Men EJ på olje-avtappningsbulten!

Eeeeeh? Vad menas med "av blankdragen kvalitet" :va

Bra! Då ska jag fixa sprintar nu!!! :D
 

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hässelby
Hoj
Ingen
Axxexs skrev:
Låstråden ska vara glödgad och av blankdragen kvallite, samt ej tunnare än 0,7mm. Tror att galvad inte godkänns..

Sprintar till låsning godkänns på bromsok och oljepåfyllningslocket. Men EJ på olje-avtappningsbulten!
Är ganska säker på att det kommer att gå bra utan några som helst problem med galvad 0,7-tråd. Mig veterligen brukar rostfri bara rekommenderas, men något bestämt krav på det finns inte.
Jag använde inte rostfri förra året, men hojen gick igenom alla besiktningar utan problem.
Så länge tråden är snyggt dragen och najjningen fyller sin funktion så funkar det.
 

Mange77

Den är inte lång, men den är smal!
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Hallsberg
Hoj
Sursucka 1000 & fyrhjuling till grabbarna
Tråd

Skaffa en najtång oxå. Det brukar bli ganska mycket najning under en säsong!!!!! :rofl
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Kan någon lägga upp bilder på diverse delar av hojen som behöver najning? Även bild på vad ni säger heter "sprint". Jag behöver fixa min egen rejshoj med detta nu.
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
finns det sprintar som är gjorda för sånt här nånstans?
köpte några billiga i en vanlig järnaffär förra året och det godkändes vid bes till motardrace men det är lite dålig spjong i dom tycker jag...
 

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Eslöv
Hoj
hoj?
Vanlig järnaffär är det nog bara som gäller..

Har inte sett det på några andra ställe.
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
Fixx skrev:
Vanlig järnaffär är det nog bara som gäller..

Har inte sett det på några andra ställe.

måste ju finnas några seriösa prylar...

endurance teamen köper väl knappast sina på tyska motsvarigheten till hobbex :confused: :rolleyes:
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Swedie skrev:
Kan någon lägga upp bilder på diverse delar av hojen som behöver najning? Även bild på vad ni säger heter "sprint". Jag behöver fixa min egen rejshoj med detta nu.
Om du inte är feg, utan vågar gå in på Bikeproject.com så finns en hel artikel om vad som måste fixas innan besiktning :tummenupp
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Nr:18 skrev:
Om du inte är feg, utan vågar gå in på Bikeproject.com så finns en hel artikel om vad som måste fixas innan besiktning :tummenupp
Hmm! Jag ska nog skapa en sektion för Artiklar här på SH så folk slipper gå till andra sajter :rolleyes: (seriös)
 

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
Svaren på de flesta frågorna står i roadracingreglementet.

En najtång är kass eftersom den ger brottanvisningar på tråden och vibrationerna får tråden att gå av. Platta tänger fynkar bättre. :fakta
Vi har alla varianterna på jobbet, men det som används mest är platta tänger med förlängning för bättre kraft.

OCH, naja åt rätt håll. Min gamla gula fara hade flera najningar åt fel håll :kocko när jag köpte den.

/Johan
 
Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Top