zopilote skrev:2608948Tror knappast att du lär märka något... Om batteriet laddar med säg 0.1A/12v så drar laddaren 0.052*0.1=0.0052A (borträknat förluster), vilket innebär att du gör av med 1Ah på 192 timmar (8 dagar).
Kostnad = 1 krona/ 8 dar alltså.
WebGringo skrev:2609108men med den bågen lär det väl bli året runt körning ?
granath_ skrev:2608983el räkningen lär ju bli ditt minsta bekymmer.. sen vet du väl att du inte ska ha laddaren på hela tiden, 1 dag i veckan räcker mer än gått & väl![]()
X-up skrev:2616298Har man en modern laddare så kan man ha den ikopplad hela tiden, den känner själv av när det är dags att slå till en laddcykel!
samma här... min laddar ur batteriet, sedan upp igen...Sedan är det pulsladdning för att underhålla batteriet så att det fortsätter vara friskt!X-up skrev:2616298Har man en modern laddare så kan man ha den ikopplad hela tiden, den känner själv av när det är dags att slå till en laddcykel!
xt_660 skrev:2608909drar det mycket ström, dvs märks det på elräkningen om man har ett mc-batteri på underhållsladdning hela vintern?![]()
granath_ skrev:2608983el räkningen lär ju bli ditt minsta bekymmer.. sen vet du väl att du inte ska ha laddaren på hela tiden, 1 dag i veckan räcker mer än gått & väl![]()
KaliZ skrev:2616291Jag laddar mitt batteri en helg varje månad. Inte så ofta som en gång i veckan...är jag en dålig människa då? Måste man ladda så jefla ofta? Kanske ska säga att mitt batteri sitter inte i hojen under vintern.
//KaliZ
Tja nu har jag en sån dära finurlig CTEK-laddare. Men laddar (underhållsladdar)bara en gång i månaden iaf. Får helt enkelt räcka...har ingen möjlighet att ha det ståendes på oftare...Dr.Bike skrev:2616376Blipp blopp..
Du relaterar till gamla laddare.
sedan minst ett decennium gäller nytt och bättre.
KaliZ skrev:2616701Tja nu har jag en sån dära finurlig CTEK-laddare. Men laddar (underhållsladdar)bara en gång i månaden iaf. Får helt enkelt räcka...har ingen möjlighet att ha det ståendes på oftare...![]()
//KaliZ
Dr.Bike skrev:2617006Nej, man måste inte ha den på hela tiden bara för att man kan!
Det duger gott och väl att ge batteriet en pull var till varannan månad, om det får stå kallt.
Hårn1 skrev:2617017Om det står varmt då?
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |