Hur mycket färskvara är däck?

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Skicka ett vykort till någon som bryr sig om just denna detalj då jag litar mer på deras motorsport avdelnings teknikers tycke och tänkande än gissningar på ett publikt forum!! :pannkyss

/Fürstenhoff.

klart alla RR-hojåkare som talar i denna tråd måste ha bästa möjliga däck på sina dräparhojar:D :D :D

själv kör jag me däckvärmare jämt.... måste ju få ut bästa möjliga fäste för att få en bra tid mellan konsum och hemmet:D :D

nja.... tror mera på att leta "färskvaror" på konsum än hos däckhandlaren...

däck går ju inte att märka om iallafall:pannkyss :arsele :arsele
 

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Perch mountain
Hoj
Fornminne FJ 1100
Som nämnts tidigare går ju utvecklingen framåt. Det har nog betydligt större inverkan än däckets ålder.

På Trajjan skiftade jag från original Pirelli supercorsa pro till Metzeler Rennsport.
Det blev inge´bra.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Såvitt Michelins EGNA tekniker och utbildare sa på en kurs jag var, så håller korrekt förvarade gatdäck i 10 år. (oaktat förslitning)
(Nej, inte ett, inte tre, inte fem. 10. Tio)
Och då de flesta aldrig får däck att hålla mer än två, max tre år så är denna diskussion med färska däck härmed avslutad.

Detta beror på att innehållet i gatdäck inte är åldringsbenäget.
Dels för att gatdäck numera inte har naturgummi i sig (eller mycket mycket lite) och sedan beror det på att gatdäck innehåller olika typer av konserverande medel.

Tävlingsdäck däremot.
DET är en annan femma, och där rekommenderades konsumtion inom ca. ett år från gjutning, då dessa däck inte alls har några konserverande ämnen/medel, och dessutom har en hög andel naturgummi i sig.

Detta kommer jag fortsätta lita på tills andra FAKTA kommer på bordet.
Inte gissningar från nån som ev hört nånting nånstans.
 
Last edited:

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Perch mountain
Hoj
Fornminne FJ 1100
Precis.
Märkligt.
Ska ju till en sjuhelv...tes förare att känna skillnad på de två.

Jag är ju sjuhelv...tes snygg tycker jag iaf,:D

Supercorsa pro motsvaras av Metzeler M3.
Rennsport har gått ur tiden och tillverkas inte längre.

Så fick jag det förklarat av min däckdealer iallafall, men det fanns inget att välja på med så kort varsel.

Skillnaden är uppenbar, och jag är ingen Rossi. Skiljer förmodligen från hoj till hoj och kan kanske justeras bort, om man orkade,,,
 

Dr.Bike

Guest
Jag är ju sjuhelv...tes snygg tycker jag iaf,:D

Supercorsa pro motsvaras av Metzeler M3.
Rennsport har gått ur tiden och tillverkas inte längre.

Så fick jag det förklarat av min däckdealer iallafall, men det fanns inget att välja på med så kort varsel.

Skillnaden är uppenbar, och jag är ingen Rossi. Skiljer förmodligen från hoj till hoj och kan kanske justeras bort, om man orkade,,,


Snygg är du garanterat! :D

Men supercorsa motsvaras inte av M3 (som är ett sportigt gatdäck anpassat för lite banåka) Snarare är supercorsa och rennsport de som motsvarar varann mest i gumiblandning och grepp då bägge är renodlade bandäck.
 

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
Supercorsa pro motsvaras av Metzeler M3.
Rennsport har gått ur tiden och tillverkas inte längre.

Så fick jag det förklarat av min däckdealer iallafall, men det fanns inget att välja på med så kort varsel.

Skillnaden är uppenbar, och jag är ingen Rossi. Skiljer förmodligen från hoj till hoj och kan kanske justeras bort, om man orkade,,,

Men VAD är det du märker för skillnad ?
Går själv i tankar att köpa lite smågamla däck, det är därför jag undrar. Mitt val står mellan nya M3, gamla rennsport eller gamla supercorsa.
Kommer själv att köra 10-15 bandagar (i mellan eller snabb grupp) och 2-300 mil gata nästa säsong.
 

Dr.Bike

Guest
Men VAD är det du märker för skillnad ?
Går själv i tankar att köpa lite smågamla däck, det är därför jag undrar. Mitt val står mellan nya M3, gamla rennsport eller gamla supercorsa.
Kommer själv att köra 10-15 bandagar (i mellan eller snabb grupp) och 2-300 mil gata nästa säsong.

Jag skulle rekommendera dig supercorsa för det du ska göra.
M3 är å andra sidan troligen det bästa och sportigaste gatdäcket med banambitioner och räcker (precis som Dunlops Qualifier) till de allra flesta av oss.
Rennsporten går bort lite beroende på NÄR de är tillverkade. (se mitt tidigare inlägg om däcks ålder) då de ju är tävlingsdäck.
 

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Perch mountain
Hoj
Fornminne FJ 1100
Men VAD är det du märker för skillnad ?
Går själv i tankar att köpa lite smågamla däck, det är därför jag undrar. Mitt val står mellan nya M3, gamla rennsport eller gamla supercorsa.
Kommer själv att köra 10-15 bandagar (i mellan eller snabb grupp) och 2-300 mil gata nästa säsong.

Vad JAG upplevde som största skillnaden är styrkänslan, en lite diffusare feedback helt enkelt. Efter 750 mil på Supercorsa pro på bla, Tuvängen och Gelleråsen kändes det som att Rennsport ville släppa fram både vid bromsning och kraftiga nerlägg. Mindre / ingen förvarning.

Bytte både fram och bak samtidigt och det är framdäcket jag tycker känns lite konstigt. Fäste finns det så det räcker dock.

Kan ju vara nått fel på mitt framdäck också. Eller mig,,,

Jag skulle rekommendera dig supercorsa för det du ska göra.
M3 är å andra sidan troligen det bästa och sportigaste gatdäcket med banambitioner och räcker (precis som Dunlops Qualifier) till de allra flesta av oss.
Rennsporten går bort lite beroende på NÄR de är tillverkade. (se mitt tidigare inlägg om däcks ålder) då de ju är tävlingsdäck.

Men alltså,,

Jag hittar inte Rennsport på Metzelers hemsida. Lika lite nu som i sommras.
Finns de ens att köpa ?

edit: Det är inte så att du blandar ihop supercorsa med supercorsa pro nu eller,,,, ääähh.:gnissla
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Vad JAG upplevde som största skillnaden är styrkänslan, en lite diffusare feedback helt enkelt. Efter 750 mil på Supercorsa pro på bla, Tuvängen och Gelleråsen kändes det som att Rennsport ville släppa fram både vid bromsning och kraftiga nerlägg. Mindre / ingen förvarning.

Bytte både fram och bak samtidigt och det är framdäcket jag tycker känns lite konstigt. Fäste finns det så det räcker dock.

Kan ju vara nått fel på mitt framdäck också. Eller mig,,,



Men alltså,,

Jag hittar inte Rennsport på Metzelers hemsida. Lika lite nu som i sommras.
Finns de ens att köpa ?

edit: Det är inte så att du blandar ihop supercorsa med supercorsa pro nu eller,,,, ääähh.:gnissla

Diffusa Rennsport?
Hm.
Nu har jag inte kört Rennsport, men väl deras arvtagare Racetech i olika hårdheter och de är suverääääna! Bättre grepp finns inte!
Jag har alltså svårt att tro att Rennsport var så mycket sämre.

Supercorsa Pro ja.
Det är möjligt att jag förväxlat dem. Pirelli är inget jag kört på så jag kan inte deras terminologi, men om pro-däcket är deras värsta så har du rätt, och då ska supercorsa vara jämförbart med M3.
Enkkelt! :)
 

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
Vad JAG upplevde som största skillnaden är styrkänslan, en lite diffusare feedback helt enkelt. Efter 750 mil på Supercorsa pro på bla, Tuvängen och Gelleråsen kändes det som att Rennsport ville släppa fram både vid bromsning och kraftiga nerlägg. Mindre / ingen förvarning.

Bytte både fram och bak samtidigt och det är framdäcket jag tycker känns lite konstigt. Fäste finns det så det räcker dock.

Kan ju vara nått fel på mitt framdäck också. Eller mig,,,



Men alltså,,

Jag hittar inte Rennsport på Metzelers hemsida. Lika lite nu som i sommras.
Finns de ens att köpa ?

edit: Det är inte så att du blandar ihop supercorsa med supercorsa pro nu eller,,,, ääähh.:gnissla

Ok, då är jag med dig.

Rennsport finns här iaf : http://www.mcdackonline.com/start.html .

Har själv kört med vanliga Originalmonterade Pirelli Diablo på en -05 monster ca 10 bandagar i somras och aldrig haft en tendens till släpp eller osäkerhetskänsla. Och dom däcken borde vara 2-3 år gamla.... Mycket nöjd med andra ord...

Jag skulle rekommendera dig supercorsa för det du ska göra.
M3 är å andra sidan troligen det bästa och sportigaste gatdäcket med banambitioner och räcker (precis som Dunlops Qualifier) till de allra flesta av oss.
Rennsporten går bort lite beroende på NÄR de är tillverkade. (se mitt tidigare inlägg om däcks ålder) då de ju är tävlingsdäck.

Ok, tackar för svar.
Har spanat lite på Grevens hemsida och han har ju lite blandade gamla däck till bra priser, det är därifrån jag fått dom tankarna.
Har kört på vanliga Diablo i år och är jättenöjd med dom så jag antar att M3 skulle funka alldeles utmärkt för en Rossi-wannabee som jag.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Ok, tackar för svar.
Har spanat lite på Grevens hemsida och han har ju lite blandade gamla däck till bra priser, det är därifrån jag fått dom tankarna.
Har kört på vanliga Diablo i år och är jättenöjd med dom så jag antar att M3 skulle funka alldeles utmärkt för en Rossi-wannabee som jag.

Garanterat! :tummenupp

(det sitter oftast MER i huvudet än i exakt vilka däck man har)
Mc-körning (ffa på bana) är mycket psykologi, myt och skrönor.
Enligt vissa KAN man bara inte köra på en hoj äldre än 5 år heller...
:rolleyes:

Men likt humlan begriper jag inte att jag inte kan flyga, så jag fortsätter lycklig att lukta på blommorna under min korkek...
;)
 

Smagatusk

Guest
Skicka ett vykort till någon som bryr sig om just denna detalj då jag litar mer på deras motorsport avdelnings teknikers tycke och tänkande än gissningar på ett publikt forum!! :pannkyss

/Fürstenhoff.

Var det inte du som trots detta citats inlägg, inte verkade lita speciellt mycket på proffesionellt folk?
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Jag børjar sesong 08 med dack monterade på hojen i 06.....joda jag kjør inte mycket och som en kjarring..he he pilot power fram och pilot road bak...tankte jag skulle prova nya road 2ct bak i år....
 

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Jag skulle rekommendera dig supercorsa för det du ska göra.
M3 är å andra sidan troligen det bästa och sportigaste gatdäcket med banambitioner och räcker (precis som Dunlops Qualifier) till de allra flesta av oss.
Rennsporten går bort lite beroende på NÄR de är tillverkade. (se mitt tidigare inlägg om däcks ålder) då de ju är tävlingsdäck.

Nu skall vi då göra skillnad på Supercorsa PRO och PRO SC (Special Compound). Vanliga originalmonterade Supercorsa Pro (Ducce 1098, 848 mm) är INTE samma som de bandäck som används i Superstock 600 bl.a, utan motsvarar vad jag vet Pilot Power och andra baninspirerade gatdäck.

Men jag kan ju vara helt ute och cykla också, så lyssna inte på mig :)

De Supercorsa PRO SC jag har (och hårdaste kvalisorten) är i alla fall suddgummin jämfört med vanliga Supercorsa PRO, är väl DOT märkta mönstrade slicks i princip.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Nu skall vi då göra skillnad på Supercorsa PRO och PRO SC (Special Compound). Vanliga originalmonterade Supercorsa Pro (Ducce 1098, 848 mm) är INTE samma som de bandäck som används i Superstock 600 bl.a, utan motsvarar vad jag vet Pilot Power och andra baninspirerade gatdäck.

Men jag kan ju vara helt ute och cykla också, så lyssna inte på mig :)

Du har med största sannolikhet rätt - vi avhandlade nog det du säger här, tidigare i tråden, och om jag minns rätt så betyder det att du har rätt.

Rätt ska vara rätt - annars blir det efter-rätt, som farfar aldrig sa.

:)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top