Hur mycket pengar lånade du till din nuvarande hoj?

Hur mycket pengar lånade du till din nuvarande hoj?


  • Antal röstningar
    0

Kryle

(Ò_ó)
Gick med
2 Sep 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1'09
hmm cash is king ? naee,, ja e så tät att jag har råd att ha ett lån och betala ränta till banken :D
 

Boyyan

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati monster
"Cash-is-king" för mig är inte när en person tvungen måste ha så mycket pengar så den kan handla 10 hojar av dyraste modell. Cash-is-king är ett bra utryck när någon har pengarna liggandes och affären (hojköpet) inte äventyrar personens ekonomi i övrigt utan h*n klarar betala hojen cash utan att behöva leva på nudlar helt enkelt.

Det e ju precis det jag menar, eller framgick det inte? Om man har pengar liggandes till hojen behöver man ju inte spara.:krama
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nu har jag träffat dig och du verkar trevlig, men är du på rikt?

Finns inte en ekonom värd namnet som tror att bostadpriserna kommer hålla den dan staten slutar subventionera låga räntor.

Kan du definiera begreppet "subventionerad ränta" för mig? Finns det ett "indexpris" eller en objektiv "normalnivå"?

Om du ser till räntenivåerna under 90- och 2000-talet, så är de extremt varierande. Allt från närmare 20%, till ca 1%. Ändå så har prisutvecklingen sett ut ungefär likadant hela tiden, med undantag från de direkta korttidseffekterna efter krasherna.

En "sund" ränta sägs ligga mellan 4-6 %, i en konjuktur med normal derivata. I stunder som de senaste 2 åren, eller i en extrem högkonjuktur, så måste man justera för att balansera utvecklingen, oavsett åt vilket håll den bär. Det är liksom vad penningpolitiken går ut på!

Och jo, den dag staten slutar subventionera låga räntor, så är det för att vi på börjar en positiv trend mot en ny högkonjuktur, och då komme räntorna att höjas, med bevarad köpkraft, och bibehållna (mer sannolikt ökade) priser!

Som sagt.. Nek 1 är ett hett tips! :tummenupp

Riksbanken skiter i bidrag, deras enda mål är inflation vs ränta :)

Nu har du både rätt och fel, för det är inte så svartvitt.

Men säg att det ÄR så. Hur svårt är det för dig att se sambandet mellan nationell köpkraft och behovet av att dämpa inflationen?

Jag kör heller nya cyklar än leker smårik som en annan skåning på tråden som minsann hade tre cyklar varav den nyaste var tio år gammal.:tummenupp Köra nytt kostar i praktiken ca 300 kr/månad. på en hoj i 200.000 kr- klassen. Värdeminskingen har man oavsett. Vissa kör dem nu, andra när alla slutat köra...


Kan du visa mig den hoj som är hyfsat ny och tappar 3600 sek / år i värde??

Den ska jag ha! Min har tappat ca 60 tusen på 4 säsongen, jag måste ha gjort en sjukt dålig affär :gråta
 
Last edited:

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Det e ju precis det jag menar, eller framgick det inte? Om man har pengar liggandes till hojen behöver man ju inte spara.:krama

Ok, jag uppfattade det som att du tyckte uttrycket lämpade sig enbart till de som var totalt ekonomisk oberoende och då menade jag att många använder det med "normal ekonomi" fast när pengarna bara ligger på kontot.


Kan du visa mig den hoj som är hyfsat ny och tappar 3600 sek / år i värde??

Den ska jag ha! Min har tappat ca 60 tusen på 4 säsongen, jag måste ha gjort en sjukt dålig affär :gråta

Tror han syftar på vad räntan kostar honom för hojen/månad inte värdeminskningen.
 

Simixiz

Idiot på två hjul!
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Västerås
Hoj
GSX1300R Hayabusa 2017
Jag lånade pengar av far till min första hoj(25k), som jag ännu kör.
Till sommaren blir det ett större lån, som jag tar hand om själv.

Tycker det inte är nå problem att ta ett lån för att köpa nånting man vill ha, bara man klarar av att betala tillbaka det utan att bli ruinerad.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tror han syftar på vad räntan kostar honom för hojen/månad inte värdeminskningen.


Då är det ju förvisso fortfarande fel. Inte ens ett bolån med 1 % ränta kostar så lite när man räknar in uppläggningskostnader, aviavgifter osv. Och den räntan är en utopi att diskutera, det gäller nu, för en kort period. Men that´s it! Nu är det bara att vara glad och casha av så mkt som möjligt medan det är billigt.

För att kommentera den debatten lite kort.. Så har jag inga problem med att låna. Problemen uppstår när folk lånar 80% av en hobbys värde. För att efter en säsong ha en belåningsgrad på 130 % för att värdeminskningen tuggar upp så enormt mkt mer än amorteringarna i början. Samtidigt som de har lån på stereon, maxlån på bilen, topplån på boende (om de ens äger ett) osv..

För mig är det en samhällelig tragedi att så många som är 30+ (med råge) i stort sett inte äger nånting i en balansräkning.

Ok när man är 24 och vill börja med en dyr hobby. Ok att man lånar upp för att köpa en hoj när man är 40 också för den delen. Problemet är den totala belåningsgraden. Vi lånade också när vi bytte bil i våras, men vi la det på lägenheten, och har egentligen marginal kvar där. Hojarna är betalda (nu) och tv/stereo, möbler och sånt är cashat i butik.

Att inte låna alls är att missa mkt i livet, vi lever i ett samhälle som bygger delvis på kredit, så att ställa sig helt utanför är i många avseenden dumt. Att som många gör, däremot låna på allt, framförallt saker som så snabbt tappar sitt värde (och därmed nästintill kan ses som konsumptionsvaror, t.ex mobiltelefoner idag).

I det perspekivet är det skitsamma om man "har råd". För man står likförbannat bara och stampar, även om konsumptionen må öka. Har man råd att köpa, äga och nyttja en hoj för 200 ksek. Köp en för 140 då och spara skillnaden i värdeminskning / räntor etc för framtiden. Man har förmodligen inte mindre kul på den, men bygger sakta upp en stabil ekonomi och sparbuffert.

NÄsta steg är hur man ser på köp. Vissa pratar om pris, andra om månadsutgift (vad det kostar per månad istället för totalpris). Det ena är naturligtvis mer rationellt än det andra. Mest korrekt är ändå att se saker ur ett strikt kostnadsperspektiv. En bil för 600 ksek kan vara (osannolikt, men dock) billigare än en för 200, OM den tappar mindre i värde över tid, då är kostnaden lägre, och det är den vi bär med oss till nästa bil, och bilen efter det. Har man då byggt upp en buffert att aldrig behöva fundera på om man klarar utgiften, utan kan fokusera på kostnader. Så kommer man kunna göra fler smarta (eller i fordonsfallet mindre dåliga) affärer och därmed kunna byta TV/möbler eller hoj för samma pengar som den billigare (lägre utgift) bilen kostat mer på sikt.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Nu har jag träffat dig och du verkar trevlig, men är du på rikt?

Finns inte en ekonom värd namnet som tror att bostadpriserna kommer hålla den dan staten slutar subventionera låga räntor.

Så hur var det med bostadspriserna när boräntan låg på 5% då? Man sa samma sak då nämligen, att priserna inte kan fortsätta stiga som de gjorde då...
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Jag har inte lånat en krona :)
Jag var smart nog att önska mig en motorcykel när jag fyllde år, å det fick jag :)
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Så hur var det med bostadspriserna när boräntan låg på 5% då? Man sa samma sak då nämligen, att priserna inte kan fortsätta stiga som de gjorde då...


Världens mest skuldsatta folk
http://di.se/Artiklar/2010/9/10/214645/Varldens-mest-skuldsatta-folk/?sr=6&tr=277427&rlt=0
Det som oroar BKN mest är att Sveriges utlåning till hushållen fortsätter att öka med nära 10 procent per år, medan lånefesten ha dämpats till exempel i finanskrisens USA och England.

”Det svenska hushållens skuldkvot är rekordhög och stiger i år till ungefär 165 procent från 154 i fjol”, säger Bengt Hansson, analytiker på BKN.

På den glödheta husmarknaden 1991, strax före 1990-talskrisen, uppgick hushållens skulder till omkring 103 procent. Ränteläget under 2000-talet har varit betydligt lägre och finansmarknaden mindre reglerad, vilket gjort det möjligt att låna mer.

Edit länkfel
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Så danmark har 296% belåning mot inkomst, Sverige har 154% och vi jämställs...?
Sen att vi ligger nära Norge, England och Australien (150%) nämns knappt.

Låter mest som sensationsjournalistik.
 

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Varför skulle det vara så faligt att kreditfinansiera köp av kapitalvaror? Så länge man amorterar i snabbare takt än värdeminskningen så har man ingen egentlig skuld. Man konsumerar i förtid istället för i efterhand.
 

Thomas_34

4 Q
Gick med
28 May 2004
Ort
långtbortistan
Hoj
Ridley!?
Det viktiga är att man själv är nöjd med upplägget. Lån eller cash, vem bryr sig, det är ju ändå jag som pröjsar i slutändan. sj blir det en del lån och en del cash när nästa hoj ska köpas. :banana
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Varför skulle det vara så faligt att kreditfinansiera köp av kapitalvaror? Så länge man amorterar i snabbare takt än värdeminskningen så har man ingen egentlig skuld. Man konsumerar i förtid istället för i efterhand.

Farligt behöver det inte vara. Så länge det inte spårar ur som i "Lyxfällan" vill säga..

Men man har ju råd med dyrare/finare kapitalvaror till samma månadskostnad(alternativt samma kapitalvaror till lägre månadskostnad) om man får ränta istället för att betala ränta :) Fast med det upplägget måste man förstås spara ihop till det första inköpet innan man startar att konsumera. Vilket många inte har tålamod till.
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top