Hur mycket mer effekt kan man förvänta sig??

BridgeMill

SSEMSE #10592
Gick med
26 Nov 2005
Ort
Bromölla
Hoj
Aprilia RSV MILLE R -00 Race
Jag tänkte låta mp-racing pilla på min Hornet 919. Tyckte att det inte lät allt för dyrt, det bilr i så fall powercommander, mod. luftbox och mappning. JAg har redan fullflödes ljuddämpare och KN-filter. Nu undrar jag vilken effekt ökning jag kan förvänta mig, läste på deras hemsida att det inte är ovanligt med en ökning på 30%. Det spelar egentligen inte någon roll vad effekt blir men intressant att veta ungefär vart man kommer att hamna för dom pengarna...
 

Piteå

f.d medlem i 4 H
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
Svart med trampor.
30% :3freak det tror jag inte, men rätta mig gärna om jag har fel , snarare 5 % det är min gissning i alla fall,, men om det ger en effektökning på 30% så ska jag ocskå slå till,,, vad kostar kalaset?
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Det skulle innebära att du får 130 på hjulet!

Undrar om :tomten finns på riktigt, han skulle nog få anställning på Hondas motoravdelning bums...
 

BridgeMill

SSEMSE #10592
Gick med
26 Nov 2005
Ort
Bromölla
Hoj
Aprilia RSV MILLE R -00 Race
Stefanp skrev:
2307665 30% :3freak det tror jag inte, men rätta mig gärna om jag har fel , snarare 5 % det är min gissning i alla fall,, men om det ger en effektökning på 30% så ska jag ocskå slå till,,, vad kostar kalaset?

6500 pengar..

"Monterar man ett avgassystem med öppen ljuddämpare, ett högflödes luftfilter i samband med en powercommander eller ett dynojet förgasarkit kan det bli väldigt stor skillnad, 30% effekt ökning är inte ovanligt" www.mp-racing.se
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
BridgeMill skrev:
2307683 6500 pengar..

"Monterar man ett avgassystem med öppen ljuddämpare, ett högflödes luftfilter i samband med en powercommander eller ett dynojet förgasarkit kan det bli väldigt stor skillnad, 30% effekt ökning är inte ovanligt" www.mp-racing.se

Fråga istället vad de kan garrantera dig för effektökning.. Eller om du kan få betala per hästkraft de lyckas få ur motorn så ska du se att det låter annorlunda. Tanken att det ligger 30% av motorns effekt outnyttjad ifrån fabrik är väl närmast absurd?
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Man brukar ju kunna räkna med tumregeln 1000 kr per hästkraft, det skulle i så fall ge dig 6,5 hästar mer.

Hur många procent det är på din cykel vet jag inte eftersom jag inte har koll på ursprungseffekten.

FZ1 skrev:
2307677 Det skulle innebära att du får 130 på hjulet!

Undrar om :tomten finns på riktigt, han skulle nog få anställning på Hondas motoravdelning bums...
Honda kan nog plocka ut vilken effekt som helst ur sina motorer. Sedan väljer de säkert en effekt som är lämplig och körbar för den typen av cykel.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Du kan glömma 30% mer i effekt på de moddningarna. Har du tur så kanske du får 6-10 hk på slangen, inte mer.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
kanske 20 % om du skaffar helsystem.. :va
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
ozeo skrev:
2307720 kanske 20 % om du skaffar helsystem.. :va
Nix, nej, inte alls! 20% skulle motsvara 20 hk på en hundrahästarsmoppe. Inte en sportmössa att man får ens 20% utan att modda kammar, toppar och kolvar.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Nr:18 skrev:
2307805 Nix, nej, inte alls! 20% skulle motsvara 20 hk på en hundrahästarsmoppe. Inte en sportmössa att man får ens 20% utan att modda kammar, toppar och kolvar.
jo jag tro de kan gå..
100-120 hk ska inte va omöjligt..
10-15 har ju många fått utan helsystem..
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
ozeo skrev:
2307816 jo jag tro de kan gå..
100-120 hk ska inte va omöjligt..
10-15 har ju många fått utan helsystem..
10-15 kan du få med ett bra helsystem, annat filter och mappning.

Jämför med racing. I supersport tar du en standard sexhundra med ca 95-100 på hjulet. Efter att ha gjort allt i motorn, portat, planat, lättat, balanserat, bytat avgassystem, luftburk, elsystem osv så får dom ut 138-140 på hjulet. Då snackar vi trimning för 100K! Att inbilla sej att man kan få 20-30% på enbart helsystem och luftfilter är bara nys. Har själv byggt ett antal racehojar, och effekt kostar. Man kan räkna med 1000-1500 per hk. Sjufemtin jag byggde 2004 gick från 128 med originalsystem och originalluftfilter till 138 med akra helsystem, KN-filter, Yoshimura elsystem och mappning. Detta är vad man normalt kan räkna med på dessa moddar.
 

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha * X
Den största skilnade blir givetvis om man har ett dåligt ex från början,
Den största skilnade jag fått med moddad luftburk dynojet knfilter akra helsystem och mkt injustering är från 134- 149,86 SAE men då moddades luftburken ordentligt och tanken höjdes något + lite mer justering.
Har haft ett par liknande moddar med 15 kontra 18hk som skillnad även då med mkt arbete bakom.(dvs fler inställningtimmar än vad som ingår i ditt pris)
Men då även med kitgenerator lättad roterad vikt i drev och fälg och med Yamahas kithärva med tillbehör.
Nu pratar jag bara bakhjulshästar och det gäller R1:eek:r första en 00 de andra två 05-06.
Skulle tippa på att du kan få ut ca 10 extra om allt går som det ska och du har helsystem.
Från orginal alltså.
 

BridgeMill

SSEMSE #10592
Gick med
26 Nov 2005
Ort
Bromölla
Hoj
Aprilia RSV MILLE R -00 Race
Hitecfrollo skrev:
2307947 Den största skilnade blir givetvis om man har ett dåligt ex från början,
Den största skilnade jag fått med moddad luftburk dynojet knfilter akra helsystem och mkt injustering är från 134- 149,86 SAE men då moddades luftburken ordentligt och tanken höjdes något + lite mer justering.
Har haft ett par liknande moddar med 15 kontra 18hk som skillnad även då med mkt arbete bakom.(dvs fler inställningtimmar än vad som ingår i ditt pris)
Men då även med kitgenerator lättad roterad vikt i drev och fälg och med Yamahas kithärva med tillbehör.
Nu pratar jag bara bakhjulshästar och det gäller R1:eek:r första en 00 de andra två 05-06.
Skulle tippa på att du kan få ut ca 10 extra om allt går som det ska och du har helsystem.
Från orginal alltså.

Som jag sa så spelar det inte så stor roll men ville bara veta unefär vad jag ska förvänta mig, vet i alla fall att det blir en helt annan hoj att köra...
 

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha * X
BridgeMill skrev:
2308463 Som jag sa så spelar det inte så stor roll men ville bara veta unefär vad jag ska förvänta mig, vet i alla fall att det blir en helt annan hoj att köra...
:tummenupp :)
Det blir en mkt roligare hoj med bättre svar och mer effekt.
Dessutom vet du ju att den går som den ska med rätt bestyckning :)
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
BridgeMill skrev:
2308463 Som jag sa så spelar det inte så stor roll men ville bara veta unefär vad jag ska förvänta mig, vet i alla fall att det blir en helt annan hoj att köra...

Jag hade fullflödes dämpare vid båda bänkningarna

1:96hk på bakhjulet
2:102hk med kn-filter och justering av förgasare

Min fick mycket mer ork redan från 6000rpm, tidigare hände inget innan 10000rpm men å andra sidan dör den ut vid 13000rpm nu :rolleyes:
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top