Hur mycket expanderar däcket med ökad hastighet??

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Jag står i begrepp att montera en hugger på hojen och jag tycker att det är lite sisådär med frigången till bakdäcket. Eftersom hojen har 190/50 bakdäck originalmonterat gissar jag att huggern är tillverkad med tanke på detta.
På min cykel sitter ett 190/55 vilket ger en större rulldiameter. Dessutom har jag under vintern monterat ett 2 kugg större bakdrev, vilket ytterligare minskar frigången då bakhjulet måste justeras framåt för att få korrekt kedjespel.

Eftersom jag är nyfiken av naturen undrar jag därför, hur mycket expanderar ett sportdäck med ökad hastighet? Det måste ju vara extremt beroende av tillverkare och modell, men finns det tumregler man kan gå efter? Är det någon som sett någon undersökning eller tillverkarspec? :va
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Mitt 165/55-17 på 5,5 bred fälg växer ungefär 10-11mm på radien när farten närmar sig en liten bit över 200.

Har jag mindre än 12mm till svingen så blir det svarta gummistreck och ibland rök...

Ditt däck borde svälla minst lika mycket.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Mitt 165/55-17 på 5,5 bred fälg växer ungefär 10-11mm på radien när farten närmar sig en liten bit över 200.

Har jag mindre än 12mm till svingen så blir det svarta gummistreck och ibland rök...

Ditt däck borde svälla minst lika mycket.


Radien?
Så ditt däck sväller upp till 24mm i 200 blås.
Kan det verkligen vara så jäkla mycket? Ni som sitter med räknehuvuden, hur mycket ändras omkretsen/diametern då egentligen?
 
Last edited:

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Diamater = 2xRadie så 24mm... ;)

Omkrets = Diameter x Pi = 24*3.14 = 75mm ökning.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Radien?
Så ditt däck sväller upp till 24mm i 200 blås.
Kan det verkligen vara så jäkla mycket? Ni som sitter med räknehuvuden, hur mycket ändras omkretsen/diametern då egentligen?


Läs en gång till, närmare 12mm på radien fram mot svingen. Det är det enda stället jag oturligt råkat mäta detta mot. Inte diameter. Uppåt och bakåt vet jag inte.

Du har deformation av ett däck mot marken av hojen + förarens tyngd så hojen kommer mest troligt inte höja upp sig 12mm, men om den höjs upp något vet jag inte. Har inte mätt. Vid acceleration trycker du ju ihop bakänden ännu mer.

Och inte mätarfart, utan över 200 riktiga. Kan jämföra det med 250-260 mätarfart på valfri gathoj.

Har 6-8mm frigång till framskärmen, och där har jag en svag mörk skugga men kan inte säga om det är någon färgning från däck eller om det är från tillverkningen. Kan inte se skrapmärken så det är bakdäcket med dess större tyngd som slungas ut.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
jodå nog sväller däcket rejält

Om du inte tror de så ställ upp hojen på garage stödet peta i 6an å gasa

( rikta hojen mot nått icke ömtåligt om den råkar halka av stödet)
 

Smirnoff

Sporthojsnörd
Gick med
23 Aug 2010
Ort
Stuvsta
Hoj
CB1000RA TT600RE
Och inte mätarfart, utan över 200 riktiga. Kan jämföra det med 250-260 mätarfart på valfri gathoj.

På vilka hojar visar mätarna så fel? Min mätare missvisar med ganska exakt 8% vid jämförelse med GPS, dvs 200 riktiga km/h ungefär när mätaren passerar 217 km/h.

Mina 8% stämmer hela vägen från under 50 km/h och upp till över 200 km/h vilket borde innebära antingen att däckradien ökar obetydligt vid högre farter eller att tillverkaren tar hänsyn till att däcket blir större då de programmerar hastighetsmätaren.

Eller?
 

Boshboo

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2005
Ort
Värmland
Hoj
1990 Suzuki GSXR 750
På vilka hojar visar mätarna så fel? Min mätare missvisar med ganska exakt 8% vid jämförelse med GPS, dvs 200 riktiga km/h ungefär när mätaren passerar 217 km/h.

Mina 8% stämmer hela vägen från under 50 km/h och upp till över 200 km/h vilket borde innebära antingen att däckradien ökar obetydligt vid högre farter eller att tillverkaren tar hänsyn till att däcket blir större då de programmerar hastighetsmätaren.

Eller?

Jag skulle tro att de inte bryr sej särskilt mycket om vad mätaren visar över 150kmh. Hur som haver så kan man ju fråga sej om rotationen lyfter hojen nämvärt, det är nog omvänt att hojens egentyngd trycker ihop däcket i stället. Om mätaren visar 200 eller 220 är väl tämligen ointressant.
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Intressant!

Om diametern på ett 165/55 sväller med 20-22 mm, vad kan man förvänta sig av ett 190/55? Däcket är ju rätt mycket tyngre och utsätts för större krafter, men samtidigt är det designat för att bära tyngre hojar och har därmed kraftigare stomme.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag kan inte hitta bilden nu men det finns ju en klassisk bild på en hoj vars ägare (tror han är medlem här på forumet) glömde bort denna expansion vid hög fart när han körde med isdubbsdäck på sin sporthoj. Han kapade riktigt duktigt i baksvingen när han kom upp i fart...
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Jag kan inte hitta bilden nu men det finns ju en klassisk bild på en hoj vars ägare (tror han är medlem här på forumet) glömde bort denna expansion vid hög fart när han körde med isdubbsdäck på sin sporthoj. Han kapade riktigt duktigt i baksvingen när han kom upp i fart...

Ett kilo dubb lär ju öka på centrifugalkraften en aning :)

/Fredde
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Om någon misstror rolle så kan jag bekräfta hans observation. Monterar man ett Dunlop racedäck i 190 bredd så behövs ungefär 18mm frigång för att det inte skall ta i svingen på en SST600 när man kommer upp i fart.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Jag kan inte hitta bilden nu men det finns ju en klassisk bild på en hoj vars ägare (tror han är medlem här på forumet) glömde bort denna expansion vid hög fart när han körde med isdubbsdäck på sin sporthoj. Han kapade riktigt duktigt i baksvingen när han kom upp i fart...

Om det är den hoj jag tänker på så gick det däcket sönder och därmed kraffsade några varv på svingen :näsblod
 

Implementer

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Kan det verkligen vara så jäkla mycket? Ni som sitter med räknehuvuden, hur mycket ändras omkretsen/diametern då egentligen?

Är ingen expert på däck men kan hjälpa till att räkna lite.

Indata
Om vi tar fallet med 165/55R17 som expanderar 12mm vid >200km/h.

Stillastående
Däckets diameter vid stillastående, V(0km/h): fälg + däck = 17*2,54 +165*0,55*2 =61,33cm
Däckets omkrets vid V(0km/h): diameter * pi = 61,33*3,14 = 192,58cm

200km/h
Däckets diameter vid 200km/h, V(200km/h): 61,33 + 2*1,2=63,73cm
Däckets omkrets vid V(200km/h): diameter * pi = 63,73*3,14 = 200,11cm

Differens
Skillnaden i omkrets mellan 0km/h och 200km/h: 200,11-192,58=7,53cm. Detta betyder att omkretsen har ökat med (200,11/192,58 - 1) * 100 = 3,91%.

Summering
Diametern har ökat med 2,4cm och omkretsen har ökat med 7,53cm dvs 3,91%.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Är ingen expert på däck men kan hjälpa till att räkna lite.

Indata
Om vi tar fallet med 165/55R17 som expanderar 12mm vid >200km/h.

Stillastående
Däckets diameter vid stillastående, V(0km/h): fälg + däck = 17*2,54 +165*0,55*2 =61,33cm
Däckets omkrets vid V(0km/h): diameter * pi = 61,33*3,14 = 192,58cm

200km/h
Däckets diameter vid 200km/h, V(200km/h): 61,33 + 2*1,2=63,73cm
Däckets omkrets vid V(200km/h): diameter * pi = 63,73*3,14 = 200,11cm

Differens
Skillnaden i omkrets mellan 0km/h och 200km/h: 200,11-192,58=7,53cm. Detta betyder att omkretsen har ökat med (200,11/192,58 - 1) * 100 = 3,91%.

Summering
Diametern har ökat med 2,4cm och omkretsen har ökat med 7,53cm dvs 3,91%.

Hade blivit 3,9% om du räknat direkt på radien, eller diametern också! :tummenupp
Mats

Vem åker bakom och mäter någons däck? :va

Man kan sätta en mätsond som mäter däckets diameter direkt på svingen, så slipper man åka bakom och mäta!
Kan vara intressant att veta hur mycket större däcket blir. Man kanske är säker på att däcket håller för 5% expansion, mendan 6% blir Explosion.....:yoparty

Mats
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top