Hur mycket är du sjukskriven på ett år?

Hur mycket är du på ett ungefär sjukskriven på ett år?

• Antal röstningar
    0

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Jag satt och googla lite på snittsjukskrivningstiden i Sverige och Europa. Men den säger inte så mycket om normala människor.

Det jag undrar är hur många dagar på ett år du är sjukskriven för influensa, magsjuka, feber och så vidare. Inte när du bryter ben eller får hjärnhinneinflammation.

Det skiljer ju väldigt mycket på vad man har för jobb. När jag satt och häcka på kontor hade jag knappt någon sjukdag på flera år. Trots både handledsfraktur och krossade stortå. Där kan man enklare sitta och ha ont i huvudet men ändå härda ut. Är man byggnadsarbetare blir det mycket svårare att vara produktiv när man mår dåligt.

Nå?

Kontor, rökare, snittar 3dagar varannat år.

Skulle dock inte skämmas för att vara sjukskriven mer,
om det här nu är en skryttråd där folk går till jobbet med halsfluss och maginfluensa ;)

Kontor, rökare, snittar 3dagar varannat år.

Skulle dock inte skämmas för att vara sjukskriven mer,
om det här nu är en skryttråd där folk går till jobbet med halsfluss och maginfluensa ;)

CnC-operatör, deltidsbrandman.

1-2 dagar per år, kan inte komma ihåg senaste gången jag var så sjuk så att jag inte orkade gå till jobbet. De dagar jag väl är hemma är när det är lite att göra på jobbet och jag kände en kråka i näsan :gnissla

Snittar strax under en dag per år och tolkade < 2 som "aldrig" så jag valde det, dom två ovan verkar ha satt 1 - 2 som 2-4. :gnissla

Hatar pollar som inte täcker in alla alternativ som finns... :mad:

Last edited:
Aldrig, egen företagare.
Möjligtvis kan jag ta nån halvdag där jag håller mig jobbandes hemma om man känner sig riktigt risig.

I princip aldrig. När jag krossade lite kotor i ryggen ville jag jobba, trots sjukskrivning, men chefen tvingade hem mig. När jag bröt foten jobbade jag som vanligt, och då satt jag dessutom ute hos kund. Förkylningar stannar jag nästan aldrig hemma för, om jag inte har kraftig feber möjligen.

Jobbar som systemutvecklare bla ska väl tilläggas.

Sen jag fick småttingar som drar med sig skit från dagis så är det nog 8-10 dagar/år.
Innan dess aldrig nästan

Jag ser inget fel i att vara hemma om man är sjuk. Jag träffar kunder hela tiden så då kan man inte gärna sitta och snyta sig hela tiden.

Märklig machostämning här. Det är inte ditt fel att du blir sjuk. Varför straffa och plåga sig själv?

Till er som har många infektioner: kolla upp immunförsvaret! Jag har inte varit sjuk pga en "vanlig" influensa på många många år men har tidigare varit så pass sjuk så att jag hade högriskskydd, det vill säga ingen karensdag.

Edit..minskat ner ursprunglig text.

Last edited:
Lastbilschaufför.

Minns inte sist jag var hemma pga sjukdom. Har ett sjuhelsikes immunförsvar, vilket jag är jäkligt glad över! :)

Sedan jag började jobba för 20 år sedan har jag totalt cirka 10 sjukskrivningsdagar, varav fem det första året. :tröttartonåring
Men slår man ut det så 0,5 dagar/år ungefär.

Har varit hemma ett par dar per år men aldrig sjukskrivit mig då man inte gör sånt i mitt yrke. Man jobbar ikapp istället.

Jonte skrev:
Men den säger inte så mycket om normala människor.

Hur hade du tänkt att en poll på SH skulle kunna ge någon uppfattning om hur det ser ut för "normala människor"?

Det är ju sedan tidigare fastslaget att "vi" SH:are skiljer oss rätt mycket från genomsnittet. Högre snittlön, högre andel tjänstemän, högre andel egenföretagare, större andel storstadsbor, högre andel "övre medelklass" med trygga uppväxter, sociala skyddsnät, högre andel "unga män" o.s.v. o.s.v....
Det enda genomsnitts SH:arna har gemensamt är att de egentligen inte har så mycket gemensamt med resten av befolkningen vilket således gör SH-pollar till dåliga måttstockar när vi skall se vad som är normalt.

Sisådär nån vecka om året brukar det bli, då i en rejäl förkylning.
Småhängig någon dag brukar kunna gå att lösa med flexledigt istället.

Jobbar på sjukhus...

Finns ju en del som är sjuka ca två veckor i sträck vartannat år. Troligen blir de sjuka igen i månadsskiftet juli-augusti nästa år....

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick