Hur mycket färskvara är däck?

Hellsinger

Leave my tortilla´s alone!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR100RR-08
Funderar på hur viktigt det är att däcken är nya?
Om det är en bra idé att köpa ett par nya oanvända däck nu om man kommer över ett par billigt, eller om man ska vänta till våren för att få ett par som är helt nya o färska.

Hur mycket påverkar det att däcken är ett år gamla?

Kan ju lägga till att det gäller däck till en sporthoj (R1), med relativt mjuk gummiblandning om det har nån betydelse.. (pilot power, M3 etc..)
 

sportbike

Guest
Ställde den frågan till en kompis som jobbar med ett välkänt däcksmärke,och han svarade att om däcket är förvarat mörkt och svalt,så förlorar det 3% av sin elasticitet per år.
Ja,inte vet jag.
 

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
det är ingen fara, bara dom förvarats rätt... även om du köper ett par nästa år så kan dom vara tillverkade 11 månader tillbaka från inköpsdatumet. Du sliter upp eventuell hård belägning om det finns nån, men borde inte bli... däcken är ju även smörjda ibörjan för att skydda mot just det.. jag har för mig att ett däck kan vara i jätte bra skickt 5 år efter tillverkning om det förvarats rätt... (men ett sådant vill man ju ändå inte köpa)
 

Bale

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2007
Ort
Örebro
Hoj
GasGas EC 300 -10
tre år har jag hört.....:va Rätta mig om jag har fel:va

Har funderat på om jag ska behöva köpa ett par nya däck. De som sitter på är sex år gamla men de har mycket mönster kvar.
En CBR 600 från -87 är väl ingen monsterhoj men kommer köra skiten ur den nästa sommar (första sommaren med lappen). :näsblod

Hur mycket av greppet är borta efter sex år? Är de kanske rent livsfarliga?!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har funderat på om jag ska behöva köpa ett par nya däck. De som sitter på är sex år gamla men de har mycket mönster kvar.
En CBR 600 från -87 är väl ingen monsterhoj men kommer köra skiten ur den nästa sommar (första sommaren med lappen). :näsblod

Hur mycket av greppet är borta efter sex år? Är de kanske rent livsfarliga?!

Nej de är inte livsfarliga men då de har blivit av med sitt skyddande ytskikt åldras de snabbare så lite småhalt kommer det nog att vara. Räcker utmärkt till att lära sig köra på men inte direkt något för bandagar.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
1 år inga problem.

Ett litet konstigt fenomen på just bildäck verkar vara att ju äldre däck man kan få tag på ju längre håller dom.
Vet ett fall där en skåpbil rullat 9500mil på en uppsättning äldre Michelin.

Vissa mindre kända bildäck tillverkas i Kina några av dessa har visat sig ha oväntat bra livslängd vad det beror på vet jag inte.
Samma gäller scooterdäck från Kina , då dom är lite extra utsatta pga den mindre däckdiametern som scootrarna har får dom rulla mkt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har läst någonstans att så länge däcken inte varit använda så är dom insmorda i ett skyddande skikt som förhindrar oxidering av tvärbindningarna i gummit. Förvarar man dom då så att dom inte utsätts för solljus samt ser till att dom inte utsätts för höga temperaturer så kan däck räknas som nya i upp till 5 år. Så fort du kör med dom så sliter man emelertid bort den skyddande hinnan och då åldras däcken snabbare.
1 år ska hur som helst inte vara några problem alls.
 

Dark_Messenger

Guest
Han Armstrong-cyklisten har ju en "däckskällare" där han lagrar skiten. Som jag fattade i en massa år dessutom.. Låter helt vridet, någon som kan confirma det? :va
 

Vee-twn

Vagabond
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Ingen nu
Fakta: Ett däck håller sig fräscht mycket länge om det förvaras rätt. 5 år är absolut ingen fara alls.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Åldringskänsligheten på däck är rätt kraftigt överdriven.
Betänk att "Larmrapporterna" oftast härör från däcktillverkarna.
Hur hårt det slås på trumman beror på hur produktonsplaneringen har stämmt.
Har man producerat för många däck av en viss typ, i förhållande till efterfrågan, så tonas vikten av nyproducerade däck ner.
Tills lagret är tomt.
Sedan är det plötsligt livsviktigt med färska däck.
Dessutom är det lätt att "bevisa" att färska däck har bättre grepp.
Ett enkelt friktionstest visar på en friktionsminskning på mellan 3 och 5 procent efter ett år.
Slutsats:
Greppet minskar med minst 3% per år!
Sanningen:
Greppet i det yttersta gummilagret minskar med 3-5% första året.
Sedan går det långsammare.
Mycket..

Jobbar med produktion av (bland annat) gummi till slitbanor.
Gangsterverksamhet.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Han Armstrong-cyklisten har ju en "däck-skällare"[/B där han lagrar skiten. Som jag fattade i en massa år dessutom.. Låter helt vridet, någon som kan confirma det? :va


Skäller han mycket tror du..? :va

:tungan

Tre år har jag också hört om de förvaras mörkt och svalt. Jag har provat två år gamla begagnade däck och de funkar bra på bana i mitt någorlunda halvhöga tempo.

EDIT: 2 år gamla, begagnade slicks.
 

sportbike

Guest
Kul att se hur mycket folk verkar gissa när det gäller däck och dess hållbarhet!! :D

Enligt Dunlop folk på Dunlop motorsport i UK så säger dom att däcken kan klassas som "nydäck" upp till 3 år OM!! dom förvaras rätt - därefter så dalar däcken ganska kraftigt!!

Men dom kan ju ha fel trotts sitt yrke, va vet jag!! :tungan

/Fürstenhoff.

Fan,du verkar va en kul snubbe.
Vad var det du hette,sa du ?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Löjligt överdrivet det där med färskheten på däck.

Är ni ändå oroliga och har nya däck som legat ett par tre fyra år eller så så släng ett mail till mig så köper jag dom av er för en 20% av nypriset! ;)

Sen så går ju utvecklingen på däcksidan framåt den med så ett nytt däck av senaste modell är väl förhoppningsvis bättre än förra generationen så det motiverar ju ett köp av årsnytt,inte att det blivit kass för det legat på ett lager i ett par år.

Obs! Nya däck,ej beggade.

Henrik
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kul att se hur mycket folk verkar gissa när det gäller däck och dess hållbarhet!! :D

Enligt Dunlop folk på Dunlop motorsport i UK så säger dom att däcken kan klassas som "nydäck" upp till 3 år OM!! dom förvaras rätt - därefter så dalar däcken ganska kraftigt!!

Men dom kan ju ha fel trotts sitt yrke, va vet jag!! :tungan

/Fürstenhoff.
Och dunlop är ett fristående testföretag, eller?
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Hur mycket färskvara är däck?
Det är olika, beroende på vem som svarar.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
I somras körde jag en CBR1000RR-04 på Atorp, och på den så satt fortfarande originaldäcken kvar. Visst kände man att det inte var som nya racedäck, men det var inga problem att stå på bra.
 

Dark_Messenger

Guest
Skäller han mycket tror du..? :va

:tungan

Tre år har jag också hört om de förvaras mörkt och svalt. Jag har provat två år gamla begagnade däck och de funkar bra på bana i mitt någorlunda halvhöga tempo.

EDIT: 2 år gamla, begagnade slicks.

Drygo :rolleyes:
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kan tillägga att jag kör på 6år gamla däck(monterade för 6år sen)på RDn och märker bara av åldern när det är blött ute,vill släppa lite vid pådrag och nedlägg.

Så för gatbruk är inte åldern något större problem ens när dom är beggade.


Henrik
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top