Hur mycket pengar lånade du till din nuvarande hoj?

Hur mycket pengar lånade du till din nuvarande hoj?

• Antal röstningar
    0

Rocklin

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Hoj
-03, Honda Hornet 900
Inga lån på leksaker som hojar och snöskotrar. Nu är det inte några astro-summor utlagda heller men köpte Horneten i butik och kändes lustigt att dra visakortet och välja "konto" när det stod 5-siffrig summa i kortläsarfönstret. Holy smokes tänkte jag då. Det kändes liksom mera verkligt än att handla tex bostadsrätt med banköverföring eller nåt annat där man liksom inte står i en butik och drar kortet. Men de är säkert de som har handlat större saker än så på sitt betalkort (utan kredit). Vad som har hjälpt till när jag har köpt hojar är att jag alltid har lagt undan pengar när jag sålt nån hoj privat, då blir de ju bara lite skillnad upp på nästa. Så passar man på att byta vartannat vart tredje år så får man ju hela tiden lite nyare grejer till helt okej pengar. Å kom ihåg!!!! Håll bögputs på grejerna, sköt om cykeln, då kan inte eventuell cykelhandlare hitta några fel och eventuella lån eller hur man nu vill finansiera, blir lägre.

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Honda XR630
Jag sommarjobbade ihop varenda jäkla krona till min 125:a när jag var 15 år. Tyvärr är både pris och förväntningar högre på det du vill ha sen. Så jag ställde mig frågan:

Vill jag ha nyaste bilen varje år eller vill jag satsa på motorcykeln istället? Svaret var ganska självklart för mig.
Många tycker det är CP när man spenderar massor på hembio, Stereo eller MC. Men att ha en ny bil för 400k som man kör 3mil i veckan höjer ingen ögonbrynen för! Jag personligen beundrar folk som lägger pengar på det de brinner för.

Klart, men senare kommer jag (ja du hörde rätt :tungan) att ha bättre jobb än det skitiga sommarjobbet som gav sina 45kr/timmen.

Det jobb jag haft gav mig mina hojar jag har och dom jobb jag kommer att få ger mig möjligheten för nästa köp :)

Jag kommer troligtvis fortsätta att köra min stil, köpa hojar efter tjocklek på plånboken. Jag har smak för äldre hojar, och dom brukar man få mycket pang för pengen om man säger :)
Dessutom har jag stort intresse för hojbyggen och kan knappt vänta till den dagen jag får hem en paralelltwin eller äldre triumph i garaget att bygga en tokfrän caferäser av :banana

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Kör man helförsäkrat är det ok att låna. Men det skulle inte va så kul att låna 70 k och sen få den snodd eller kvaddad. Själv lånade jag ingenting, men man har ju en del på huset.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
ca 10 laxar av farsan (som kom från att 125'an såldes), sen ca 20 laxar från MUCK-bidraget och 5 sommarjobbade laxar. :)

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Noll, noll samt noll.

Inge lån nånstans till nån av hojarna, leksaker för man köpa för sina egna pengar.

jjabba

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Hoj
Kawasaki
Lånade ingenting.
Men så har jag prioriterat bort bil och lever som en riktig 'smålänning'.

Hur fan mår man om man klotar och har lånet kvar? :confused:

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Lånade inget, den betalades i butik med ett stycke postväxel och några sedlar.

agne

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Hoj
Kawasaki ER6F -09
Jag lånade hela summan men har som avsikt att betala av under en kort period.

Sent from my HTC Hero using Tapatalk

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
lånade 10 000. Men eftersom man är helt ny i hojvärlden gick dessa pengar istället till kläder, utrustning och lite delar. Och såklart en del bensin ;)

(köpte dock en lite billigare hoj än jag tänkt när jag lånade så det blev en veckas semester oxå)

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Sist jag kollade, hette små delar av min Fireblade "bostadsrätt" :)
Tror inte alla lånar, men tror att MÅNGA lånar utan att erkänna :) Det är tabu i sverige!

Ingen av oss ligger heller ;)

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Hoj
CBR 600RR
Sist jag kollade, hette små delar av min Fireblade "bostadsrätt" :)
Tror inte alla lånar, men tror att MÅNGA lånar utan att erkänna :) Det är tabu i sverige!

Ingen av oss ligger heller ;)

Ofan! Jag fick iaf både ligga och låna. Numera blir det mindre ligga eftersom jag låna. :näsblod

//T

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Hade inga lån alls och äger flera fastigheter i skärgården så jag betalade förmögenhetsskatt och hade inga ränteavdrag.

Kalkylen var enkel

Lånade stålar till två lite fetare luftvärmepumpar, bygge av verkstad (trött på att skruva båtar ute i snön) och en hoj.

Resultat = ingen förmögenhetsskatt + ränteavdrag som balancerade ut en del av fastighetsskatten och ca 30% lägre elförbrukning = friska pengar till bira hamburgare och soppa :tummenupp.

Sen bytte vi regering (det bästa som hänt sverige på mycket länge) och förmögenhetsskatten försvann samt fastighetsskatten blev rimlig (även i skärgården) men då var hojens del redan betald.

Jag tycker inte alls det är fult eller tabu att låna pengar däremot är det inte ok och komma och gnälla om man lånat för mycket. Om man skall kunna säga att man inte lånat för att köpa hoj kan man inte ha något lån alls.

Om man skall låna till något eller inte beror inte på vad det är man lånar till utan på ens totala skuld i förhållande till tillgångar och intäkter. Dessutom måste man ju alltid se till att man klarar kassaflödet även med variationer i skuldränta.

Last edited:

Taz

En Värmlandspôjk han kan
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce
Inget, istället för förmånsbil (Eller som många felaktigt säger, tjänstebil) så har jag förmånshoj. Dvs, hojen står på firman och är en leasinghoj som jag blir förmånstaxerad för.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Från början var jag nyexxad student och sparkontot gav bättre avkastning än räntan är hög så då var lån en självklarhet då jag inte hade lust att glida omkring på en gammal knarr från istiden... Nu är nästan lånet borta och sparandet på topp samt att jag har en nice hoj.

Nästa hoj kommer även den lånas till men ganska lite då jag nöjer mig med en som gått en eller två säsonger och hoppet inte är så långt från min nuvarande!

Men ni får gärna sitta och spara och kolla på den hoj ni vill ha medans jag åker på den!

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Lånade 50000kr men det va till både hojen samt ställ, ryggskydd, handskar, hjälm och stövlar.
Skäms inte för det :)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...