hur mycket får man trycka knät mot marken?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Bingo skrev:
Hmmm... Det är väl inte hojens vikt man bär upp med knäet utan den egna kroppen?

Ett annat extremfall. Man trycker så hårt med knäet att man bär upp hela sin egen kroppsviktvikt. Man rör bara styrändarna med fingertopparna för styrningens skull och nuddar fotpinnarna med fötterna (för att det skall se rejsigt ut). Ekipagets vikt minskar då till vad en 125:a med en mager förare väger. Borde inte det leda till att kurvhastigheten kan ökas?

Hmm, njae...så kan det väl inte va. :va
Visserligen kan du då avlasta din vikt från hojen i vertikal led, men du måste fortfarande ha hojen för att svänga med i kurvan, och hojen måste fortfarande få hela sin egen vikt plus hela din vikt att inte fortsätta i tangentens riktning. Anledningen till högre kurvhastighet på 125an är ju att det inte är lika mycket massa som behöver ändras riktning på.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Bingo skrev:
Hmmm... Det är väl inte hojens vikt man bär upp med knäet utan den egna kroppen?

Ett annat extremfall. Man trycker så hårt med knäet att man bär upp hela sin egen kroppsviktvikt. Man rör bara styrändarna med fingertopparna för styrningens skull och nuddar fotpinnarna med fötterna (för att det skall se rejsigt ut). Ekipagets vikt minskar då till vad en 125:a med en mager förare väger. Borde inte det leda till att kurvhastigheten kan ökas?

Varifrån får du kraften som får dig att svänga ?
(Varför knät ? Ställ dig på fötterna. Eller anammat min ide m hjul på knäpuckarna ??)
/u
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Funkar det inte så med så att ju mer du hänger ut åt ena hållet desto mindre behöver vinkeln på bågen bli för att komma runt samma kurva i samma fart? Mindre vilken på bågen innebär väl mer gummi i backen vilket resulterar i bättre fäste. Om du lutar dig åt helt FEL håll i en kurva så måste du med andra ord lägga ner bågen mer om du håller samma fart i samma kurva...

Eller e jag helt ute och cyklar. Något jag har hört och fått för mig iaf..
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
ulf_lundin skrev:
Varifrån får du kraften som får dig att svänga ?
Ähum... Tror du verkligen att det behövs nån sån :rolleyes: :D
 
Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

Top