Det låter jättedåligt. Sliter det mycket på ABS-en också?Banor har en speciell asfalt som orsakar ett enormt slitage på kolvringar och kamaxlar, bränslepumpen kan ta stryk också.
Kallstarter, rödljusrace, att knycka upp den på slangen mm anses dock vara direkt hälsosamt för hojen.
Tror nog dock att allt fucko skruvande på allsköns hojar sliter mer än lite bankörning. Är ju inte många banåkare som frågar om gas Wiren går att skarva.Bara om den är utrustad med ABS.
Det vet man ju inte alltid.
Men ja, bankörning sliter på hojar vs att köra gata.
Allt blir ju mer extremt använt. Men känn på ditt objekt bara, slitdelar är ju slitdelar, gillar du den så köp.
Banor har en speciell asfalt som orsakar ett enormt slitage på kolvringar och kamaxlar, bränslepumpen kan ta stryk också.
Kallstarter, rödljusrace, att knycka upp den på slangen mm anses dock vara direkt hälsosamt för hojen.
Min z1000sx hade ingen påtaglig påverkan på pris trots att jag ramlat omkull på båda sidorna (stillastående, det är jobbigt att köra hoj med en färsk ryggmärgsskada) och det var lite smårepor på motorkåporna. Den ramlade också omkull på bana en gång, och behövde lite kärlek från verkstad.Jovars, frågan förutsätter ju att hojen inte blir helt demolerad utan kanske får några skråmor mer. Säg lite repor på motorn.
Då tjÖr man iJäl sig direCkt!Är bankörning dåligt för hojen? På vilket sätt?
Jag har frågat säljare som påstår att deras sporthojar aldrig gått en meter bana varför i hela friden de inte rastat hojen ordentligt.Sålde precis min R1 2016 .. fick en förfrågan av en kille om den var bankörd.. jag svarade att den var både bankörd & bakhjulsskörd .. fick en tumme upp i sms, men hörde aldrig av killen igen
sedan var det en "gubbe" på 59 som köpte den och skulle börja köra bana,. undrar hur det gått... måste ha rasat dIreckT!!
Salt i morronkaffet?Klart som fan att hojens värde minskar om den bär spår av diverse marksyningar. Då spelar det nog mindre roll om marksyningarna skett stillastående eller med hastighet. Prislista på de delar som skadas finns hos handlaren (här på SH finns bara åsikter). Sedan får du ställa nypriset på delarna mot vad som anses vara normalt slitage och räkna ut en vettig mellanskillnad.
Och visst fan orsakar bankörning mer slitage än gatkörning. Särskilt om hojen ägs av en vanlig svensk bandagsåkare. Den som hävdar något annat lever inte i verkligheten. Höga varv, övervarv och taffliga nedväxlingar belastar allehanda motordelar onödigt hårt. Hemmagjorda avgassystem med tredubbla ljuddämpare kombinerat med ovilja att lägga ut pengar på en vettig bränslemappning ger med högsta sannolikhet en fet gång som tvättar bort smörjningen från kolvringarna. Kolvringar som ändå smörjs av en usel Biltemaolja filtrerad av billigaste möjliga eftermarknadsfilter som byts alltför sällan. Ett allmänt tveksamt underhåll, absolut inte kontroll av ventilspel och undermåliga kraschreparationer mer i syfte att dölja skador än att fixa dem. Det är ju bara att läsa runt bland frågorna här på SH så fattar man ganska fort hur landet ligger…
Du underskattar priserna på kåpor...Den tappar 26,3% av värdet om den är tappad på båda sidor. Om den bara är tappad på ena sidan kan du dela värdeminskningen med pi.
Tar folk inte hand om sina saker? Jag hade varit rätt noga med ventilspel och sådant även på en banhoj om jag ägde enKlart som fan att hojens värde minskar om den bär spår av diverse marksyningar. Då spelar det nog mindre roll om marksyningarna skett stillastående eller med hastighet. Prislista på de delar som skadas finns hos handlaren (här på SH finns bara åsikter). Sedan får du ställa nypriset på delarna mot vad som anses vara normalt slitage och räkna ut en vettig mellanskillnad.
Och visst fan orsakar bankörning mer slitage än gatkörning. Särskilt om hojen ägs av en vanlig svensk bandagsåkare. Den som hävdar något annat lever inte i verkligheten. Höga varv, övervarv och taffliga nedväxlingar belastar allehanda motordelar onödigt hårt. Hemmagjorda avgassystem med tredubbla ljuddämpare kombinerat med ovilja att lägga ut pengar på en vettig bränslemappning ger med högsta sannolikhet en fet gång som tvättar bort smörjningen från kolvringarna. Kolvringar som ändå smörjs av en usel Biltemaolja filtrerad av billigaste möjliga eftermarknadsfilter som byts alltför sällan. Ett allmänt tveksamt underhåll, absolut inte kontroll av ventilspel och undermåliga kraschreparationer mer i syfte att dölja skador än att fixa dem. Det är ju bara att läsa runt bland frågorna här på SH så fattar man ganska fort hur landet ligger…
Salt i morronkaffet?
Arme man.Till och med koffeinfritt. Och jag tvingades dessutom genomlida ett telefonsamtal från någon som köpt en impa vimpa framgaffel med cartridgekit och hela tjottaballongen från en icke namngiven tävlingsförare och nu var bestört för att den läckte olja…sådär tio år senare utan att en enda service gjorts…
Så ja, den genomsnittlige trackdayåkaren kan gott ta en skopa skit för sin slapphet.
Styrkekramiz till Dig, ett handhjärta behöver Du! ?Till och med koffeinfritt. Och jag tvingades dessutom genomlida ett telefonsamtal från någon som köpt en impa vimpa framgaffel med cartridgekit och hela tjottaballongen från en icke namngiven tävlingsförare och nu var bestört för att den läckte olja…sådär tio år senare utan att en enda service gjorts…
Så ja, den genomsnittlige trackdayåkaren kan gott ta en skopa skit för sin slapphet.
Deponi eller troligare farligt avfall.Tänk om hojen är servade med biltema olja hemma i garaget, man får väll ge bort skrotet då.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |