Hur mycket försakar ni för att kunna åka hoj?

Hur mycket måste du försaka?

• Antal röstningar
    0

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.

Det svåra är att man inte SER dessa utgifter, de är ju så små att handen går fram och tillbaka ur fickan ideligen. Men tänker man efter lite så finns massor med pengar att spara här.

kontanter äger, då svider de mer varje gång man lägger fram en 100ing för nått.

Jonasson

viam inveniam aut faciam
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
625SC Offroad/Motard
Tiden är tuffast att få "råd" med..

Bor i villa, har två bilar, å en jäkla massa utgifter på lån fösäkringar osv.

Äker en motard som jag med god marginal har råd att åka med(inte dyr i förs å drift), mitt problem är att jag inte får min tid att räcka till allt.. Jobbet, familjen OCH hojen.. Det jag känner att jag försakar är hojen, men det gör jag gärna för jag har en grymt mysig familj att lägga tiden på. Nu blir det nog mest att åka till och från jobbet och någon enstaka tur på någon helg, Det funkar rätt bra för vem säger att man måste ta raka vägen hem ;)

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
:confused:
Skulle vilje veta vilken patentlösning ni kör med för att spara så mkt!

Hyra 2800:-
El 500:-
Mat 1500:-
Canal digital 200:-
Telefon/ADSL 500:-
Bensin 700:-
Div. försäkringar 1200:-

=7400:-, 3700:-/för oss var. Detta var lite grovt räknat, avrundat uppåt men säkert glömt något också så vi rundar uppåt och säger att jag har 5000:- i utgifter.

Så låt oss då säga att jag fick 17000:- i lön förra månaden och hade 5000:- i "fasta" utgifter även då. (17000-5000=12000)

Hur ska jag lyckas bränna 12000kr på en månad? Omöjligt.

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj

Drar följande slutsats efter att ha jämfört mig själv med vissa i min omgivning:

Det är alltid några små inköp. En plasmatv en månad, en MP3 nästa, en telefon den tredje och en GPS den fjärde... utan att ha hunnit hämta sig från TV-inköpet emellan. Vissa bara inte kan låta bli att hela tiden köpa små pryttlar, och f-n vet om deras livskvalitet verkligen ökar för det (själv investerar jag stort i ett fåtal saker, men struntar i många små)

Sen är det 1000 SMÅ utgifter... nöjen, chips, jordnötter, coca cola, kaffe med bulle, jordnötter, drinkar ute och vete f-n allt. Det är minst ett par tusenlappar som drar varje månad, och över hälften kan man lätt kapa bort utan att ens vara snål, bara genom att tänka efter lite. Vill man verklgien vara snål så går det att kapa ännu mer.

Detta var ett klockrent inlägg!
Köpte en plasma & PS3 kontant förra månaden så nu vet ja att nu köper jag inget mer än nödvändigt på några månader så att ekonomin "återhämtar" sig till samma nivå och lite till.

Som du säger om de 1000 SMÅ utgifterna...många är helt onödiga. Jag har i princip inga små utgifter, jo en förresten snus. Men annars jag dricker inte kaffe mer än när man hälsar på någon. Är inte något godis & chips-monster så det köper jag aldrig. (hmm senast jag köpte chips måste ha varit 2år sen)

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Hyra 2800:-
El 500:-
Mat 1500:-
Canal digital 200:-
Telefon/ADSL 500:-
Bensin 700:-
Div. försäkringar 1200:-

=7400:-, 3700:-/för oss var. Detta var lite grovt räknat, avrundat uppåt men säkert glömt något också så vi rundar uppåt och säger att jag har 5000:- i utgifter.

Så låt oss då säga att jag fick 17000:- i lön förra månaden och hade 5000:- i "fasta" utgifter även då. (17000-5000=12000)

Hur ska jag lyckas bränna 12000kr på en månad? Omöjligt.

bara min bensin ligger mellan 3500-4000 för pendling till å från jobbet.

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
bara min bensin ligger mellan 3500-4000 för pendling till å från jobbet.

Vad har du för bil då? Är den mest ekonomisk för det du behöver den till?

Jag samåker och vi jobbar 12tim skift-12dagar/månaden så på så sätt spara jag mycket pengar.

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Jag använder mig av taktiken att hålla för öronen, blunda samt knipa med tårna när saldot råkar dyka upp. Egentligen har jag inte råd, men jag gav mig fan på att det får gå på något sätt ändå, klarar jag det inte får jag väl sälja (min fagra kropp), allt under parollen "nu är det fan hög tid att realisera drömmarna, för det jag gör idag har större betydelse än det jag ska göra imorgon".

Jag har dock nöjt mig med en ganska billig motorcykel samt har förhållandevis ganska små fasta kostnader. Vad jag väljer bort? Tja, lite småutgifter kanske, dyra möbler, flådiga gardiner, etage i söderläge, jagharstörreängrannen-TV och sånt kraffs.

/perris

Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Vad har du för bil då? Är den mest ekonomisk för det du behöver den till?

Jag samåker och vi jobbar 12tim skift-12dagar/månaden så på så sätt spara jag mycket pengar.

bmw 320, drar 0.75 - 0.80 milen kör 16mil om dan minst, köpte den för att jag tidigare hade en en 525 som drog 1.1-1.2 milen innan.

Vad jag väljer bort? Tja, lite småutgifter kanske, dyra möbler, flådiga gardiner, etage i söderläge, jagharstörreängrannen-TV och sånt kraffs.

/perris

jag tycker platt tv trenden är töntig.

Last edited:

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
Om det ar nogon som tycker hoj ar dyrt så borde dom prova at ha barn, jag har tre tjejer från 2-12 år och hoj tycker jag inte ar så dyrt.......och jag bor i glesbygd med 40k efter skatt (jag+frun)...

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Om det ar nogon som tycker hoj ar dyrt så borde dom prova at ha barn, jag har tre tjejer från 2-12 år och hoj tycker jag inte ar så dyrt.......och jag bor i glesbygd med 40k efter skatt (jag+frun)...

gissa 3gånger varför jag inte är far :tungan

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
-:EDIT:-

Bla bla bla
Plasma TV är överskattat, så mera burnouts! :yoparty

Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
gissa 3gånger varför jag inte är far :tungan

För att du är oskuld? ;)

Jag försakar nog egentligen inget. Beror på var man drar gränsen att försaka. Min sjukdom (prylbög) ger mig konstiga behov och spontana slängar som jag inte alltid kan genomföra. Det hade jag visserligen inte kunnat även om jag så inte körde hoj.

Skulle aldrig falla mig in att tumma på livskvalité för att kunna åka hoj. Har man råd att åka hoj om man inte har råd att leva till följd?

-@

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
För att du är oskuld? ;)

-@

stämmer :tungan

Skulle aldrig falla mig in att tumma på livskvalité för att kunna åka hoj. Har man råd att åka hoj om man inte har råd att leva till följd?

-@

givetvis inte, men de verkar inte spela nån roll för mig, skulle nog ha lika lite pengar över om ja inte åkte hoj som när åker..

Last edited:

ceicli

Jag kör så långsamt jag vill!!! *basta*
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
Honda CBX600E-83
Tja...

Det går nästan runt månad för månad.
Ibland får jag be om hjälp utifrån.
Men det vanligaste är att jag knappt gör någonting annat.
Jobba-betala, det är allt.

*önskar välavlönat jobb* :Bugar

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Det går nästan runt månad för månad.
Ibland får jag be om hjälp utifrån.
Men det vanligaste är att jag knappt gör någonting annat.
Jobba-betala, det är allt.

*önskar välavlönat jobb* :Bugar

räcker de inte med 1 cykel? :p

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...