Hur man reparerar en bucklig tank i 35 enkla steg

Ladiesman217

Ny medlem
Gick med
30 May 2019
Ort
Spånga
Hoj
2006, Kawasaki, ER-6N
Jag har en Kawasaki ER-6N från 2006 med skrapmärken på tanken (bland annat).

Tanken ska lagas och lackeras om. För det har jag gjort denna lista, men skulle vilja att någon går igenom den så inget är fel eller om jag har fel produkt på fel plats.

(Har markerat steg där jag är osäker med parentes och ?-tecken) ??

Steg


1. Ta ut all bensin
2. Tejpa för hål & gängor
3. Rengör utsida, torka väl
4. Montera bort allt; tanklock, bensinpump (eller vad det är), skruvar



Insidan
5. Rengör insida
6. Ta bort rost på insidan, låt stå 24h
7. Självtorka ??? Beror på produkt
8. Rostskydda insidan, torka 24h



Utsidan
9. Tejpa för hål & gängor
10. (Slå ut/“rikta” värre bucklor)
11. Slipa de värsta märkena för att leta hål (fast det borde inte vara några?)
12. (Svetsa fast material där det behövs: “sheet metal”)
13. Tejpa för att skydda ev. svets
14. Ta bort allt färg med färglösare
15. Slipa hela tanken, speciellt all rost



Grovspackla
16. (Grundfärg där det ska spacklas) ???
17. Sätt glasfiberspackel i djupa bucklor
18. Låt torka
19. Spraya vit slipgrund på hela (även kallad surfacer. Ej sprutspackel)
20. Markera bucklor med tuschpenna



Finspackla
21. Slipa bort slipgrund vid bucklor
22. Lägg på (FINSPACKEL? METALLSPACKEL? ELASTISK METALL?)
23. Låt torka
24. Forma med sandpapper 120, 240 korn
25. Spraya mer slipgrund”
26. Repetera tills formen är återställd



Ytbehandling
27. Färg
28. Våtslipa 800 - 1000 korn
29. (Repetera 3x)( ??


30. Lägg på klistermärken (Kawasakilogga)


31. Klarlack 2K
32. Våtslipa 800 - 1000 korn
33. (Repetera 3x) ??
34. Polera med polermedel


35. Montera allt, smörj/skydda gängor

Att köpa
* Tejp för fina linjer
* Bred tejp
* Tuschpenna, svart
* Rostlösare
* Roskskydd för bensintank
* Färglösningsmedel
* Grundfärg (till där det ska spacklas)
* Glasfiberspackel
* Slipgrund, vit
* Fint spackel / metallspackel / ?????????
* Sandpapper 120, 240, 320, 500 korn
* Våtsandpapper 800, 1000, 3000, 5000 korn
* Färg RAL 9005
* Klarlack blank 2K

AA000003400B4AA884.jpg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Trots att du är i vissa fall väldigt detaljerad så är du väldigt otydlig med hur du ska rengöra tanken invändigt så jag hoppas du verkligen har en bra plan för det. Sen skulle jag nog hellre ha tanken öppen om jag ska svetsa i den.

Hur du sen ska rikta lyckades jag inte förstå.

Beträffande slipningen så blir inget bättre av finare sandpapper än 400. Och jag ser inte heller syftet med att göra tanken helt plåtren.
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Ett husmorsknep är väl annars att fylla tanken med vatten innan man svetsar i den. Bensinångor skojar man inte bort.
Folk med mer erfarenhet får gärna rätta mig här, men det är väldigt få ställen på en tank som är helt plana så om du inte är en fena på plåtslageri så lär du få spackla friskt efteråt. I sådana fall kan du ju lika gärna rikta de värsta bucklorna och spackla tanken slät, utan att svetsa.
Och om du ändå ska lacka om hela tanken så kanske det är lika bra att försöka hitta en ny tank i bra skick?
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Hur stora skador har du på tanken när du måste göra den plåtren och svetsa på nya plåtbitar?
För om det bara är skrapmärken så låter det ju lite överdrivet
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag har en Kawasaki ER-6N från 2006 med skrapmärken på tanken (bland annat).

