Hur mycket ska en Kawa knacka?

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
köpte en gammal gpx 600 under vintern, tycker den lever om lite väl från motorn.

Den har ett knackande som följer varven, är det troligt att det är en ventil som har för stort spel? eller vad kan det vara?
eller så kanske det är helt normalt?
 

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
även min 01:a knackar lite mer än normalt, kawa-mekanikern sa att det inte var några problem, kawasaki låter mer än andra hojar sa han... :tummenupp
 

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
På många Kawa 600 knackar det från kopplingskorgen, i synnerhet vid kall motor. Brukar inte vara någon fara med motorn utan det är bara att åka.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Det verkar inte som att det kommer från kopplingskorgen, tror att det kommer högreuppifrån, undrar om det verkar troligt att det är ventilknack?
 

Seizure Later

Directors cut...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås, Nitta
Hoj
ingen just nu
GPX är väl känt för att ha kantarellsymptom på ventiler. Säterna slits och ventilerna deformeras av det. Kolla ventilspelet först.
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
Japp. Troligtvis en ventil som knackar. GPx o GPz modellerna är kända för sina mjuka ventilsäten. Å andra sidan så är det en barnlek att ställa ventilerna själv då det görs med skruv isf shims. Och allt kommer du åt relativt enkelt. Tyvärr kommer jag inte ihåg måtten men det bör ju gå att hitta.
 

QiX

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Växjö, nästan...
Hoj
WR450F Supermotard, Honda VTR1000sp1
Seizure Later skrev:
GPX är väl känt för att ha kantarellsymptom på ventiler. Säterna slits och ventilerna deformeras av det. Kolla ventilspelet först.

Jovissst är dom kända för det, men de gör ju bara att ventilspelet blir mindre och motorn blir tystare...
Så när det gäller kawa... bli orolig när de tystnar i stället för då e de nåt skumt...
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Lättast kolla ventilspel för att ev. eliminera den orsaken. Oljud
från kopplingskorgen (och primärdreven) borde försvinna om
man lägger i vxl o låter kopplingen dra lite. Kanske kan kedjespännaren
låta, men knacka låter inte som den. Kan du kolla/justera den på
nåt sätt ? För att utesluta.

Utpräglat knackande luktar mer kolvbult/vevlager eller kanske
stort kolvspel. Svårt kolla utifrån.
Värre varm än kall ? Mer 1a 2 sek efter start av motorn ?

Enklast kolla ventiler o sen leva m ljudet så länge det inte blir värre.
/u
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
det är ingen skillnad på hur mycket den knackar när den är varm eller kall.

Tror du inte på ventilknack? Tycker det låter som att det kommer uppe vid toppen i alla fall.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
"Mer 1a 2 sek efter start av motorn ?" Dvs. låter den mer 1a
sekunderna ? (innan oljetrycket kommit).

Kolla lättaste/billigaste först, dvs. ventilmekanismen, spel o
nergångna kammar o spännaren/kedjan.

Skillnad mellan knack o tick, vad är den ?
Läsa här kan vara lite som att titta i en läkarbok; man känner sig sjuk direkt.
/u
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Kolla först så att det inte är det klassiska trottelskallret från förgasarna, innan du börjar riva toppen. Håll en skruvmejsel mot örat och tryck spetsen mot olika misstänkta delar av motorn. Då hör du lätt vilken del missljudet kommer ifrån.
Jag gissar på fuggarna.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Nu är ventilerna ljusterade, på insugssidan var det 0.30 mm pånågon ventil där det ska vara 0.13-0.18 hur mycket spel brukar det vara när det börjar höras?

Har inte monterat i hop cykeln för provstart pga att det fattades en gummihatt som ska sitta på toppen av oljerören mellan främre och bakra kamaxelöverfallen, vad har dom för funktion?
det ser ut som att dom sitter där för att stabilisera oljerören mot ventilkåpan, och ej sitter som jag sett på anra motorer=fastskruvad typ bromsslang.

Dom här rören sitter vad det ser ut som bara instuckna i lageröverfallet med en gummihatt längstupp med en försänkning i ventilkåpan där den ska passa.

Vad blir effekten av att köra utan? kan oljeröret läcka eller behövs den inte?
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Gjorde en provstart i går med ny olja i till en början fick jag den inte att gå jämnt överhuvud taget, det var vacuum slangen till bensinkranen som var klämd, sen när vi fick igång den läckte bensinslangen så jag ville inte köra den så länge, kompisen som var med tyckte den lät bra då men jag tycker den knackar lite väl fortfarande.
 

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Sprint RS
norrlansguld skrev:
Gjorde en provstart i går med ny olja i till en början fick jag den inte att gå jämnt överhuvud taget, det var vacuum slangen till bensinkranen som var klämd, sen när vi fick igång den läckte bensinslangen så jag ville inte köra den så länge, kompisen som var med tyckte den lät bra då men jag tycker den knackar lite väl fortfarande.

Tänk på att det kan finnas behov av att synka förgasarna efter ventiljusteringen.
Om förgasarna har synkats tidigare, utan att ventilerna justerats, så funkade det vid det tillfället.
Med justerade ventiler så ändras insugskraften något mellan de olika insugsrören, och därför kan det vara på sin plats att synka om förgasarna nu.
Med jämare motorgång så minskar man det ryckiga i gången och det finns chans att det tystnar lite till från motorn.

Hur är skicket på kamkedjan förresten ?
Om den slackar så ger det ju också mer ljud ifrån sig (mest "kedjeskrammel" från kamkedjan själv, men det påverkar ju även arbetet för ventilerna).
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Tack för tipsen!

Kamkedjan såg bra ut och var inte slak.

Att förgasarna behöver synkas efter ventilljustering har jag inte haft en tanke på, tror dock att den gick ojämnt vid start beror på att den inte fick tillräckligt med bensin.

sen är det svårt att få dit gummina mellan luftburk och förgasare, går det att mjuka upp dom med något medel eller så?
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Varmluft från en hårtork ska funka (har inte provat själv), men det bästa är nog att byta för att slippa att hon drar tjuvluft någonstans.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Dom är inte det minsta spruckna bara lite svåra att pressa på plats.

Är det inte jätte dyrt med nya gummin?
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
norrlansguld skrev:
Dom är inte det minsta spruckna bara lite svåra att pressa på plats.

Är det inte jätte dyrt med nya gummin?
339:- för en budgetvariant hos Lelles, men det är nog bara mellan topp och förgasare. Gummina mellan förgasare och luftburk kan bli knepigare att hitta.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Tjohoo!
Då ska troligen skramlet vara åtgärdat till veckan, firman som sålde hojen till mej i vintras tog in den och konstaterade att en vipparm var sliten.

Kommer att få tillbaks den till veckan.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top