hur mkt använder ni bakbromsen?

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
använder bakbromsen lika ofta som frambromsen.

När man wheelar, e bakbromsen ett måste, tyvärr har jag haft foten liggandes på pedalen för ofta, vilket resulterat i att bromsvätskan blir varm & grumlig = byta ofta, måste lära mig att undvika detta, då min bakbroms försvann helt efter mycket wheelande (sjönk i botten)

Sedan när jag körde på rådjuret, så hann jag se det, hade FULL broms på både fram & bak utan att låsa bromsarna, samtidigt som jag väjde undan lite. tyvärr räckte inte detta

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Använder iprincip aldrig bakbromsen. Dels för att den är ruggigt dålig på 916 (feldesignad) och dels för att SPS´n har ganska bra motorbroms.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
alltid båda mer el mindre

MarreX

Maniac
Gick med
24 Jul 2006
Hoj
KTM 620 SM
Bakbromsens är väl mest till för att flytta fram den mesta tyngden till framhjulet för att så få maximal bromsverkan fram..

Alltså man börjar först med ett lätt tryck på bakbromsen, sen fram..

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
När jag kör i trafiken använder jag mycke bakbroms, alltid när jag saktar in i lågt tempo och när jag står still.

I racingen använder jag den ofta i ingång, ibland mitt i kurvan och någon gång i utgången av kurvan.

Typ såhär (råkade ha den här i cut n paste):
http://www.youtube.com/watch?v=DSkAvgcgwBQ ;)

linde

who knows if u dont ask!!!
Gick med
13 May 2007
Hoj
LETAR!
tycker att det räcker att lägga foten på bromspedalen när man nyper med frambromsen!då får man det lilla tryck som behövs på bakbromsen!!

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
Buell
Använder inte bakbroms mycket men i regn eller liknande förhållanden då underlaget är lite skiftande får man ibland ta till hejdaren bak för att balansera hojen.

Sedan har den även räddat några situationer vid övergångställ och håriga möten med älg och ren.

Bodin

Kakmonstret é med MIG!!
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
GiXXer -02
Aldrig använt bakbroms direkt mycket...men efter att frambromsskivorna blivit skeva och hela hojen försöker skaka av sig kåpor när frambroms används har man fått lära sig bakbromsanvändandet och motorbromsande förutom hastighetsanpassning då oxå *host* :rolleyes:

Detta har varit en nyttig erfarenhet..inte bara för att motionera kolvarna utan för även känna hur mycket man egentligen kan använda bromsen bak, utan att det ska släppa. Nu ändrar sig ju det i förhållande till hur mycket broms fram man lägger an, men jag kommer garanterat fortsätta använda bromsen bak även när mina nya bromsskivor från ching chong blivit monterade.
Bodin

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
två ben och inga hjul kvar
vadå´? ska man använda frambromsen så mkt eller? jag använder nästan bara bak....:)

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Om man kör aktivt eller åker bana används ju frambromsen flitigt annars är det bak i trafiken som jag använder mest.

Så länge man inte behöver få stopp på den fort kan man ju lika gärna växla ned eller använda bakbroms.

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Alltid båda....det sitter som en reflex, tycker hojen blir mer stabil vid inbromsning. Trycker lite bak först och sedan kan man kräma till fram. Tyvärr har jag en tendens att glömma lätta på trycket i slutet av inbromsningen men det har gått bra hittills.

/D.

raveper

Mc Förare
Gick med
17 Jan 2007
Hoj
Hojlös
Den funkar även bra då man släppt styret med båda händerna och vill sakta ner å stäcka på sig lite..

Lokatobbe

Sponsra? Ja tack, alla bidrag uppskattas
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Surgixxer+Race 6"a-09
Jag har alltid 3 blåa skivor på min hoj! Att bromsa mycket bak är stabiliserande + att man kan på ett kontrollerat sätt kan sladda lite.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA