Hur mycket ger komphöjning på enstånka?

lmfmats

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Helsingfors
Hoj
1989, XT600 1974, Honda ST70 DAX
Hej!

Har en Yamaha MT-03, med samma motor som XT660R/Z och har gjort följande: LeoVince SBK II, Powercommander III usb, K&N filter. Detta ger i bänk och med kalibrerad PC 50,5 hk och 64Nm på bakhjulet. Luftburk och allt övrigt är original. Min fråga är nu till er med erfarenhet; är det nån point att byta kolven till en högkomp för ytterligare tryck i motorn, eller blir jag bara besviken?? Original har motorn 10:1 i komp och jag tänker mig en kolv med 11:1, då jag inte hittat nån vassare i 100mm utförande..

Hälsar Mats
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Effekten kommer att öka med i storleksordningen ett par procent om du inte gör några andra ändringar. Om motorn är i bra skick som den är så är det i stort sett bortkastade pengar att byta kolven.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja, DET har jag inte pejl på, sorry!

Det man vill eftersträva på en gathoj är ca 180-190 psi i kompressionstryck (cranking pressure), det motsvarar ungefär ett dynamiskt kompressionsförhållande på ca 8.5:1-9.5:1 om jag inte minns fel. Så man får räkna baklänges mha slag, vevstakslängd, kamtid för insugs stängning. Över 190 Psi ger lätt en spikbegränsad motor, då är det ingen idé, dvs kompressionsökningens effekt äts då upp av att man måste backa tändningen. Dvs motorn blir spikbegränsad.

Man brukar därför bruka högkompsolvar när man byter till vassare kam, ty vassare kammar stänger ofta insug senare. Högkompolven gör då så att man kan bibehålla sitt dynamiska kompressionsförhållande med den nya kammen.
Det finns program på nätet för att räkna, speciellt på HD-sidor. Dock ofta tum-mått.
Sök på tex corrected compression calculator.

PÅ Yamaha märkesforum finns säkert folk som redan räknat åt dig och vet vad som gäller på din motor. Dvs om din motor tål högre kompressionsförhållande med originalkammen. Ligger den redan på ett dynamiskt kompressionsförhållande på tex 9.2:1, ja då blir det dieselkomp om du stoppar i högkompskolven utan att kamma om motorn.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Porta topp och mer cc är nästa steg för dig men det brukar kosta mer än det smakar. Högkompkolv är ytterst sällan lönt...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Porta topp och mer cc är nästa steg för dig men det brukar kosta mer än det smakar. Högkompkolv är ytterst sällan lönt...

Billigaste, enklaste och pålitligaste sättet att få mer effekt är att byta till en vassare knarr.
Såvida man inte vill ha en alldeles speciell modell, fast vassare.
Då konsulterar man en duktig trimmare och filar lite här och där.
Då brukar slutresultatet bli portning, vassare kam och något högre kompression (anpassat efter kamtiderna).
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Porta topp och mer cc är nästa steg för dig men det brukar kosta mer än det smakar. Högkompkolv är ytterst sällan lönt...

Jag tror du missade att hans luftburk är standard. Vet ju iofs inte hur den ser ut på XT660 men där brukar finnas effekt att hämta, särskillt på stånkor. Så det sätter jag som punkt ett innan dina ingrepp.
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Citat ur filmen

"Var det värt alla pengarna då? Kolla får ni se..." *kör iväg och filmar en s-kurva där lean angle < 10 grader*

Jag vet verkligen inte vad han menar... Är det en trimmad Honda MT5?
:confused

haha ja, ungefär. jag tyckte iaf att videon var underhållande :)
sen kan jag inte riktigt förstå hur man kan slänga ut såpass mycket pengar på en sån hoj, men det är min smak det.

lite OT:
att öka kubiken är troligtvis ganska lätt på dessa, då Yamaha Raptor finns i bl.a. 660cc och 700cc, och båda motorerna är samma som sitter i MT-03 vad jag har förstått. Motorn ska vara en rätt gammal konstruktion som följt med bra länge men som har uppdaterats genom åren. Ingen direkt trim-vänlig pryl, utan mer en arbetshäst om jag har förstått det rätt.
Turbo är annars en vanligare trim-pryl på Raptor-modellerna om man vill få mer effekt för mindre pengar.

MVH Phille
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag tror du missade att hans luftburk är standard. Vet ju iofs inte hur den ser ut på XT660 men där brukar finnas effekt att hämta, särskillt på stånkor. Så det sätter jag som punkt ett innan dina ingrepp.

Förutsatte att mappning och KN-filter även inkluderade bort med eventuella snorklar och restriktivitet i luftburken. Men yes jag håller med om att luftburken är prio 1 då det är billigt..
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Helt klart värt pengen att öka från 10-1 till 12-1. Köp 11-1 kolven och plana 0,8mm så hamnar du på runt 12-1.
Att bara öka från 10-1 till 11-1 är tveksamt om det är värt mödan att byta runt 1hk på lägre varv gör det.

Yamman 660 motorn spikar inte med 12-1 (98okt) trots org kam för toppen är helt rätt utformad org och relativt vass kam. Ev kan du köra 95okt också med en anings spik på låga varv (no problems).Går även sänka tändläget om man nu vill åka 95 okt utan spik.

Effekten av 2 enheter högre komp blir ca 2hk extra från nästan tomg och mellanreg på en 600-700cc stånka. Men på högre varv (med org kam) över 7000v kan det bli + - 0 hk och en känsla av tidigare varvstopp. Man tror den går sämre strax innan varvstop men det beror på att den går bättre i botten/mellanreg. Du får även lägre soppaförbrukning med maxat kompförhållande.

Öppna luftburken om det inte är gjort
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Hur mycket ökar slitaget med en sådan komphöjning - har du nån koll?
Är det en lämplig åtgärd på typ en mcbudshoj som rullar en del.

Haha du skiter la i vevlager och sånt med dina "Ta ut 150 hästar ur en Suzuki K50 me dubbelturbo" projekt och så:D.


Helt klart värt pengen att öka från 10-1 till 12-1. Köp 11-1 kolven och plana 0,8mm så hamnar du på runt 12-1.
Att bara öka från 10-1 till 11-1 är tveksamt om det är värt mödan att byta runt 1hk på lägre varv gör det.

Yamman 660 motorn spikar inte med 12-1 (98okt) trots org kam för toppen är helt rätt utformad org och relativt vass kam. Ev kan du köra 95okt också med en anings spik på låga varv (no problems).Går även sänka tändläget om man nu vill åka 95 okt utan spik.

Effekten av 2 enheter högre komp blir ca 2hk extra från nästan tomg och mellanreg på en 600-700cc stånka. Men på högre varv (med org kam) över 7000v kan det bli + - 0 hk och en känsla av tidigare varvstopp. Man tror den går sämre strax innan varvstop men det beror på att den går bättre i botten/mellanreg. Du får även lägre soppaförbrukning med maxat kompförhållande.

Öppna luftburken om det inte är gjort
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top