Hur man sladdar...

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Finns några knep:
1. Våga luta med hojen in i böjen. Försöker du sitta rakt upp och luta hojen blir det fel. du vill i princip ha en rak linje genom din kropp och hoj. Dom som försöker slida och klagar på att bakhjulet studsar lutar ofta hojen för lite. Alt har dålig koll på kopplingen.

2. När du bromsar i roadracing styr du in hjulet i kurvan med mycket broms. Ska du slida måste du att motstyra mycket mer. Ska du tex svänga en högersväng går du fram med höger axel och styr åt fel håll ( vänster ).
Styr det gör du genom att luta hojen...

3. Många tips om att växla ner men har du lite varv på motorn duger motorbromsen mycket väl. Vist kan man arbeta med motorbromsen men att lära sig slida ordentligt på det sättet utan att använda bakbromsen kommer att ta tid då du måste vara mycket mer agresiv. Mitt tips använd bakbromsen!

4. När du använder bakbromsen är det viktigt att du slirar lite på kopplingen. Du får absolut inte frikhjula hojen (koppla ur helt) för då tappar du all koll på hojen och kraschar förmodligen. Kopplar du inte är det lätt att hojen studsar bak. Vid ner växlingar släpper du ut kopplingen mjukt och fint du får då hjälp av motorbromsen. Många RR killar vill växla ner och bli av med den värsta motorbromsen innan ingången i kurvan. Jobbigt att lära om men ett måste. En slirkoppling är precis som Olle säger väl investerade pengar!

5. På många hojar sitter bromspedalen för högt upp, Justera ner den lite så blir du inte så rädd för att använda bakbromsen.

6. Sitt gärna långt fram. Många RR åkare sitter för långt bak och du har för mycket vikt på bakhjulet. Börjar det slida och du blir rädd och släpper bromsen eller kopplar kommer du att välta över, highsida mycket lättare.

7. När du bromsar lutar du dig bakåt på hojen. Räta på armarna. Viktigt för att få rätt balans. Samtidigt som du inte får glömma punkt 1.


Ska du lära dig slida är det precis som RaceMe säger - Viktigt att du åker fort.
Mitt tips är att försöka åka fort åka, våga luta dig in i svängen med kroppen bromsa med både bak och frambroms. Slidar det inte nu går du fram med axeln som du har inåt i svängen ( högersväng= höger axel).
Slidar det inte nu kör du för sakta in i sväng och bromsar för dålig. Kör fortare och bromsa hårdare. Slidar det inte nu bromsar du för dåligt med bakbromsen.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Stoffy skrev:
2090295 Finns några knep:

5. På många hojar sitter bromspedalen för högt upp, Justera ner den lite så blir du inte så rädd för att använda bakbromsen.

7. När du bromsar lutar du dig bakåt på hojen. Räta på armarna. Viktigt för att få rätt balans. Samtidigt som du inte får glömma punkt 1.
(vi snackade om det här på MSN men jag tänkte skriva ner här också)

På 5 så har vi olika åsikt, jag bromsar med hela benet och därför tycker jag det är bra att ha den högt upp så att foten inte släpar i backen, Stefan har långa ben och tycker det blir för jobbigt att bromsa så så han lägger foten på fotpinnen. Chambon bromsar med hela benet och Delepine med foten på fotpinnen.

På 7 så vill jag bara tillägga att ska man bromsa med raka armar ska man få vikten ner på tanken eller sätet och INTE på styret. Fick det här tipset för två år sedan och då misstolkade jag det vilket gjorde att jag fick upp bakhjulet aldeles för lätt...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
tack stoffy m.fl för bra förklaringar.

jag märkte på bilderna jag tog att jag lutar mycket mindre än alla andra. samt bromsar jag hårdare och kommer ifatt, men troligen på fel sätt för att köra på sladd.

märkte oxå tydligt, som påpekat, att jag låter motorn varva ner lugnt, växel för växel, istället för att bara rappa ner genom växlarna och påtvinga högre växlar och mer motorbroms.

ser fram emot nästa helg. MÖR idag...
 

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Ort
back in Gbg
Hoj
det blir nog en röd
Olof Eriksson skrev:
2090220 Det är ett kopplingscentrum som gör att när du växlar ner och släpper kopplingen så minskar den motorbromsen och förhindrar att bakhjulet studsar. Man kan i princip växla ner till ettan från femman och bara släppa kopplingen så "håller den koll" på varvtalet på motorn.

Delta MC distribuerar dessa i Sverige och de kostar ungefär 9000kr. Personligen så tycker jag att det är mer värt än att lägga de pengarna på helsystem eller liknande.

men vad faan, det är ju roligt att få lite bakhjulssladd när man växlar ner och släpper kopplingen hårt (utan att flippa med gasen) :)
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
sirSmokealot skrev:
2090599 men vad faan, det är ju roligt att få lite bakhjulssladd när man växlar ner och släpper kopplingen hårt (utan att flippa med gasen) :)
Det får du fortfarande! Fast du slipper att den studsar som du säkerligen har upptäckt händer när man bara dumpar kopplingen ;D
 

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Ort
back in Gbg
Hoj
det blir nog en röd
Olof Eriksson skrev:
2090620 Det får du fortfarande! Fast du slipper att den studsar som du säkerligen har upptäckt händer när man bara dumpar kopplingen ;D

jaa, det har hänt ett par ggr... visste inte vad det var...

jag trodde att jag bromsade med bakbromsen för mycket och att jag låste bakhjulet samtidigt som motorn försökte dra igång hjulet samtigt... :huvet

9000:- :huvet dyrt...
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Olof Eriksson skrev:
2090348 (vi snackade om det här på MSN men jag tänkte skriva ner här också)

På 5 så har vi olika åsikt, jag bromsar med hela benet och därför tycker jag det är bra att ha den högt upp så att foten inte släpar i backen, Stefan har långa ben och tycker det blir för jobbigt att bromsa så så han lägger foten på fotpinnen. Chambon bromsar med hela benet och Delepine med foten på fotpinnen.

På 7 så vill jag bara tillägga att ska man bromsa med raka armar ska man få vikten ner på tanken eller sätet och INTE på styret. Fick det här tipset för två år sedan och då misstolkade jag det vilket gjorde att jag fick upp bakhjulet aldeles för lätt...

Ett litet tillägg.
Många som kör har problem med att dom blir trötta i underarmarna...
Det slipper du om du lär dig att gå bak med kroppen när du bromsar = Håll inte emot dig i styret.

När du gasar använder du magmusklerna och kör fram huvudet över styrkronan. Johan Ejderhage är expert på det. Gör du det inte ordentligt mycket kan du aldrig gör ordentliga påslag av två orsaker.

1. Du får för lite vikt på framhjulet och kommer att tappa fästet.

2 Är det inte i en sväng kommer du att resa hojen och wheela, coolt men ineffektivt ( typ samma problem)

Hur snabbt du kan gå från broms till gas = Hur snabbt du kan fördela vikten från bak till fram. Hoppas ni förstår vad jag menar....inte så lätt att förklara med skrift.

Tack Swedie, alltid kul när folk är nöjda över inläggen.
Litet tips angående din egen körning. Har kört lite RR så jag vet hur det känns för dig. Hade samma moardstil i början oxå.

Försök att hålla knäna om tanken/kylarvingarna. Även när du bara har en fot på pinnen.Du har en tendens att vilja sticka ut innerknä för att balansera, eller om det är rent instingtivt. När det börjar släppa och kommer du få svårare att kontrollera hojen. Blir ännu tydligare när du ger dig ut på gruset. Men då du har friska påslag redan idag på asfalten och har vad jag förstår ambition att slå på ännu mer så är det lika bra att du vänjer dig alltid ha kontakt med med båda knäna om tank/kylarvingar även på asfalten.
 
Last edited:

Billson

South Coast Supermotards #95
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM 525 SM -05
Stoffy skrev:
2091258 Ett litet tillägg.
Många som kör har problem med att dom blir trötta i underarmarna...
Det slipper du om du lär dig att gå bak med kroppen när du bromsar = Håll inte emot dig i styret.

När du gasar använder du magmusklerna och kör fram huvudet över styrkronan. Johan Ejderhage är expert på det. Gör du det inte ordentligt mycket kan du aldrig gör ordentliga påslag av två orsaker.

1. Du får för lite vikt på framhjulet och kommer att tappa fästet.

2 Är det inte i en sväng kommer du att resa hojen och wheela, coolt men ineffektivt ( typ samma problem)

Hur snabbt du kan gå från broms till gas = Hur snabbt du kan fördela vikten från bak till fram. Hoppas ni förstår vad jag menar....inte så lätt att förklara med skrift.

Tack Swedie, alltid kul när folk är nöjda över inläggen.
Litet tips angående din egen körning. Har kört lite RR så jag vet hur det känns för dig. Hade samma moardstil i början oxå.

Försök att hålla knäna om tanken/kylarvingarna. Även när du bara har en fot på pinnen.Du har en tendens att vilja sticka ut innerknä för att balansera, eller om det är rent instingtivt. När det börjar släppa och kommer du få svårare att kontrollera hojen. Blir ännu tydligare när du ger dig ut på gruset. Men då du har friska påslag redan idag på asfalten och har vad jag förstår ambition att slå på ännu mer så är det lika bra att du vänjer dig alltid ha kontakt med med båda knäna om tank/kylarvingar även på asfalten.
Mycket kul läsning i denna tråden och många saker som ska testas i sommar :tummenupp men jag kan inte låta bli att lägga upp en bild på Hayden där han ganska tydligt har blandat rr och sm i körstilen (ser dock ganska kul ut) :yoparty :D
 

Bifogat

  • Nicky81.JPG
    Nicky81.JPG
    68.3 KB · Visningar: 241

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Sthlm-Sollentuna
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
Ja den bilden har han ju på sin laptop i depån har ja sett när man får se där innefrån när dom visar MotoGP.

Fanns ju en film också där han var med där den bilden kommer ifrån :Bugar
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Billson skrev:
2091324 Mycket kul läsning i denna tråden och många saker som ska testas i sommar :tummenupp men jag kan inte låta bli att lägga upp en bild på Hayden där han ganska tydligt har blandat rr och sm i körstilen (ser dock ganska kul ut) :yoparty :D
Ja den är grym!
Men killarna i moto gp är knappt mäskliga heller.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Stoffy skrev:
2091258
1. Du får för lite vikt på framhjulet och kommer att tappa fästet.
Har du fått framhjulssläpp på acceleration nån gång? Det har jag aldrig fått iaf! (edit, iofs har inte min cykel varit i ordning men) Jag tror det är tvärt om faktiskt, att ju mindre tryck du har på framhjulet destå mindre chans är det att det släpper, men cykeln kommer "gå bredare" ju mindre totalgrepp det finns att tillgå (eller rättare sagt hur mycket av det man använder).

Ett lysande exempel på detta var när vi var i tyskland på uttagningen och Kurt Nicoll (blev nånstans 3a till 5a i AMA supermoto 2005) körde uppvisning på sin egen hoj i slutet av dagen. Han bromsade slide och från att han satt hjulen i samma spår så gick han på bakhjulet, från nästan fullt nerlägg...

Gud va besserweiser som kommenterar allt (note to self ;)) :7peta :4skrika :huvet Men det är ju så intressant!
 
Last edited:

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Olof Eriksson skrev:
2091426 Har du fått framhjulssläpp på acceleration nån gång? Det har jag aldrig fått iaf! (edit, iofs har inte min cykel varit i ordning men) Jag tror det är tvärt om faktiskt, att ju mindre tryck du har på framhjulet destå mindre chans är det att det släpper, men cykeln kommer "gå bredare" ju mindre totalgrepp det finns att tillgå (eller rättare sagt hur mycket av det man använder).

Ett lysande exempel på detta var när vi var i tyskland på uttagningen och Kurt Nicoll (blev nånstans 3a till 5a i AMA supermoto 2005) körde uppvisning på sin egen hoj i slutet av dagen. Han bromsade slide och från att han satt hjulen i samma spår så gick han på bakhjulet, från nästan fullt nerlägg...

Gud va besserweiser som kommenterar allt (note to self ;)) :7peta :4skrika :huvet Men det är ju så intressant!
(När), om du någonsin kommer att köra lika fort som jag kommer du att förstå vad jag menar ;)
Tror knappast att Kurt fortsatte svänga lika mycket som vid fullt nerlägg --> Han behövde altså inte greppet fram. ( nu får jag vara lite bezzerwissler )
Ola E krachade på det viset i tisdags. Bilder efter krachen finns att tillgå på SPORTHOJ.
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Stoffy skrev:
2093164 (När), om du någonsin kommer att köra lika fort som jag kommer du att förstå vad jag menar ;)
Tror knappast att Kurt fortsatte svänga lika mycket som vid fullt nerlägg --> Han behövde altså inte greppet fram. ( nu får jag vara lite bezzerwissler )
Ola E krachade på det viset i tisdags. Bilder efter krachen finns att tillgå på SPORTHOJ.
Hm, ja när man kommer dit kanske man ändrar åsikt, men jag tror mer på ändringar i asfalten och att bakhjulet har släppt före. Keith Code och gänget säger också att man inte vurpar på framhjulssläpp pga för lågt tryck om jag inte totalt missförstått det!

Du får gärna visa bilderna då du vet vart dem ligger, tar ett tag att söka igenom 600 bilder eller vad det nu är ;D

*Edit, borde inte jag vara extra utsatt för det egentligen? Jag menar lång framgaffel och för hårda fjädrar borde ju ge mindre vikt på framhjulet?
 
Last edited:

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Olof Eriksson skrev:
2093704 Hm, ja när man kommer dit kanske man ändrar åsikt, men jag tror mer på ändringar i asfalten och att bakhjulet har släppt före. Keith Code och gänget säger också att man inte vurpar på framhjulssläpp pga för lågt tryck om jag inte totalt missförstått det!

Du får gärna visa bilderna då du vet vart dem ligger, tar ett tag att söka igenom 600 bilder eller vad det nu är ;D
Då har du säkert missförstått det. Bilderna visar inte kraschen utan bara resultatet av den.
Men du kan ju göra ett litet experiment.
Sätt dig mer upprätt (luta dig inte lika mycket framåt som du brukar i svängen) ev sätter du dig längre bak på sadeln och så ger du fullt genom svängen. Ännu mer spännande att göra det i en chikan.
Du kan väl filma när du testar. Krachar du inte nu om du åker lika fort som du brukar så kör du för långsamt i svängarna.
Du kan väl filma när du gör testet ;)
Måste hacka på dig när du är så säker på din sak Olle :)
 

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Stoffy skrev:
2094086 Då har du säkert missförstått det. Bilderna visar inte kraschen utan bara resultatet av den.
Men du kan ju göra ett litet experiment.
Sätt dig mer upprätt (luta dig inte lika mycket framåt som du brukar i svängen) ev sätter du dig längre bak på sadeln och så ger du fullt genom svängen. Ännu mer spännande att göra det i en chikan.
Du kan väl filma när du testar. Krachar du inte nu om du åker lika fort som du brukar så kör du för långsamt i svängarna.
Du kan väl filma när du gör testet ;)
Måste hacka på dig när du är så säker på din sak Olle :)

Stefan har rätt. Olle har fel.
End of story. :hihi
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Stoffy skrev:
2094086 Då har du säkert missförstått det. Bilderna visar inte kraschen utan bara resultatet av den.
Men du kan ju göra ett litet experiment.
Sätt dig mer upprätt (luta dig inte lika mycket framåt som du brukar i svängen) ev sätter du dig längre bak på sadeln och så ger du fullt genom svängen. Ännu mer spännande att göra det i en chikan.
Du kan väl filma när du testar. Krachar du inte nu om du åker lika fort som du brukar så kör du för långsamt i svängarna.
Du kan väl filma när du gör testet ;)
Måste hacka på dig när du är så säker på din sak Olle :)
Oh you are on. You are on! :näsblod :banana

(anledningen till varför jag är så säker på det här är för att jag provade det på Åland förra året när jag hade problem med framhjulssläpp. Resultatet? Wheelies aldeles för tidigt... Men inga fler framhjulssläpp...[dom var aldrig i utgången dock utan under avslag])

OBS! Jag håller med att om man sätter ner den igen (minskar på påslaget) så kan man krascha på framhjulssläpp i utgången, men det har med överbelastning att göra... Varför skulle man slå av i utgången? Ja man kanske driver ut för långt... Sånt gör även proffs som Eifrém.
 
Last edited:

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
Tomas carlsson skrev:
2095326 Så här sladdar jag: svänger lite,lite åt fel håll, svänger sedan kraftigt åt andra hållet, låser bak hjulet. Sen har jag inget grepp, ställer upp, sen ställer jag framhjulet rakt. Sen styr jag sladden så här: hårdare broms= mer sladd.
OBServera släpp aldrig helt på bromsen!!!.

:tummenupp
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Olof Eriksson skrev:
2094292 Oh you are on. You are on! :näsblod :banana

(anledningen till varför jag är så säker på det här är för att jag provade det på Åland förra året när jag hade problem med framhjulssläpp. Resultatet? Wheelies aldeles för tidigt... Men inga fler framhjulssläpp...[dom var aldrig i utgången dock utan under avslag])

OBS! Jag håller med att om man sätter ner den igen (minskar på påslaget) så kan man krascha på framhjulssläpp i utgången, men det har med överbelastning att göra... Varför skulle man slå av i utgången? Ja man kanske driver ut för långt... Sånt gör även proffs som Eifrém.
Du ger dig aldrig Olle!
Jag var med när du körde på Åland, remember.Hade mycket roligt åt din motardteknik på den tiden ;)
Det var innan du viste hur mycket man kan lägga ner en motardhoj...


Testa du med din wheelie från ett nerlägg när fotpinnen ligger och skrapar i asfalten, he he. Jag har provat men inte f-n går det att wheela från ett sånt nerlägg. Det ända som händer är att bakhjulet driftar eller sladdar och då har jag lite mer hk än på din moppe :)
Nu får du lova att ha en liten uppvisning nästa gång vi kör ihop.
Jag tar med filmkameran.
(Tonen är hård men hjärtlig)

Eller
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Stoffy skrev:
2095955 Du ger dig aldrig Olle!
Jag var med när du körde på Åland, remember.Hade mycket roligt åt din motardteknik på den tiden ;)
Det var innan du viste hur mycket man kan lägga ner en motardhoj...


Testa du med din wheelie från ett nerlägg när fotpinnen ligger och skrapar i asfalten, he he. Jag har provat men inte f-n går det att wheela från ett sånt nerlägg. Det ända som händer är att bakhjulet driftar eller sladdar och då har jag lite mer hk än på din moppe :)
Nu får du lova att ha en liten uppvisning nästa gång vi kör ihop.
Jag tar med filmkameran.
(Tonen är hård men hjärtlig)

Eller
Hehe jo den svajjade åt alla möjliga håll men ;D Det är förresten ett bra exempel på hur det kan se ut när man tar andras råd och missförstår dem. Men redan då hade jag bättre påslag än många andra...

Först å främst så går det inte för mig heller att gå på bakhjulet från fullt nerlägg. Bakhjulet kommer runt en bra bit före det, och det är därför jag säger att man inte kan förlora framhjulet i utgången, OM inte bakhjulet tappat fäste först och OM man inte åker på avslag. Går den på bakhjulet så kommer du inte tappa framhjulet bara för att den gör det under nerlägg utan hojjen kommer fortsätta i samma båge ut ur kurvan (kanske lite bredare pga att man inte har lika mycket grepp) och om den inte går på bakhjulet så kommer bakhjulet sladda ut först.

Jag har blitt tipsad av div erfarna förare om just att hålla bak vikten så länge som hojjen inte går på bakhjulet. Då går man fram för att inte sabba accelerationen, inte för att man skulle vurpa av att den går upp...

Har jag jättefel så ska du få mobba mig, men av de hundra vurpor som jag gjort genom att försöka förstå vad folk menar och för att prova sig fram så har inte nån hänt i utgången på acceleration. Kanske e dags för en trisslott?
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Olof Eriksson skrev:
2096456 Hehe jo den svajjade åt alla möjliga håll men ;D Det är förresten ett bra exempel på hur det kan se ut när man tar andras råd och missförstår dem. Men redan då hade jag bättre påslag än många andra...

Först å främst så går det inte för mig heller att gå på bakhjulet från fullt nerlägg. Bakhjulet kommer runt en bra bit före det, och det är därför jag säger att man inte kan förlora framhjulet i utgången, OM inte bakhjulet tappat fäste först och OM man inte åker på avslag. Går den på bakhjulet så kommer du inte tappa framhjulet bara för att den gör det under nerlägg utan hojjen kommer fortsätta i samma båge ut ur kurvan (kanske lite bredare pga att man inte har lika mycket grepp) och om den inte går på bakhjulet så kommer bakhjulet sladda ut först.

Jag har blitt tipsad av div erfarna förare om just att hålla bak vikten så länge som hojjen inte går på bakhjulet. Då går man fram för att inte sabba accelerationen, inte för att man skulle vurpa av att den går upp...

Har jag jättefel så ska du få mobba mig, men av de hundra vurpor som jag gjort genom att försöka förstå vad folk menar och för att prova sig fram så har inte nån hänt i utgången på acceleration. Kanske e dags för en trisslott?
Nu orkar jag inte mobba dig mer Olle.
Prova sig fram är nyckeln till all utvekling.
Vi skulle fortfarande vara grottmänniskor om vi inte vågade testa nya vägar, misslyckas och testa igen...
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top