Hur mycket laddar en zzr600 -91???

NakenBandit

Mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
TL1000S -97, Bandit 600 N -97 o XS 650 SE -81
Förhoppningsvis laddar din i närheten av 1,0 bar iaf :D

Gick med
19 Oct 2005
Hoj
räser
Förtydligade ...

Sorry att man inte var tidlig nog... :huvet
Hur många amp laddar generatorn? Jag anar att den laddar ca 13.5 -14V för det gör alla .

"NakenBandit Förhoppningsvis laddar din i närheten av 1,0 bar iaf "

Nä den laddar bara 0,5-0,6 bar men det går att öka :tummenupp

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
fighter 600 skrev:
Hur många amp laddar generatorn? Jag anar att den laddar ca 13.5 -14V för det gör alla .
Eftersom du nämner generatorn och inte hela "laddningssystemet" så hävdar jag att den inte ger 13,5-14V utan spänningen från generatorn (obelastad) är mycket högre än så (ex. 75-80 VAC vid 5000rpm brukar vara vanligt.) Utspänningen på generatorn beror bl.a. på motorns varvtal. Sedan har du en regulator som håller spänningen något så när konstant oavsett varvtalet på motorn och en likriktare som gör om växelspänningen till en "likspänning" (likriktad växelspänning = "positiv vågformsväxelspänning"). Den ström som avges från hela laddningssystemet beror på vilken belastning (motstånd) som finns i hela strömkretsen (inkluderat generatorns lindningsresistanser, batteriets kondition, lysen igång etc.).
Är belastningen väldigt hög (låg resistans) så avger generatorn väldigt hög ström. Tvärtom om belastningen är låg. Har du ett "totalslut" batteri så finns risken att generatorn avger så mycket ström (vilket medför en sådan värmeutveckling) att lindningarna brinner ihop - isoleringen smälter, alternativt att likriktare/regulator går sönder av värmeutvecklingen.

Svaret på din fråga är således: Den ger så mycket ström som du belastar den med upp till dess egna "maximala kortslutningsström".
Ett mer relevant svar: Den ger under normala omständigheter tillräckligt mycket ström för att inte dra ur batteriet under färd. För att få ett hum om hur mycket det är så kan man räkna med normal belastning på ca 7-8A.

(Passus: min generator har märkeffekten 329W vid 5000rpm)

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras