Hur mycket sås dricker era hojar?

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Jag märkte med fasa igår att jag bara hade kört 9 mil på 15 liter soppa, vilket skulle göra ~1.6 liter/mil :eek: Jag kör en Suzuki RF 900R som har gått 1600 mil och stora servicen är gjord på den i maj i år, där bla. förgasarna optimerades (förre ägarens ord), och olja byttes mm.mm. Det sitter K&N-filter i och bakpå sitter det en dämpare från ART.

Visserligen är jag gasglad som satan och vrider på titt som tätt, men ändå. Min polare kör en CBR 900 och ligger på ~1 liter/mil, och han kör betydligt hårdare än jag.

Nu hoppas ju jag att jag har sett eller räknat fel på något sätt, annars känner jag mig ordentligt rövknullad. Hojen går för övrigt som en klocka utan vare sig missljud eller misständningar. Startar hur lätt som helst. Färgen på avgaserna ser inte konstig ut på något sätt, utan det ser ut som det som kommer från andra hojar.

Tips på vad det kan vara som gör att den dricker mycket sås mottages tacksamt, annars blir det dyrt att köra...
 

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
Stadskörning (modell hård) vill min X11 ha ca 1,1-1.2 l/mil
Landsvägskörning (modell hård) (slingerbult, e4 osv) vill den ha ca 0,7-0,9 l/mil

Om han har "optimerat" förgasarna så bör du ju titta på vad som egentligen är gjort.
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
loser skrev:
Stadskörning (modell hård) vill min X11 ha ca 1,1-1.2 l/mil
Landsvägskörning (modell hård) (slingerbult, e4 osv) vill den ha ca 0,7-0,9 l/mil

Om han har "optimerat" förgasarna så bör du ju titta på vad som egentligen är gjort.

Alltså, det är inte han själv som har gjort det, utan Ava MC. Det var dom som gjorde servicen med.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
det där beror ju på hur man kör tycker jag.
R1an tycks dra runt 0.6 när jag kör, och då är det blandad körning, man kan lätt se att du kör betydligt fortare än mig.
 

BACH

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
TDM 850
Beror väl till en viss del också på utetemp. Min TDM drar betydligt mer vår och höst

Christer
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
TL1000R ~1 l/mil vid kul körning
TL1000R ~ 0.46 vid ren 130 cruising (a la touring..)

XR650R ~1 l/mil
Lär sjunka när hojen fått några mil till innanför kylsystmet. :)
 

The one

Friend to Bill
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Hightown
Hoj
R6
0,65-1,1

Min R1a drar vid blandad körning 0,65 vid bankörning1,1 liter/mil.
Vid touring körning så kommer den ner till strax över 0,4
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
1l/milen är normalt vid kul körning och runt 0.5 vid ren cruising som putte säger.

750RR
 

The one

Friend to Bill
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Hightown
Hoj
R6
0,65-1,1

Min R1a drar vid blandad körning 0,65 vid bankörning1,1 liter/mil.
Vid touring körning så kommer den ner till strax över 0,4
 

The one

Friend to Bill
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Hightown
Hoj
R6
0,65-1,1

Min R1a drar vid blandad körning 0,65 vid bankörning1,1 liter/mil.
Vid touring körning så kommer den ner till strax över 0,4 :tummenupp
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
The one skrev:
Min R1a drar vid blandad körning 0,65 vid bankörning1,1 liter/mil.
Vid touring körning så kommer den ner till strax över 0,4 :tummenupp

Är du säker?
Jag tror att du gärna kan skicka det en fjärde gång.

750RR
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
PutteLiten skrev:
TL1000R ~1 l/mil vid kul körning
TL1000R ~ 0.46 vid ren 130 cruising (a la touring..)

XR650R ~1 l/mil
Lär sjunka när hojen fått några mil till innanför kylsystmet. :)

Definitivt min gammla glappa 600 drra en halvliter ungefär, några deciliter til vid ren tokåkning bara, går inte att få den dra en liter speciellt lätt, kanke på crossbana eller liknade.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Silwer skrev:
Definitivt min gammla glappa 600 drra en halvliter ungefär, några deciliter til vid ren tokåkning bara, går inte att få den dra en liter speciellt lätt, kanke på crossbana eller liknade.


Jag påpeakde att den var törstig för Honda, men han sa att det var helt normalt för en så ny hoj. :)

Sedan gick det ju åt 3cl vid varje startförsök i början... :rofl

Jag har nu lärt mig kicka en XR... :D
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Jonne_boy skrev:
AVA MC!!

där har du svaret på ditt soppa behov!

Tänk att det där har jag hört förut med, att AVA MC skulle vara ett gäng klantskallar. Om det stämmer blir jag verkligen orolig, fast egentligen inte. Hojen går ju som en klocka så jag har ingen anledning att tro att det är något egentligt fel på den. Jag kan köpa argumentet att det går åt mer sås vår och höst, men lite väl mycket med 1.6/L kanske. Vad finns det man kan kolla upp förutom igensatta luftfilter, tändstift osv.?
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
sv

Heh. I går kom jag på vad det var som gjorde att jag TRODDE att hojen hade dragit 1.6l/mil. Såg på trippmätaren att jag hade kört 9 mil sedan senaste tankningen och kikade i tanken. Där fanns det betydligt mer soppa än den gången innan jag hade kört 9 mil. Åkte till macken och tankade fullt och det gick inte i mer än 5.3L. Brydd av detta satt jag och funderade i garaget hur det kunde komma sig, ända till min 3-årige son kom ut till mig och började pilla på hojen. Ser liksom i ögonvrån hur han står och vrider på någonting och tittar direkt på vad han gör. Grabben står och vrider på den lilla ratt som nollställer trippmätaren, och det går då upp för mig vad som har hänt! Han har gjort detta tidigare, och det är därför jag inte "kom längre" än 9 mil tidigare eftersom han hade pillat på mätaren och lyckats nollställa den. Att jag inte hade tänkt på det tidigare :huvet
Den egentliga bensinförbrukningen liggar alltså på 0.6L/mil vid blandad körning, vilket är att betrakta som fullt normalt.

Gissa om jag blev lättad, om än lite generad för att jag inte hade tänkt på det tidigare. Numera är det sträng uppsikt och "ajabaja" så fort han försöker pilla på hojen. Ja se ungar :D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top