Hur man pimpar en Yamaha XT600 -89

Status
Ej öppen för fler svar.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
OT: Damn var det därför det hade samlats en massa Ducatihojar på gyllene måsen i Uppl Väsby för att ev åka mot skokloster?
 

ladbol

Fighters dont quit, quiters don`t fight!
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Midsommarkransen
Hoj
Yzf 750r-93(SÅLD) GSX-R750-00
Mer frågor!

Hur gjorde du under arbetet på kåporna du lackade om ? Vilket spackel tex?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hur gjorde du under arbetet på kåporna du lackade om ? Vilket spackel tex?

Ifall du syftar på dom gamla garagelackerade plastkåporna som fick sig en omgång mattsvart året innan så bestod förarbetet i att jag tvättade dom innan burklackeringen. :D

Däremot motorkåporna som fixades till den här gången så fick dom sig en omgång med våtslippapper. Eventuella repor och dylikt slipade jag bort med lite grövre papper. Annars var det mest att rugga upp ytan lite så att färgen skulle få bättre fäste.
Inget spackel användes på någon av motorkåporna.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Lite som blev gjort under dagen..

Passade på att snygga till lite bultar. Vissa av dom verkar ha suttit på plats orörda sen 1989. Inget tokputsande bara lite uppfräshning.
37.jpg


Dags att börja plocka ihop allt.
Ned med motorn på golvet.
38.jpg


Sen lyfter man på ramen.
39.jpg


Jämför med hur den såg ut innan.
Viss skillnad eller hur ?
13.jpg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
hur går det med xt,n?
Det har gått sakta framåt.
Mest pga att det kommit för mycket vanligt jobb emellan.
Har ett jobb som låser upp mig längre perioder ibland.

Men i varje fall det som är gjort är mest rengöring av delar som monterats.

Bland annat så sprutade jag på CRC Gasket remover på styrkronan för att få bort pulverlacken där. Sen polerade jag upp den lite grann.
Ingen tokputs här, utan bara en liten förbättring jämfört med innan.
40.jpg


Sen har jag funderat på Motard fälgar.
Har hittat en firma som kan ekra om mina nav för 800:- per hjul + materiel.

Han ville ha följande priser för materialet:
Akront MTR 3,50x17 2100:-
Akront 4,25x17 2130:-
Priset gäller oborrade eller standardborrade fälgar. Specialborrning kostar 100:-/fälg
Ville jag ha dem eloxerade i svart, blått, rött eller guld, tillkom 130:-/fälg
4 mm rostfria ekersatser inkl nipplar kostade 640:-/hjul

Är det ett bra pris?

Funderar på det. Vill helst använda XT600 hjulnav då det spar mig en massa problem.

Enda kruxet är att jag vill ha off-road däck också.
Och jag hittar inga hjulnav/fälgar till salu någonstans.
:huvet
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
har inte xt 17" bak orginal?
använd den banan fram. :tummenupp
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Jag måste bara fråga... Varför svart på allting?? Det är ju tråkigaste färgen man kan ha på en motorcykel enligt mig. Alla som vurpar sin R1 lackar om den till blanksvart och tycker dom blir så själv med den. Jag tycker den såg bättre ut i första versionen när den var grå i kåpor och på motor, men det spelar ju ingen roll för det är du som ska ha den inte jag så hoppas du blir nöjd.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag måste bara fråga... Varför svart på allting??

För att den är luggsliten och alla ljusa färger avslöjar alla hack, bucklor och andra icke perfekta saker.
Den gråa färgen var garage lackerad ovanpå alla dekaler och dylikt. Riktigt fult på nära håll.

Dessutom är svart snyggt.
Denna hoj härstammar ju från det år då hårdrocken var som bäst.
Svart = hårdrock.

Tillråga på allt kommer det komma lite dekaler på den sen när den är klar och dessa dekaler passar bäst på svart.

Men kan ju faktiskt avslöja att jag funderade på att ha en KTM-orange klädsel på sadeln men bangade.
Hittar jag en extra sadel så kommer jag dock klä den i orange.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nä, det är 18-tum :gnissla

Det varierar nog mellan årsmodellerna. Min har 17" bak tyvärr lite smalare än 3.5" och dessutom är det kromad stålfälgar men den skulle nog vara ok som framfälg ändå. Då får man ju sätta skaffa stålfälg till bakhjulet också så det blir enhetligt. Sen var det ju utseendet...
Jag tror att även TT600an har samma nav och dom har nog allihop alufälg.
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Har du kollat vad roffes motor i stockholm tar för ekersatser och fälgbanor.

När jag ändå skriver passar jag på och fråga om det går att byta packboxen till växelaxeln utifrån ?

/M
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har funderat vad jag skall göra åt bensintanken.
Den är ju ganska ful just nu. Skulle behöva en omlackering.
Har dragit mig för att lämna in den. Brukar bli dyrt.

Sen har jag trott att det varit helt kört med hobbylackering numera med dom nya reglerna för vattenbaserad färg som trädde i kraft vid årsskiftet.
Men se där hade jag fel..
:tungan

Var förbi en bilfärgaffär idag och frågade ifall dom fortfarande hade gammal färg kvar.
Då berättade han att dom skulle minsann fortsätta sälja den gamla färgen till hobbylackerare. Det var bara dom som sysslade med yrkesmässig verksamhet som var tvugna att gå över till vattenbaserad färg.

Så nästa gång jag är i stan skall här införskaffas lite färg, härdare, förtunning & slipgrund.

Vilken färg skall jag välja...... Svart kanske :D
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
är gummibussningarna i överkronan fastvulkade eller går dom att ta loss ?

(för att användas på annan krona utan gummi tänkte jag)
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Wiseguy.
Är du mekaniker och/eller har stor vana av sådana här grejer?

Jag har själv alltid drömt om att göra något liknande, men har aldrig vågat ta steget. Kanske inte tror jag har de rätta skillsen även fast jag är mekaniskt intresserad och inte helt oäven med en mejsel.

Man kanske skulle testa med en gammal moppe :)
 
Last edited:

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
För att den är luggsliten och alla ljusa färger avslöjar alla hack, bucklor och andra icke perfekta saker.
Den gråa färgen var garage lackerad ovanpå alla dekaler och dylikt. Riktigt fult på nära håll.

Dessutom är svart snyggt.
Denna hoj härstammar ju från det år då hårdrocken var som bäst.
Svart = hårdrock.

Tillråga på allt kommer det komma lite dekaler på den sen när den är klar och dessa dekaler passar bäst på svart.

Men kan ju faktiskt avslöja att jag funderade på att ha en KTM-orange klädsel på sadeln men bangade.
Hittar jag en extra sadel så kommer jag dock klä den i orange.
Inte för att vara den som e den,men det är mörka färger som avslöjar bulor å sånt.:tummenupp
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
är gummibussningarna i överkronan fastvulkade eller går dom att ta loss ?

(för att användas på annan krona utan gummi tänkte jag)
Den är fastvulkad.
Det är förövrigt skälet till att jag inte blästrade och pulverlackade den.
Tror inte den hade klarat ugnen så bra.
Så det fick bli denna variant istället.


Wiseguy.
Är du mekaniker och/eller har stor vana av sådana här grejer?

Jag har själv alltid drömt om att göra något liknande, men har aldrig vågat ta steget. Kanske inte tror jag har de rätta skillsen även fast jag är mekaniskt intresserad och inte helt oäven med en mejsel.

Man kanske skulle testa med en gammal moppe :)
På min första hoj för 6-7 år sedan så lämnade jag in den för 100-mila servicen (den där dom efterdrar alla skruvar och byter olja). Vågade inte göra den själv.
Sen på R1:an så började jag lite smått att pilla runt med saker och ting.
Firebladen spårade ur och ligger fortfarande i delar. Fast nu är det bara tiden som hindrar en.
Meka lär man sig varteftersom. Det är det som är det roliga.
Börja med något mindre är en bra ide. Moppe eller gammal offroad är perfekt. Det finns många intressanta objekt för 10 papp som kan meka med.
Helt klart värt att prova.
Dom flesta är kappabla till mer än dom tror.
Se bara till att du har en haynes manual tillgånglig ifall du krånglar till det.

Inte för att vara den som e den,men det är mörka färger som avslöjar bulor å sånt.:tummenupp
Ja och nej.
På mindre böjda/kurviga delar syns bucklor mindre när allt är svart.
På stora raka ytor syns dom mer.
Sen beror det lite på vilken glans sakerna har. Är det högglans med ett lager klarlack så syns det mer. Är det som ramen min med 30 % glans syns det mindre.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top