Om man har köpt
Biltemas insatsgängor för M12x1.75, vilken gängtapp skall man då använda? M14x1.75 eller funkar det med M14x2 vilket är den jag har?? Håller det?
Det *kan* vara att det fungerar - med marginal. Det iaf går att dra in lösgängan iom stigningen är glesare på utsidan. Sen själva bulten kommer att skärva något (tom för mycket om gängdelen är lång).
Men, men: jag antar att du håller att renovera någon dyrare (alu/lättmetall)del.
Att det ska bli bra, bör du ha
1 rätt dimension borr
2 rätt gängtapp, och
3 rätt verktyg förr att dra in lösgängan (och sen knäcka med att vrida bakåt).
I (BT eller annan) verktygssats finns alla verktyg tillsammans med lösa gängor (spiraler). Om du bara har den lösa gängan, min varma rekommendation är att du skaffar dvs lånar de rätta verktygen för jobbet. Resultatet blir då bättre än original - annars kan du sabba det hela.
(Var bor du, Södersidan Stchlm?)
Edit/Rev B:
Var nere i garaget och mätte: den rätta borren för M12x1,75 sats är 12,4 mm, och den rätta dängtappen specialgjort M14,4(!!) x 1,75.
Alltså i enlighet med svaret ovan: bäst att inte prova med fel gängtapp.
(Fel stigning med spiralen: bulten kommer troligen att gå in med brute force men på pga fel stigning på stålsidan, på alu-sidan troligen spänningen inom gängdelen kommer att deformera/bryta alu. Och i värsta fall hela gängan håller inte dra som det ska. -Rätt monterad gänga: kraften tas jämnt över hela gängade delen, blir mycket starkare än ursprungsgängan)