hur mkt använder ni bakbromsen?

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
-
Jag vet inte om jag gör fel men jag använder i princip bara bakbromsen för att stå still i en kö eller liknande. annars kör jag bara frambroms. ligger aldrig så pass på gränsen att jag behöver nyttja hela hojens bromsförmåga.

edit, det jag är ute efter lite är att man ju blivit lärd att använda frambromsen i betydligt större utsträckning än bakbromsen. men man(jag) har inte blivit lärd några ytterligare bromstekniker (om det finns) som kanske inkluderar bakbromsen men är mer avancerade. tex har ju frambromsen en förmåga att få hojjen o understyra så det kanske finns situationer där man istället borde använda bakbromsen?

Last edited:

Gunsan

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2005
Hoj
CBR600rr Grafitti edition 2008
Använder aldrig bakbromsen på R6:an, men på BMW-n som är mycket tyngre använder jag den i lågfart.

Så det låter helt rimligt

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Använder den väldigt sparsamt utom på osäkert underlag, som på grus t.ex.

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Vid aktiv körning och bromsning så blir det ett väldigt försiktigt tryck på pedalen bara för att stabilisera litegrann samt att det känns bättre så.

Vid lågfart samt köer, aldrig.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag använder knappt bakbromsen alls. Möjligen om jag bytt bromsbelägg fram och glömt att pumpa kolvarna eller något.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag använder min enbart vid krypkörning i stadstrafik, aldrig i högre farter.

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ett antal med och utan motor
Aldrig när jag kör själv, men när jag har skjuts så får man lite mer tryck på bakhjulet, så då kanske, men i praktiken nästan aldrig.

Cable guy

TROR DU JAG BRYR MEJ???
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Husqvarna 510 smr -06
Använder min nästan lika mycket som frambromsen, speciellt
när jag åker på bakhjulet, då har jag lite bakbroms hela tiden,
annars kan man ju inte gå över balanspunkten så mycket...

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
-
Använder min nästan lika mycket som frambromsen, speciellt
när jag åker på bakhjulet, då har jag lite bakbroms hela tiden,
annars kan man ju inte gå över balanspunkten så mycket...
har det o göra med att du inte kör en sporthoj eller har du en annan teknik som fungerar på alla hojtyper?

Last edited:

Stark

Smokers smile wider and ride faster
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
2005 GSXR1000, HQV701 Supermoto
Vid mycket hårda inbromsningar upplever jag att cykeln blir mer stabil om jag lägger på lite bakbroms

Arlukin

Master Po
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
CBR 900 - 99
Tycker min bakbroms tar väldigt dåligt. Motorbromsen är mycket, mycket starkare än vad bakbromsen är. Så jag kör egentligen mest med motorbroms, och sen frambroms. Men får lite impulser ibland att öva och köra med både fram och bakbroms, så man får in det i ryggmärgen om man väl någon gång skulle behöva tokbromsa.

En "kul" grej med motorbromsen är att den ibland låser bakhjulet en halv sekund när man växlar ner vid lite för höga varv.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Aldrig i princip! Bytte beläggen bak i vintras och bromsvätska, har bara underhållt bromsat någon gång, men man skulle lika gärna kunna vara uten den.

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Hela tiden , min bakbroms blir alldeles blå hehe

Mycket bra att använda bakbromsen på rätt sätt

Stabiliserar hela hojen när man kör som en tok

Har blivit nån sorts prestige i att inte använda bakbromsen

Typ " jag kör fortast för ja har aldrig använt bakbromsen "

Många olyckor skulle kunna ha undvikits om folk lärt sig annvända bakbromsen på rätt sätt

Typ för hög fart när man kommer in i en böj ( skymd sikt vägen svänger mer än man trodde) Massor av folk nyper frambroms ,hojen reser sig

Kör rakt ut i skogen alternativt frontar med bil för man går över på fel sida

Svampiga instabila hojar går att steka mycket hårdare med om man samtidigt med fullgas håller lite bakbroms ( inte bra för bromsarna men va faan:D )

Åker man turbomoppe så blir farterna offtast tokhöga och vägen svänger mer än man räknat med , Lägg ann mycke fotbroms Bryt som faan i hojen
ändra kurs sen när det blir rakt gå på hårt med handbroms

Har räddat livet på en vid mer än ett tillfälle kan jag lova

Få se nu hur mycket skäll jag får av " experterna" nu då:)

Men som jag alltid har hävdat , Det finns få likheter med Banåka och
Tok körning på landsväg

På banan med fasta bromspunkter och kännedom om kurvornas utläggning

Självklart har inte bakbromsen nån effekt när hjulet nästan ligger i luften

Bara å vänta då på utskällningen haha:D :yoparty

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
när jag kände mig ringrostig så använde jag den för att kompensera farten in för en kurva där jag börjat svänga.. men med tiden så har jag användt den mindre å mindre..

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
När man bromsar kraftigt så tycker jag det stoppar fortare när jag trycker till med bakbromsen också.
Sen är det väl inte fel att avända det lite för kolvar o sånt skull typ motion så det inte kärvar, men så kanske det inte är?

Hur som eftersom kraften är fördelad 70/30 så borde man ju få mer broms med båda och det kan ju aldrig vara fel att få nån meter till godo . . . .

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Använder alltid bakbromsen när jag bromsar (endast undantagsfall när jag ska sätta ner fötterna eller liknande som jag bara bromsar med frambromsen).

Om jag bromsar hårt så släpper jag självklart av på bakbromsen så den inte låser sig, men bakbromsen ger en bra indikation på om det är halt för då märker man att det släpper lite där bak långt innan det släpper fram och kanske helt och hållet.

Kör jag med en person där bak, bromsar jag betydligt mera med bakbromsen eftersom mera tyngd ligger på bakhjulet.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Hur som eftersom kraften är fördelad 70/30
Det där är ju ingen allmängiltig sanning, utan beror till rätt stor del på underlaget. På våthala underlag eller riktigt löst grus kan det säkert närma sig 60/40, men vid en riktigt hård inbromsning på torr, ren och greppvänlig asfalt väger åtminstone inte mitt bakhjul många kilo. Åtminstone inte i närheten av att ge 30% bromskraft, utan kanske i storleksordningen 5-10%. Men visst, de procenten är inte att förakta, de kan göra viktigt skillnad...

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Det där är ju ingen allmängiltig sanning, utan beror till rätt stor del på underlaget. På våthala underlag eller riktigt löst grus kan det säkert närma sig 60/40, men vid en riktigt hård inbromsning på torr, ren och greppvänlig asfalt väger åtminstone inte mitt bakhjul många kilo. Åtminstone inte i närheten av att ge 30% bromskraft, utan kanske i storleksordningen 5-10%. Men visst, de procenten är inte att förakta, de kan göra viktigt skillnad...

Precis poängen menade jag just att det måste ge mer att använda den än att inte, sen hur mycket det ger, är ju som du säger beroende på olika faktorer. Jag utgick bara från terorins grunder om hur bromsfördelningen på en Mc är, ja iala fall i min bok . . . . :)

Edit: Sen körde jag nästan alltid med skjuts så då hade man nog mer nytta av att bromsa även bak

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA