Hur mycke effekt går förlorad med åren...

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Ta till exempel en ny sporthoj, hur mycke effekt har den uppskattningsvis gått och förlorat efter 5...10...15års tid??

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Är nog inte alls relaterat till ålder utan snarare hur den körts in, hur den servats, hur många timmar motorn gått och hur den körts i övrigt.

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Varför skulle den tappa effekt? Borde inte den (när delarna slitits in mot varandra) snarare tjäna effekt..

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Har inget med tid att göra överhuvudtaget.

Säg att du köper en ny hoj nu men inte använder den förrän 2023 (på hösten). Då lär den inte tappat något.

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
En välskött motor går ju som allra bäst ungefär i mitten av sitt liv. Efter ett helt gäng tusen mil med andra ord. Och hur många år det tar beror nog en del på hur mycket man kör, tror du inte? ;)

Dr.Bike

Guest
Är nog inte alls relaterat till ålder utan snarare hur den körts in, hur den servats, hur många timmar motorn gått och hur den körts i övrigt.

Nu var det nog väldigt tydligt underförstått; NORMALT BRUK under de nämnda tidsperioderna.
Eller vill du påstå att JTPK79 är en hönshjärna som inte begriper att motorn inte slits utan att brukas?

Har inget med tid att göra överhuvudtaget.

Säg att du köper en ny hoj nu men inte använder den förrän 2023 (på hösten). Då lär den inte tappat något.

Nu var det nog väldigt tydligt underförstått; NORMALT BRUK under de nämnda tidsperioderna.
Eller vill du oxå påstå att JTPK79 är en hönshjärna som inte begriper att motorn inte slits utan att brukas?

Last edited:

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Intressant fråga!
Jag märker att min gamla XJ, som fyllt 21år och gått mer än 10000mil, är betydligt slöare nu än när jag köpte den.
Jag minns att framhjulet brukade lyfta vid fullgas, vilket den (sedan länge) inte längre gör. Den brukade även spinna på bakhjulet när det var blött.

Den är slö trots att förgasare synkats, ventiler kollats, osv vilket föranleder mig att tro att motorn är "utsliten" helt enkelt...

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Intressant fråga!
Jag märker att min gamla XJ, som fyllt 21år och gått mer än 10000mil, är betydligt slöare nu än när jag köpte den.
Jag minns att framhjulet brukade lyfta vid fullgas, vilket den (sedan länge) inte längre gör. Den brukade även spinna på bakhjulet när det var blött.

Och kläderna har krympt... ;)

/H

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad