Hur mycket HP vinner man på ett helsystem?!

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
4-2-1 på bägge mina helsystem så att säga att de flesta är 4-1 stämmer inte med mina erfarenheter... ;)

Vikt, "viktminskning helsystem kontra slipon är väl inte sådär jättestor kantänka", om man inte har R6 -06 och framåt då, där är i princip hela viktminskningen på över 5kg på delarna mellan cylindrarna till slipon, att bara byta slipon ger förmodligen nära 0 gram viktminskning då orginal redan är viktbesparad bla. genom att vara tillverkad i titan och kort, -10 och framåt kan man kanske spara några hg då den är längre pga ljudkrav.

CBR 08 och framåt ser väl ut ungefär samma som R6 så troligen ligger större delen av vikten även där innan slipon/slutburk, får nog kolla hoj för att uttala sig om var vikten sitter och om det är lönt eller inte.

Ett helsystem med tillhörande db-killer för att klara ljudnivån ger inte på mina hojar mer effekt utan mindre, tappade 3hk mot orginal, kan ersätta burken och killer med en stoor burk och klara ljudet utan att tappa effekt men har inte orkat krångla med det ännu, det inte är de sista kusarna som fattas för mig att bli snabb så jag låter det vara sålänge.

Jag pratar om gathojar, det är oftast de som ska trimma satan :)
Racingfolket (av idag) vill hellre ha körbarhet eftersom det går fortare på banan. De hojar jag haft racesystem på har alla också varit 4-2-1 eftersom jag inte varit ute efter toppeffekt utan just mellanregistret för att komma ut ur svängen :)
Vill man trimma för toppeffekt så är det 4-1 som gäller...och varva... :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
på en gsxr600-750 från 2006 (och 2008< även ljuddämparen e rätt stor) måste det väl vara en del besparning på att bli av med cat iaf, den där klumpen under hojen är ju "enorm". körde lite i somras utan ljuddämpare o det lät faktiskt inte farligt högt alls, som vilken annan hoj som helst med ett rejält avgassystem utan dbkiller bara ^^

vet dock inte hur mkt man skall kunna spara men vissa hävdar allt mellan 3.5-5kg (antar att val av slipon efter är den avgörande faktorn i besparningen upp till 5kg)

Lite nyttig info i tråden om 4.1 och 4.2.1 system, helt klart intressant info. Från är, hur påverkar det en hoj som varvar 15-18k rpm som topp ? eller är det generellt beteende oavsätt hög och lågvarvigare motorer? någon som vet


På min gixxer 1000 K9 så sparade jag ca 7kg på bara klumpen. Det är bra grenrör original, titan och lätta som f-n. Med decatrör och slip-on så blir det ju som ett helsystem men mycket billigare... :)

Beteendet är generellt detsamma oavsett hög och lågvarvigt, man anpassar avståndet från avgasporten till kollektorn för att få rätt returpuls så att hojen "kommer på sång" vid samma varvtal som kamaxlarna bestämmer att flödet är max.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hur blir det då med en radtrea? Den brukar ju iofs alltid gå 3-1 så kanske är samma som 4-1?

Eftersom de trepipar som finns på marknaden idag är i princip Yammas MT-serie och Triumphs Speed- och streettriple så är de alla fokuserade som lite enklare streethojar där man inte satsar på massor med effekt utan billigare hoj och då spelar det mindre roll hur avgassystemet ser ut.
Man bygger ofta som på bilar där kollektorn sitter i en stor ljuddämpare/katalysator där ett slipon gör varken till eller ifrån, det blir enkelt och billigt.
Dessutom är motorerna relativt små plus att tre tyngre kolvar och längre slaglängd ger ett naturligt fokus på låg- och mellanregister, då spelar det mindre roll vilket avgassystem man använder.

Racingssystemen däremot är vad jag har sett mestadels 3-1 eftersom det då handlar mer om att få ut så mycket effekt det går ur den lilla motorn, triumph Daytona 675 till exempel.

Nu kan man i ärlighetens namn inte trimma dem nämnvärt eftersom de har en väldigt hög kolvhastighet redan i original. Då kan man inte höja varvtalet utan att motorn rasar så då får man heller inte ut så mycket mer effekt. Kom ihåg vad jag skrev förutom om att man bara kan få mer effekt med mer varv eller mer kubik :)
Jämför med Yamaha R6 som trots att den redan jobbar på höga varvtal i original kan trimmas till betydligt högre varvregister. Original ligger en R6:a på maxeffekt vid ca 14000 rpm men i supersporttrim så höjer de ofta upp mot 16000 utan att det rasar, ger 20 plus hästar.
Men när man trimmar på det sättet så får man en oerhört svårkört hoj. Det går knappt att burna på vått gräs och det enda som gäller är full gas och nålen mellan 14-16000 varv. Inte så kul på gatan :)
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Jag pratar om gathojar, det är oftast de som ska trimma satan :)
Racingfolket (av idag) vill hellre ha körbarhet eftersom det går fortare på banan. De hojar jag haft racesystem på har alla också varit 4-2-1 eftersom jag inte varit ute efter toppeffekt utan just mellanregistret för att komma ut ur svängen :)
Vill man trimma för toppeffekt så är det 4-1 som gäller...och varva... :)

Intressant ämne...hur blir det för en V-twin? Är det bättre att köra med en 2-1 system lr original system?:va
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Intressant ämne...hur blir det för en V-twin? Är det bättre att köra med en 2-1 system lr original system?:va

Det beror på hur du definierar "bra". Du får olika egenskaper med olika system och beroende på trimmningsgraden så kan det märkas eller inte märkas. Effekt kommer från varvtal, ju fler smällar per tidsenhet desto mer effekt ur en given volym. Pratar vi lågvarviga HD-motorer så spelar det inte så stor roll vilket system man väljer. Trimmar man satan som Jörgen med sin HD Sportster så har det däremot betydelse.

Kollar vi historiskt på t ex 90-talet när det var väldigt inne med v-twin i Superbike racingen så körde Honda med sina VTR SP1/SP2 och de bytte mellan 2-1 och 2-2 beroende på bana. Långa snabba banor typ Hockenheim så körde man 2-1 för det ger mer effekt på höga varv. 2-2 ger mer på mellanregistret, dvs för att komma ut snabbt ur en snäv kurva.

Teorin bakom 2-1 gentemot 2-2 är iallafall att avgaspulsen från det ena röret hjälper avgaserna från det andra röret att "sugas ut" så att säga. Energin i avgasmassans vikt kommer att dra ut det andra rörets gaser. Får man det rätt med kollektorns avstämning mot avgasporten och kamtiderna så har det säkert betydelse.
På en original customhoj så har det nog marginell betydelse vilken typ man använder. Det kommer mest bara att låta en massa :)

Roffe_S och jag har identiska Gixxers, med välmappade Bazzazsystem, samma drevning, däck, chassiinställningar och så vidare. Det enda som skiljer är att han har ett decatrör med 1-2 och jag har 1-1. Han kör med dubbla GP-dämpare och jag har en grov LeoVince pipa. Hojarna går exakt likadant, ända upp till toppfart. Dvs i vårt fall är det grenrören fram till kollektorn som har betydelse, inte det som kommer efter.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top