1. Ta ut all bensin
4. Montera bort allt; tanklock, bensinpump (eller vad det är), skruvar
3. Rengör utsida, torka väl




Insidan - vet du att du måste fixa insidan pga rost, eller kan du bara inte låta bli att gardera för alla eventualiteter??
5. Rengör insida
6. Ta bort rost på insidan, låt stå 24h
7. Självtorka ??? Beror på produkt
8. Rostskydda insidan, torka 24h




Utsidan
9. Tejpa för hål & gängor ??
10. (Slå ut/“rikta” värre bucklor) Svårt att slå ut bucklor om du tejpat tanklocket - dessutom är det ganska svårt över huvud taget. Troligen måste du tillverka stång m. kula för att massera genom tanklocket - plåten är hård, arbetsvinkel kan bli marig. Är bucklorna så jävliga så kan en beg. tank med mindre bucklor vara ett bättre utgångsläge.
11. Slipa de värsta märkena för att leta hål (fast det borde inte vara några?) Misstänker du hål så är tanken bortom räddning
12. (Svetsa fast material där det behövs: “sheet metal”) Glöm det
13. Tejpa för att skydda ev. svets Glöm det
14. Ta bort allt färg med färglösare Varför?? Det gör man sällan om inte det är flera lager lack innan eller mängder med rost
15. Slipa hela tanken, speciellt all rost Men herre j-e, är tanken så dålig så är det inget att satsa på


Grovspackla

16. (Grundfärg där det ska spacklas) ???
17. Sätt glasfiberspackel i djupa bucklor
18. Låt torka
19. Spraya vit slipgrund på hela (även kallad surfacer. Ej sprutspackel)
20. Markera bucklor med tuschpenna

 - NEJ! Risk att pennfärgen blöder igenom. Blyerts som du slipar bort


Finspackla

21. Slipa bort slipgrund vid bucklor
22. Lägg på (FINSPACKEL? METALLSPACKEL? ELASTISK METALL?)
23. Låt torka
24. Forma med sandpapper 120, 240 korn
25. Spraya mer slipgrund”
26. Repetera tills formen är återställd


Ytbehandling
27. Färg
28. Våtslipa 800 - 1000 korn
29. (Repetera 3x)( ??


30. Lägg på klistermärken (Kawasakilogga)


31. Klarlack 2K
32. Våtslipa 800 - 1000 korn
33. (Repetera 3x) ??
34. Polera med polermedel


35. Montera allt, smörj/skydda gängor


Att köpa
* Tejp för fina linjer
* Bred tejp
* Tuschpenna, svart
* Rostlösare
* Roskskydd för bensintank
* Färglösningsmedel
* Grundfärg (till där det ska spacklas)
* Glasfiberspackel
* Slipgrund, vit
* Fint spackel / metallspackel / ?????????
* Sandpapper 120, 240, 320, 500 korn
* Våtsandpapper 800, 1000, 3000, 5000 korn
* Färg RAL 9005
* Klarlack blank 2K


Det här blir dyrt....... Beg tank med små bucklor finns hos ex. Baboon (900:- + frakt)
 

Ladiesman217

Ny medlem
Gick med
30 May 2019
Ort
Spånga
Hoj
2006, Kawasaki, ER-6N
Tack för alla svar:
Vi börjar med bilder. Det kanske inte bedöms som så allvarligt. Då kan jag nöja mig med glasfiber- och något finare spackel. De tankar jag sett på nätet är i sämre skick än min.

Jag har tanken i källaren så ska ner och kolla insidans skick strax. Den är inte fylld med bensin så om det är rost är det inga större mängder. Då struntar jag i att fixa insidan, men kanske förnyar bensinfiltret bara.

Det låter som jag slipper att ta bort all färg. Då kan jag bara slipa den matt och lägga på ny. Anledningen att den är gul under är att förra ägaren nog bytte färg på den till svart (och skippade dekalerna).

IMG_6634.jpgIMG_6636.jpg
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Högersida skulle jag bara spackla - hör med någon som vet vilket spackel som kan rekommenderas (spackel på en "rygg" är mer utsatt än spackel i en inåtgående buckla).
Vänster ser inte rolig ut - eller ljuger bilden - får intryck att själva skadan orsakat en utåtgående buckla strax ovanför. Den måste tryckas in och hur man gör på bästa sätt vet jag inte, men jag tror att man måste börja trycka ut delar av den initiala skadan för att skapa "plats" för att trycka tillbaka den utåtgående bucklan. Jobbigt..........
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Den där tanken är inte det lättaste att fixa även om det förstås är möjligt.

Eftersom du inte har någon aning om vad du gör så kommer det kosta mycket tid och pengar och slutresultatet kommer antagligen inte bli perfekt eftersom du är oerfaren.
Det är dessutom en hoj som det finns 13 på dussinet så det är knappast svårt att hitta en bra begagnad tank.

Köp en begagnad tank som inte är bucklig.

Skulle det handlat om någon ovanlig veteranhoj kunde de ju varit värt mer ansträngning men inte för en ER6.
 

Ladiesman217

Ny medlem
Gick med
30 May 2019
Ort
Spånga
Hoj
2006, Kawasaki, ER-6N
Update:
Då har jag hämtat upp tanken från garaget. Det är kanske 5/15,5 L bensin i. Det är ju inte lätt att avgöra ifall det är rost i den, så jag får försöka tappa ur bensinen och se om något ligger där. Är inte bensintankar rostkskyddade alls?

Utvändigt har den nästan 0 rost men repig + bucklorna. Bifogar bättre bilder.

Kan nämnas att jag har tillgång till ett makerspace med bläster, metallrum, lackering, mm. så jag har tillgång till bra verktyg.

IMG_6639 Medium.jpegIMG_6640 Medium.jpeg
 

Ladiesman217

Ny medlem
Gick med
30 May 2019
Ort
Spånga
Hoj
2006, Kawasaki, ER-6N
Den där tanken är inte det lättaste att fixa även om det förstås är möjligt.

Eftersom du inte har någon aning om vad du gör så kommer det kosta mycket tid och pengar och slutresultatet kommer antagligen inte bli perfekt eftersom du är oerfaren.
Det är dessutom en hoj som det finns 13 på dussinet så det är knappast svårt att hitta en bra begagnad tank.

Köp en begagnad tank som inte är bucklig.

Skulle det handlat om någon ovanlig veteranhoj kunde de ju varit värt mer ansträngning men inte för en ER6.
Jag har ärligt talat inte så lätt att hitta bra begagnad tank till bra pris. Dem jag hittat kostar ett par tusen och kräver ungefär lika mycket jobb som min.
 

Ladiesman217

Ny medlem
Gick med
30 May 2019
Ort
Spånga
Hoj
2006, Kawasaki, ER-6N
Update:
Jag tog mig till en jättetrevlig plåtfirma som gav mig råd.
Han kan fixa bucklorna för "1-2 lax" och ville helst inte lämna ifrån sig den utan att plåten var helt slät.

Jag skulle: Skölja ur den med vatten och diskmedel. Torka med tryckluft. Slå i liten bensin och skölja runt för att skydda.
Jag kunde också slipa bort färgen i bucklorna så han kunde få fäste med sina verktyg.

En fråga: När jag frågade vilket korn jag skulle slipa bort färgen med skratta han till sådär som gamla gubbar gör och visade vad han sa att dom "tyvärr kallar för negerskalle". Det var som en liten röd trissa, stor som en golfboll med som krulligt hår på. Den roterade i en tryckluftsdriven handhållen sak.
Så, jag undrar vad motsvarande sandpapperskorn skulle vara? (och kanske vad dendär manicken heter egentligen)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tänk bara på att det fort blir varmt med "negerkrull" så du har det i åtanke, vill minnas att det ävev kan även slå gnistor om man går på hårt. Vill minnas det då jag slipade en Monarscoot plåten för 26 år sen, förövrigt borde man ta upp och göra klart den renovering som stannade av.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top