Hur mycket är du sjukskriven på ett år?

Hur mycket är du på ett ungefär sjukskriven på ett år?

• Antal röstningar
    0
Hur hade du tänkt att en poll på SH skulle kunna ge någon uppfattning om hur det ser ut för "normala människor"?

Det är ju sedan tidigare fastslaget att "vi" SH:are skiljer oss rätt mycket från genomsnittet. Högre snittlön, högre andel tjänstemän, högre andel egenföretagare, större andel storstadsbor, högre andel "övre medelklass" med trygga uppväxter, sociala skyddsnät, högre andel "unga män" o.s.v. o.s.v....
Det enda genomsnitts SH:arna har gemensamt är att de egentligen inte har så mycket gemensamt med resten av befolkningen vilket således gör SH-pollar till dåliga måttstockar när vi skall se vad som är normalt.

Du har så rätt så. Som vanligt handlade jag utan att tänka innan. Alla här är übermenske!

Jag har faktiskt aldrig varit sjukskriven och jag har jobbat sen 1997. Visst har jag varit sjuk men jag har alltid haft "turen" att bli det mitt i min ledighet. Och jag personligen tycker att det känns fel att sjukskriva sig när jag är ledig och ändå är hemma, fast jag inte har någon karensdag utan kan gå på full ersättning från dag ett.

Men jag vet flera som alltid råkar bli sjuka så fort de har kommit hem och blir mirakulöst friska när det är dags att åka på jobb igen. Det är ganska vanligt i Norge.

Borta från jobbet 1-5 dagar per år är väl normalt för mig.

Vissa år har det inte varit en enda. Dagar jag tagit som sjukfrånvaro är inte många egentligen då jag brukar ta av mina semesterdagar när jag är sjuk.

Folk skulle sjuka sig mer. Det är inte speciellt snällt att komma till jobbet med biologiska stridsmedel. Jag är övertygad om att sjuktalen skulle minska om arbetsgivare var lika strikta med förkylningar som dagis.

• Gilla
Reaktioner: ft
Jag har haft väldigt många sjukdagar i år, bortåt en månad skulle jag tippla, ÅAS tog jag inte ut någon semester i fjol.

Sjukskriven var jag när vi hade väldigt lite att göra på jobbet lyckligtvis.

Jag skulle tippa att jag snittar en vecka per år senaste tio åren.

När jag jobba som egen vart jag aldrig sjuk, men då lever man i en skyddad värld utan att man träffar massa folk till höger och vänster.
Nu som anställd och säljare så träffar man massa folk hela dagarna, skakar tass hit och dit och då har jag märkt att jag faktist blir sjuk. Jag var inte den über människan jag trodde.

Jag har jobbat heltid sedan 1996 och har inte en enda sjukdag.
Och det är inte för att jag pinat mig till jobbet trots att jag varit sjuk.
Visst har det väl hänt att jag gått till jobbet lite lätt snuvig men inte värre än att vilken handläggare som helst på försäkringskassan skulle hävdat att jag var arbetsför.
Så jag har nog ett rätt bra immunförsvar. Jobbar som konsult och träffar därigenom massor med folk hela tiden. Men det lär väl ändra sig den dagen man får smått. Jag har hört att pysslingbacillerna är hemska grejer.

Jag lyckades bli riktig dålig 2009 och skulle få ersättning av försäkringskassan, upptäckte att min årsinkomst var senaste redovisad från 1979-1980 hos försäkringskassan.
Så det var länge sedan jag var så dålig att jag behövde ersättning.
Annars har jag haft några sjukdagar dom senaste åren.

Jag har aldrig varit sjukskriven, kör oxå eget. Jag vet inte ens vad försäkringskassan är för nåt. Jag är definitivt en övermänniska fast just idag är jag lite krasslig i halsen men här finns inte en skit att smitta, inte ens några kunder:rolleyes:

1 dag pga ränneskita :) kände att köra 40 mil me kass mage inte gick.
Så typ 2 dagar på 6-7 år. Lite snuva sjukskriver man i te sig för.

Hur hade du tänkt att en poll på SH skulle kunna ge någon uppfattning om hur det ser ut för "normala människor"?

Det är ju sedan tidigare fastslaget att "vi" SH:are skiljer oss rätt mycket från genomsnittet. Högre snittlön, högre andel tjänstemän, högre andel egenföretagare, större andel storstadsbor, högre andel "övre medelklass" med trygga uppväxter, sociala skyddsnät, högre andel "unga män" o.s.v. o.s.v....
Det enda genomsnitts SH:arna har gemensamt är att de egentligen inte har så mycket gemensamt med resten av befolkningen vilket således gör SH-pollar till dåliga måttstockar när vi skall se vad som är normalt.

Och det är ju just därför vi trivs så bra här. En o annan såsse/pöbel har lyckats nästla sig in men det bara livar upp. :banana

Ni som är sjuka ofta åker ni kommunalt? Kan tänka mig att det är ett bra ställe att hämta nya baciller på...

Skulle man räkna de dagar jag inte gick till jobbet så skulle jag nog komma upp i ett par veckor, men med den tveksamma förmånen att kunna jobba hemifrån så kunde film-maraton bytas mot hemmajobb för att undvika smittspridning på kontoret.

Däremot har jag de senaste åren (sen jag blev 25 ungefär) åkt på ungefär en (1) riktig CP-förkylning per år. Sådär så att man häller tomatpure i kaffet istället för mjölk och vore helt livsfarlig i trafiken, sover 14 timmar per dygn osv. Brukar hålla i 2-3 dar.

Så 4 dar per år som "riktiga", sjukskrivna och oproduktiva dagar kanske jag har snittat!?

Och det är ju just därför vi trivs så bra här. En o annan såsse/pöbel har lyckats nästla sig in men det bara livar upp. :banana

Dessutom får de en att känna sig jäkligt lyckad :tummenupp

Last edited:
4-5 dagar per år om man ser till vanliga sjukdomar som förkylning, magsjuka etc.
Har däremot varit sjukskriven 11 månader i sträck och därefter 75% i 4 månader, 50% 2 månader och 25% i 14 månader men det är ju en annan femma :näsblod
Nu när jag är egen så blir det ju inga sjukdagar alls utan man får jobba ikapp istället när man frisknar till.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick