Hur mycket pengar lånade du till din nuvarande hoj?

Hur mycket pengar lånade du till din nuvarande hoj?

• Antal röstningar
    0

Ro-Ho

Medlem
Gick med
5 Aug 2010
Hoj
KTM 1290 SDR
Lånade heller inte till min, men ser inget fel i att göra det. Världsekonomin går ut på att man ska låna pengar man inte har :)

I dagens samhälle e ju ett lån på en hoj eller en husvagn betydligt säkrare än på en bil.. mindre värdeminskning...

Så moraliskt självklart skulle jag låna om jag hade behövt...

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Från början var jag nyexxad student och sparkontot gav bättre avkastning än räntan är hög så då var lån en självklarhet då jag inte hade lust att glida omkring på en gammal knarr från istiden... Nu är nästan lånet borta och sparandet på topp samt att jag har en nice hoj.

Nästa hoj kommer även den lånas till men ganska lite då jag nöjer mig med en som gått en eller två säsonger och hoppet inte är så långt från min nuvarande!

Men ni får gärna sitta och spara och kolla på den hoj ni vill ha medans jag åker på den!

Håller med i det här resonemanget till viss del, så länge man klarar av lånet utan att behöva leva på nudlar samt att lånet alltid är mindre än värdet på hojen (eller vad man lånar till).

MC Doktorn

Guest
Jag lånade ca 50.000 till min hoj när den köptes ny för 2 år sedan.
Har inga som helst problem med det lånet.

Jag resonerar som att det är bättre att köpa det man verkligen vill ha! istället för att snåla och köpa det man egentligen kan cacha.

Mina fordonsköp sker oftast ganska spontant utan större planering.:tungan

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Håller med i det här resonemanget till viss del, så länge man klarar av lånet utan att behöva leva på nudlar samt att lånet alltid är mindre än värdet på hojen (eller vad man lånar till).

Det är väl just det som är den stora skillnade dvs du lånar det du kan spara ihop under en rimlig tid eller stackarna som lånar till det dom inte har råd med!

Kommer man ut på arbetsmarknaden som jag gjorde och började tjäna pengar som skulle kunna bli en mc om 2år så valde jag att köpa den direkt istället!

Att köpa hoj för egna pengar som är lite dyrare är faktiskt sämre än att låna till den och istället investera dina besparingar!

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Var rätt länge sedan jag lånade till en hoj. Men i början utav min "mc karriär" lånade jag också till hojarna. Har dock alltid haft en viss plan där jag köpt relativt billiga hojar, visserligen nya men billiga. Dvs hojar som är nya men kanske ett eller två år gamla. De brukar ju ibland ge rätt bra pris på sådana hojar. Och under vintermånaderna jobbat på att betala av på lånen. Tror det tog mig ca fem år innan jag var skuld fri och kunde köpa min första nya hoj utan lån.

En annan sak för att få ekonomin att rulla bättre är att inte göra de dyr service eller köpa nya däck till hojarna utan sälja innan detta kommer. Och istället lägga de pengarna på en ny hoj. Det lönar sig i längden.

Stone Cold

Been there destroyed that
Gick med
2 Feb 2009
Hoj
Honda X11 Screaming Death edition Kawasaki GPZ-900 -86, Suzuki SV650 -01 Honda CBR1000RR -04 Repsol Dark Edition
Har jag inte råd o köpa det kontant ska jag inte köra den/det heller:tummenupp
O vi har 3 bilar o 3bågar:D

_joppe_

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2010
Hoj
z750 -09
inget lån. . .havregrynsgröt och åter havregrynsgröt. . . ..försöker äta lite annat när dottern kommer på helgerna dock :D håller på att spara till nästa hoj nu. . .gröt!:tummenupp

Last edited:

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Jag lånade en gång till en cykel jag ville ha men då gick jag in med hälften skulle ta körkortet samt köpa utrusting hade inte allt men casha upp det ganska fort under vintern , alla andra hojar har jag betalat i kontant gillar inte å äga ett fordon på lån.
sen så brukar jag inte köpa en hoj som är dyrare än 60 000 också

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Mat, kläder, fordon, you name it.
Får allting av mina föräldrar.

Tjingeling på er !

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Det är bra att låna! Man lever en gång, ska man spara ihop till allt så är man gammal sen.
Nu har jag inga lån på mina hojar, men jag har haft på tidigare leksaker och ångrar det inte ett dugg!

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
lånade 10 000. Men eftersom man är helt ny i hojvärlden gick dessa pengar istället till kläder, utrustning och lite delar. Och såklart en del bensin ;)

(köpte dock en lite billigare hoj än jag tänkt när jag lånade så det blev en veckas semester oxå)

Hoj, utrustning, bensin och en veckas semester för under 10 000 kr? :va

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Riktig sporthojs anda. Dem som inte lånat pengar skriver nedvärderande "man ska inte låna till leksaker, har man inte råd ska man inte köpa"osv. Liksom vad fan jag hade lätt kunnat låna pengar och blir antagligen så nu när jag ska köpa större hoj.:tummenupp

CurlySue

Never Look Back
Gick med
10 Jul 2009
Hoj
Sv650 -00 Kawa z750 -08
Jag lånade 50tusen och inhandlade hoj, ställ och hjälm. Visst hade jag kunnat spara ihop pengarna (sparpengarna gick åt till hojkortet:tummenupp) men då hade jag fått vänta ett år eller 2 och det är ju NU jag vill köra...
Har däremot vare sig lån på bil eller hus så jag bedömde att jag har råd med mitt lilla lån...

Visst Cash is king, men det är ju inte alltid det blir som man tänkt sig. Huvudsaken måste ju vara att var och en utgår från sin egen ekonomi??

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Jag ville helst inte behöva ta lån för att köpa hoj... Men har jag skrotat hojen och vill ha ny hoj så fort som möjligt så blir det till att ta lån och då lånar jag det som krävs..
Nuvarande hojen fick bli helt ny så fick låna 20k men det går ju fort att betala av det..

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln