Hur man gör vid rödljus som inte slår för MC

• Thread starter Thread starter ft
  • Start date Start date
Det är möjligt att man får leda sin hoj förbi ett ikke fungerande rödljus men vem gör det?

Slår det inte om inom rimlig tid, så kollar man sig om efter haffa, och att ingen korsande trafik finns. Sen kör man väl, oavsett om man får eller ej.?

Nä alltså jag har ingen större lust att leda en båge över en väg.

Desutom skall ljusena funka för alla fordon - jag har fått vv o gräva upp en väg o fixa skiten.

Dom skall funka - desutom kör många snutar själv båge och lider av detta - det är allmänt känt.

Om man nu råkar ut för en efterbliven flane som skriver rapport på mig efter jag väntat och sedan försiktigt kört över så kan han vara säker på att han blir sågad jämns me fotknölarna i rätten.

Förutom detta kommer jag att vara ute att köra mycket mc på hans pass efter den friande domen - riktigt inspirerande körning.
Vykort kommer att dimpa ned i hans brevlåda varje vecka.
Födelsedagstårtor,presentkort till bolaget,blöjor och så vidare.

Han kommer att hamna på mentalsjukhus,bli frisk,ge ut en roman - han kommer att tänka på mig resten av sitt liv.

Det är möjligt att man får leda sin hoj förbi ett ikke fungerande rödljus men vem gör det?

Slår det inte om inom rimlig tid, så kollar man sig om efter haffa, och att ingen korsande trafik finns. Sen kör man väl, oavsett om man får eller ej.?

Tror jag håller mig till detta också, ser ingen anledning att fjanta sig och leda hojen..

Lika giltig som en 110 skylt gjord av en kartong.

Har sett att de mer och mer börjat använda svarta hastighetsskyltar vid vägbyggen. Har hört att de inte behöver söka tillstånd för att sätta upp dessa, men att de av samma anledning inte är giltiga

Nån som vet?

Tror jag håller mig till detta också, ser ingen anledning att fjanta sig och leda hojen..

anledningen för mig skulle vara att jag förlorar kortet om de ser det....

Last edited:
Lagen säger naturligtvis en sak medan sunda förnuftet IBLAND något annat!

Har själv råkat ut för detta ett antal gånger genom årens lopp och jag brukar helt sonika vänta en bra stund tills jag är säker på att ljuset inte kommer slå över för mig. Därefter kör jag med extra stor föriktighet. Är ju, uppenbarligen, rent juridiskt fel men det funkar och jag ser rent praktiskt ingen större skillnad jämfört med att leda förbi hojen 1m över den heldragna linjen och därefter köra!

Mvh!
// Niklas

Har sett att de mer och mer börjat använda svarta hastighetsskyltar vid vägbyggen. Har hört att de inte behöver söka tillstånd för att sätta upp dessa, men att de av samma anledning inte är giltiga

Nån som vet?

Korrekt.
Det är ofta svårt att få igenom hastighetssänkningar intill vägbyggen. Då sätter man upp de svarta som inte har samma byrokratiska väg fram till beslut.

Kan dock vara vettigt att följa rekommendationen på de svarta skyltarna. Dels för de som jobbar nära vägen, och dels för att man kan åka dit för vårdslöshet i trafik om du smäller och kör fortare än den rekommenderade hastigheten.

Om man nu råkar ut för en efterbliven flane som skriver rapport på mig efter jag väntat och sedan försiktigt kört över så kan han vara säker på att han blir sågad jämns me fotknölarna i rätten.

Var en som skrev rapport på en bilist i den situationen i Västerås. Bilföraren blev av med kortet, om jag inte bommat något överklagande. Det var rätt mycket skriverier om det.

Nu vet du hur man skall göra för att vara säker. Hur du sedan rent faktiskt hanterar situationen, det är upp till dig.

Leda hojen över linjen känns ju bra mycket mer osäkert än att bara köra vanligt under uppsikt. Förutsatt att man har stått helt stilla en kortare stund och försäkrat sig att det inte slår om då.
Känns som att en polis som grinar över att man kör mot rött efter att ha försäkrat sig om att det inte slår om fortfarande kommer grina när man leder omkring en hoj mitt i en korsning.

Ja men så många snutar finns det inte, kolla runt och gasa iväg snällt :yoparty

Precis samma resonemang som många cyklist... eehm, ursäkta, sporthojsförare använt innan de dragit på lite extra på någon fin lagom avsides väg. ;)

Om trafikljuset är ur funktion - gulblink gäller skyltning - oftast väjningsplikt.

Så borde det vara om det är ur funktion o aldrig slår om också.

Nu skrev ft att det fanns ett pilotfall där nån åkt dit ändå.

Men endast en idiot tillbringar en hel natt vid trafikljuset väntandes.
Alt 2 och leda mcen över vägen har jag redan glömt att jag läst.

Du har så rätt... Pluggar teori just nu och jag kan säga att ifall du står i en korsning med flera rödljus, där du är helt ensam och ingen kommer ifrån något håll så kan du åka över stopplinjen och strunta i det röda ljuset (mot att du väntat någon minut såklart).
Därför att ifall polisen ska kunna ta dig (Låt oss säga att elaka benny eller vafan han hette har fotat dig) så måste de ha bevis för att du agerat på ett vårslöst sätt i trafiken. Dvs, du har varit en fara för andra.
Det har du inte varit eftersom att det är rött från alla håll och det har inte passerat någon den senaste minuten.
Alltså ett foto på där du åker mot rött i en tom korsning skulle aldrig räcka till vårslöshet i trafiken :)

Du har så rätt... Pluggar teori just nu och jag kan säga att ifall du står i en korsning med flera rödljus, där du är helt ensam och ingen kommer ifrån något håll så kan du åka över stopplinjen och strunta i det röda ljuset (mot att du väntat någon minut såklart).

Då tycker jag att du skall leta rätt på var i lagen det står att man får köra. Hur länge skall man vänta? Det borde också stå i lagtexten.

Sedan finns det som sagt prejudikat också, och de säger något annat.

Därför att ifall polisen ska kunna ta dig (Låt oss säga att elaka benny eller vafan han hette har fotat dig) så måste de ha bevis för att du agerat på ett vårslöst sätt i trafiken. Dvs, du har varit en fara för andra.
Det har du inte varit eftersom att det är rött från alla håll och det har inte passerat någon den senaste minuten.
Alltså ett foto på där du åker mot rött i en tom korsning skulle aldrig räcka till vårslöshet i trafiken :)

Utan foto blir det ord mot ord. Ditt ord mot en polismans ord.

Hur det i allmänhet brukar sluta är inte okänt. Lycka till!

Då tycker jag att du skall leta rätt på var i lagen det står att man får köra. Hur länge skall man vänta? Det borde också stå i lagtexten.

Nej, det är tolkningen som menas i prejudikatet. Dock, skulle det vara möjligt att kika på förarbeterna, vad lagstiftaren ha tänkt, över vad som gäller. Men misstänker utan att veta att detta har inte behandlats pga tilltron till ofelbar teknik. Men man kan hoppas att det finns något, så att någon kan slippa ha besväret med ett prejudicerande fall inom området....

Sedär ja

Själv så kör jag mot rött när det blir så.
Finns ett par lysen som dummar sig i stan.

På dagtid kommer det ju oftast ganska snart en bil som får igång lyset men på kvällen så funkar det inte å vänta.

Tycker de borde kännas mera farligt att leda hojen förbi lyset utifall nån kommer bakifrån och lyset slagit om å får för sig att åka om eller nå.

Ska funka med magneter placerade under hojen:tummenupp
På dagen brukar det vara tillräckligt med bilar, och på kvällen/natten tillräckligt lite trafik för att man ska kunna åka efter att ha väntat lagom länge.

Utan foto blir det ord mot ord. Ditt ord mot en polismans ord.

Hur det i allmänhet brukar sluta är inte okänt. Lycka till!

De behöver fortfarande bevis för att du uppträtt vårslöst i trafiken ifall det är den punkten du ska bli fälld på. Du har inte uppträtt vårslöst ifall du kör mot rött då ingen annan närvarar.

Är du så jävla dum att du kör mot rött när du ser en polis i korsningen så har du uppträtt vårslöst eftersom att polisen kanske har grönt och är "nära" att köra på dig. Och då ska ju polismans ord vinna mot dig i rätten...

Om du har sån otur att precis när du kör så rullar en polisbil upp bakom dig och stannar dig, då har jag svårt att tro att dom skulle plocka dig, i allafall inte om du förklarar läget.

Peace =)

Kort sagt, puttar du hojen är du gående. Gående får gå förbi rödljus.

Läste igenom tråden och ingen har framfört att det faktum att gående är hänvisade till trottoarerna.

Hoppar du av din motorcykel vid en korsning och slår av motorn för att leda den så kan du inte knalla förbi rödljus rakt ut i korsningen och stoppa upp trafiken, du måste leda hojen på trottoaren eller väggrenen och använda övergångsställen om sådana finns. Det finns straffansvar för detta.

Man får alltså inte gå överallt, speciellt inte mitt i en trafikerad korsning. Gå mot röd gubbe vid övergångsställe är dock icke straffsanktionerat om vägen är fri.

Edit:

Här är ordningsbotskoderna för detta:
117 3 § Gående korsat körbana eller cykelbana på ej föreskrivet sätt 500 SEK
115 1 § 1 st Gående på väg ej använt gångbana eller vägren 500 SEK

Om man orsakar trafikstörning/olycka genom att knalla ut i en korsning mot rött ljus så kan man även bli åtalad för brott som resulterar i dagsböter.

Så det är alltså inte att föredra :)

Last edited:
De behöver fortfarande bevis för att du uppträtt vårslöst i trafiken ifall det är den punkten du ska bli fälld på. Du har inte uppträtt vårslöst ifall du kör mot rött då ingen annan närvarar.

Dock har du kört mot rött, vilket är ett bra sätt att få trampa pedalcykel ett tag.

Känns som att det här går i cirklar? :va

Dock har du kört mot rött, vilket är ett bra sätt att få trampa pedalcykel ett tag.

Känns som att det här går i cirklar? :va

Ft ombeds söka jobbet som Mr Hamren när arbetet blir ledigt.

Ingen smidighet alls - sök jobbet - vi syns där ute på vägarna sen:D:D:D

Du får vykort sen av mig sen - utan att nånsin någonsin få tag i mig:)

Puss

håller med, det är farligare att hålla på att leda hojen mitt på vägen. I med lämplig växel och iväg när det inte finns bilar...

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back