Finns några knep:
1. Våga luta med hojen in i böjen. Försöker du sitta rakt upp och luta hojen blir det fel. du vill i princip ha en rak linje genom din kropp och hoj. Dom som försöker slida och klagar på att bakhjulet studsar lutar ofta hojen för lite. Alt har dålig koll på kopplingen.
2. När du bromsar i roadracing styr du in hjulet i kurvan med mycket broms. Ska du slida måste du att motstyra mycket mer. Ska du tex svänga en högersväng går du fram med höger axel och styr åt fel håll ( vänster ).
Styr det gör du genom att luta hojen...
3. Många tips om att växla ner men har du lite varv på motorn duger motorbromsen mycket väl. Vist kan man arbeta med motorbromsen men att lära sig slida ordentligt på det sättet utan att använda bakbromsen kommer att ta tid då du måste vara mycket mer agresiv. Mitt tips använd bakbromsen!
4. När du använder bakbromsen är det viktigt att du slirar lite på kopplingen. Du får absolut inte frikhjula hojen (koppla ur helt) för då tappar du all koll på hojen och kraschar förmodligen. Kopplar du inte är det lätt att hojen studsar bak. Vid ner växlingar släpper du ut kopplingen mjukt och fint du får då hjälp av motorbromsen. Många RR killar vill växla ner och bli av med den värsta motorbromsen innan ingången i kurvan. Jobbigt att lära om men ett måste. En slirkoppling är precis som Olle säger väl investerade pengar!
5. På många hojar sitter bromspedalen för högt upp, Justera ner den lite så blir du inte så rädd för att använda bakbromsen.
6. Sitt gärna långt fram. Många RR åkare sitter för långt bak och du har för mycket vikt på bakhjulet. Börjar det slida och du blir rädd och släpper bromsen eller kopplar kommer du att välta över, highsida mycket lättare.
7. När du bromsar lutar du dig bakåt på hojen. Räta på armarna. Viktigt för att få rätt balans. Samtidigt som du inte får glömma punkt 1.
Ska du lära dig slida är det precis som RaceMe säger - Viktigt att du åker fort.
Mitt tips är att försöka åka fort åka, våga luta dig in i svängen med kroppen bromsa med både bak och frambroms. Slidar det inte nu går du fram med axeln som du har inåt i svängen ( högersväng= höger axel).
Slidar det inte nu kör du för sakta in i sväng och bromsar för dålig. Kör fortare och bromsa hårdare. Slidar det inte nu bromsar du för dåligt med bakbromsen.
1. Våga luta med hojen in i böjen. Försöker du sitta rakt upp och luta hojen blir det fel. du vill i princip ha en rak linje genom din kropp och hoj. Dom som försöker slida och klagar på att bakhjulet studsar lutar ofta hojen för lite. Alt har dålig koll på kopplingen.
2. När du bromsar i roadracing styr du in hjulet i kurvan med mycket broms. Ska du slida måste du att motstyra mycket mer. Ska du tex svänga en högersväng går du fram med höger axel och styr åt fel håll ( vänster ).
Styr det gör du genom att luta hojen...
3. Många tips om att växla ner men har du lite varv på motorn duger motorbromsen mycket väl. Vist kan man arbeta med motorbromsen men att lära sig slida ordentligt på det sättet utan att använda bakbromsen kommer att ta tid då du måste vara mycket mer agresiv. Mitt tips använd bakbromsen!
4. När du använder bakbromsen är det viktigt att du slirar lite på kopplingen. Du får absolut inte frikhjula hojen (koppla ur helt) för då tappar du all koll på hojen och kraschar förmodligen. Kopplar du inte är det lätt att hojen studsar bak. Vid ner växlingar släpper du ut kopplingen mjukt och fint du får då hjälp av motorbromsen. Många RR killar vill växla ner och bli av med den värsta motorbromsen innan ingången i kurvan. Jobbigt att lära om men ett måste. En slirkoppling är precis som Olle säger väl investerade pengar!
5. På många hojar sitter bromspedalen för högt upp, Justera ner den lite så blir du inte så rädd för att använda bakbromsen.
6. Sitt gärna långt fram. Många RR åkare sitter för långt bak och du har för mycket vikt på bakhjulet. Börjar det slida och du blir rädd och släpper bromsen eller kopplar kommer du att välta över, highsida mycket lättare.
7. När du bromsar lutar du dig bakåt på hojen. Räta på armarna. Viktigt för att få rätt balans. Samtidigt som du inte får glömma punkt 1.
Ska du lära dig slida är det precis som RaceMe säger - Viktigt att du åker fort.
Mitt tips är att försöka åka fort åka, våga luta dig in i svängen med kroppen bromsa med både bak och frambroms. Slidar det inte nu går du fram med axeln som du har inåt i svängen ( högersväng= höger axel).
Slidar det inte nu kör du för sakta in i sväng och bromsar för dålig. Kör fortare och bromsa hårdare. Slidar det inte nu bromsar du för dåligt med bakbromsen.