Hur mkt skillnad gör slicksen för en varvtid på Knudan o ett par andra däckfrågor?

BGI

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2011
Hoj
2 små
Funderar på att dumpa gatudäcken inför nästa säsongs körningar o har lite funderingar kring det här med omönstrade däck.

Utgår ifrån att svaret på min fråga i rubriken givetvis är olika från förare till förare men mest nyfiken på om vi pratar 2, 5 eller kanske ännu fler sekunder per varv. Kan även tänka mig att för en riktigt snabb förare så gör det större skillnad men om vi antar en förare som ligger någonstans runt 1:05-1:08 per varv med slicks på hojen....

Hur mycket långsammare kan man anta att en sådan förare ligger med gatudäck givet att han inte pressar på gränsen och därför kör utan släpp i kurvorna?

Vid vilka varvtider upplevde ni att det var dags att dumpa de mönstrade däcken till förmån för slicksen?

Vilka varvtider bör man mellan tummen o pekfingret ligga på för att kunna behålla värmen i slicksen när däckvärmarna har tagits bort?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Jag sänkte mig typ 2-3 sekunder när jag bytte från sportsmart till bridgestone r10. Körde ungefär 1.10-1.11 före.

Bakdäcket började kasa lite tyckte jag. Men en snabbare förare hade säkert kört någon sekund snabbare på gatdäcken.

Det mesta sitter väl i huvet, som vanligt. Men jag kommer i alla fall inte gå tillbaks till gatdäck!

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Kör du 1.08 och över så spelar det mindre roll. Dock blir gatudäck överhettade, så att hålla .08 i snitt tempo är gatudäck ingen bra ide. Men det finns mönstrade däck som används i SST & SS som är DOT märkta om du köra till och från banan.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning