Hur man gör för att inte krocka i Sverige

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
[YOUTUBE-ID]<object width="1280" height="745"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/HiO-0aV9jZ0&hl=sv_SE&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/HiO-0aV9jZ0&hl=sv_SE&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="1280" height="745"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Man ser att de kör/cyklar o går med en riktigt egoistisk menatalitet. Det är som de lärt sig från barnsben att det inte finns någon anledning att vara ödmjuk i trafiken o att de har lika mycket rätt att bara åka som alla andra. Brist på en riktig utbildning(vett o etikett) i trafiken samt framförande av fordon, inga klara trafikregler, och inga direkta straff vid olycka samt utnyttjande av fordon utan körkort verkar var det som är orsaken tycker jag.
 

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Ort
Örebro
Hoj
CBR600F4
182 500 personer som dör i trafiken VARJE ÅR,(jag misstänker att de 500 är enbart i trafiken och inte övriga dödsfall i Kina) HALLÅ var är dina begrepp människa:huvet:huvetPå 10 år där så om du jämför med Sverige så försvinner MER än 1/5 del av vår befolkning....om man sen ser till VAR dessa dödsfall sker så är majoriteten av dessa 500 säkert i de stora städerna, inge konstigt iofs innevånarna och bonden som bor 3 timmar ifrån storstadsbullret, jag för dem är det nog mer en sällsynhet med dödsfall i trafiken.

Nollvision i Kina, lär väl myndigheter bara skratta åt..är det något som det finns gott om så är det människor, och man kan inte hindra människors framfart, med tanke på att det blir allt fler bilar på vägarna där och männsikor som inte kan köra, eller kör påverkade så kommer det säkert snart vara 600 per dag....

Så även om det inte är många av totala befolkningen så visst är det mycket, sen även med tanke på att många många, dör enbart pga att de inte bär hjälm..betydligt fler oskyddade trafikanter får sätta livet till mot om man jämför med här, men så vistas det betydligt mer cyklar och 2 hjulingar samt gående i trafiken.

Fan vad glad jag är att man bor i Sverige:)


Jag förstår inte vad du skriver. Är det bara jag?
 

turbo-mupp

Medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Harlösa
Hoj
Honda CR250 -87
Stoppregel, väjningsplikt eller högerregel är inget man kör med i Kina eller?

02:00 är bäst, kör på den helt stillastående fotgängaren.

Får lust att leka din avatar med alla de ansvariga i klippet. Helt sanslöst vilka jävla psykfall det finns.
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
nja, jag brukar vara i Kina 2 ggr per år och köra ca 30 timmar bil per resa. varje resa brukar innefatta 15 nära döden-upplevelser. borde vara större risktillägg att jobba som inköpare än att åka på FN-missioner till afganistan.

sen är det alltid nån 15-åring med 5 cm tjocka glasögon som är chaufför.

Däremot säger jag inte att de kör sämre, men de har ju lika många bilar i Shanghai-området som i hela Sverige så det är klart det blir hetsigt.
 

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Solna
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
Läskigt att se hur det fungerar där nere!
Jag är väldigt glad att jag bor i sverige och att vi kör som vi gör här uppe!!
Visst kan man bli irriterad på bilister som inte kollar döda vinkeln, är otydliga, inte blinkar, men ärligt talat: det funkar ju ganska bra intessant? Jag har iaf "räddats" av uppmärksamma bilister både en och 2 gånger, tankarna någon annan stans, ligger och kör på, kanske missbedömt min fart in i en kurva / missat en svängande bil, som tur är så har i dessa fall mötande hållit sig i sin fil, kunnat styra undan mm.

Jag har även själv lyckats "undvika olyckor genom att ha bromsberedskap där det "enligt reglerna" inte skall behövas, eller genom att kolla en extra gång över axeln o s v.

Jag skulle inte för allt i världen vilja ha samma "system" eller vad man nu vill kalla det som där nere.
Att påstå att det inte sker procentuellt sett lika många olyckor där nere tror jag inte en sekund på!
Hur ofta anmäls det till polisen? och kinesisk statistik vet väl alla hur det fungerar, köpa sina körkort? Inte min grej...
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
som min far sade när jag övningskörde, de är dem som har farten som har kontrollen, sen dess har jag aldrig släppt gasen i varken bilen eller på hojjen ;)
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Det är väl självklart att man i ett land som Kina inte har några trafikregler ----> är ju ett sätt att begränsa/reglera befolkningsmängden :D:D:D
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Jag kom precis hem från Peking* och trafiken var definitivt spännande. Folk kör verkligen lite hur som det faller sig. Det var dock intressant att lista ut varför det faktiskt fungerar någorlunda ändå.

1) Mycket lägre trafikdensitet. En massa bilar, ja, men sett till utrymmet på vägarna är det egentligen bara ringvägarna i högtrafik som sväljer lika mycket trafik som svenska vägar.

2) Lägre hastigheter. Hastigheten gick ner lång tidigare när det började gröta ihop sig än det gör här.

3) Alla kör defensivt och använder huvudet. Kan det komma någon farande på snedden bakom bussen man just håller på att byta fil med (!) när man kommer i de två körfälten som går snett ut i korsningen? Ja, då är man beredd på det. Och hänger sig för säkerhets skull på tutan.

Att komma farande i hög fart ("det är ju skyltat 70!") i tät trafik, inte titta och anta att det är trafikljus och regler som ser till att man inte blir påkörd, som folk gör här, skulle garantera en rejäl smäll. Vi kunde lära oss en hel del om att köra bil av Pekingborna, så trådstartaren har helt klart en poäng!

Det är en sak jag inte blev klok på. Har taxichaufförerna en knapp för att tuta, eller har de en knapp för att ibland stänga av tutan? :hihi

Bifogar en bild på en korsning i Peking som gav oss en halvtimmes kvalitetsunderhållning. Det ni ser är att gatan till höger i bild leder ner till parkeringen vid ett kongresscentrum. Det fanns inte plats där för fler som skulle lasta ur, så herrarna i blå skjortor skulle stoppa alla minibussar och lastbilar från att köra till parkeringen. Det gör de då ute vid korsningen och inte vid parkeringen, 150 meter ner längs gatan. Alla blir stående i korsningen. En del börjar lasta ur där och dra med sig sina grejer. Bäst var killarna med en 15 meters stege på en liten kärra som plötsligt kom knatande diagonalt rätt över korsningen. Övergångsställen är mycket uppskattade i Peking. En yta nära vägen man inte får köra på är ju en perfekt parkeringsplats!

Ha det!
/Fredrik

*) Synd jag inte tänkte på att det fanns en sporthojare där, hade varit kul att möta upp över en Tsing Tao (eller kanske en öl som smakar något) och få lite av nyfikenheten över hur det egentligen är tillgodosedd
 

Bifogat

  • P6250310.jpg
    P6250310.jpg
    240.3 KB · Visningar: 62
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top