BGI
Ny medlem
Funderar på att dumpa gatudäcken inför nästa säsongs körningar o har lite funderingar kring det här med omönstrade däck.
Utgår ifrån att svaret på min fråga i rubriken givetvis är olika från förare till förare men mest nyfiken på om vi pratar 2, 5 eller kanske ännu fler sekunder per varv. Kan även tänka mig att för en riktigt snabb förare så gör det större skillnad men om vi antar en förare som ligger någonstans runt 1:05-1:08 per varv med slicks på hojen....
Hur mycket långsammare kan man anta att en sådan förare ligger med gatudäck givet att han inte pressar på gränsen och därför kör utan släpp i kurvorna?
Vid vilka varvtider upplevde ni att det var dags att dumpa de mönstrade däcken till förmån för slicksen?
Vilka varvtider bör man mellan tummen o pekfingret ligga på för att kunna behålla värmen i slicksen när däckvärmarna har tagits bort?
Utgår ifrån att svaret på min fråga i rubriken givetvis är olika från förare till förare men mest nyfiken på om vi pratar 2, 5 eller kanske ännu fler sekunder per varv. Kan även tänka mig att för en riktigt snabb förare så gör det större skillnad men om vi antar en förare som ligger någonstans runt 1:05-1:08 per varv med slicks på hojen....
Hur mycket långsammare kan man anta att en sådan förare ligger med gatudäck givet att han inte pressar på gränsen och därför kör utan släpp i kurvorna?
Vid vilka varvtider upplevde ni att det var dags att dumpa de mönstrade däcken till förmån för slicksen?
Vilka varvtider bör man mellan tummen o pekfingret ligga på för att kunna behålla värmen i slicksen när däckvärmarna har tagits bort?