Hur mycket ska jag ta betalt för korrläsning?

Bikeporthans

Surskalle
Gick med
20 Dec 2007
Hoj
Tjänstefordon, mest Dorso.
Här på SH finns ju en jäkla uppsjö av folk, så några tips kanske jag kan få.

Har börjat läsa lite korrektur åt ett par firmor. Jag har en hyfsat komplett lärarutbildning i svenska i bagaget, så jag är väl kvalificerad, men ett problem har dykt upp. Jag vet inte hur mycket betalt jag kan ta.

När jag gjort en del annat pyssel år folk så kan man ju hitta på en timlön, men i det här fallet lämpar det sig dåligt. Jag läser nämligen pinsamt fort (låter som skryt, men så är det). Jag kommer då få uselt pröjs, eller framstå som idiot med aburda krav på timlön.
Så allra bäst vore det ju med något slags lön baserad på antal tecken, eller likande.

Den läsning jag gjort hittills har jag helt enkelt hittat på ett fast pris till, efter att ha ögnat igenom materialet, men det vore smidigare att ha en taxa att gå efter.

Någon som har någon erfarenhet av sånt här?

Bikeporthans

Surskalle
Gick med
20 Dec 2007
Hoj
Tjänstefordon, mest Dorso.
Ja, efter antal tecken eller ord är väl det som ligger närmast till hands, men vad kan tänkas vara skäligt då?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Ja, efter antal tecken eller ord är väl det som ligger närmast till hands, men vad kan tänkas vara skäligt då?

Försök lista ut hur fort en normalbegåvad korr.läsare läser och utgå från vad du vill att en sån ska ha i lön (om du nu var en sån). Sen får du räkna lite på egen hand :)

Eller så väntar vi lite så finns det nog någon i branchen som kan ge dig ett bättre svar... :rolleyes:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Antal sidor?

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Ska du räkna tecknen oxå? :)

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Äh, debitera per timme.... Och låt det ta lite lagom lång tid. Även om du är klar på 45 min kanske du skall debitera 2h?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Då får han bara dokument i A2-storlek, utan marginaler och skrivna med 6-punkters teckenstorlek. :tungan

Självklart menade jag att man får komma överens om en standardsidutformning som han sedan kan ta betalt för per korrekturläst sida:hihi

Så kanske A4:eek:r med lite marginal och 12 punkters storlek (till exempel), och sen ett vettigt sidpris på det?

Miks

Medlem
Gick med
25 May 2004
Hoj
X-11
Vänta med å ta betalt, utbildningsnivån på svenskalärare är skrämmande låg. Vissa kan inte ens svenska!:D

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Självklart menade jag att man får komma överens om en standardsidutformning som han sedan kan ta betalt för per korrekturläst sida:hihi

Så kanske A4:eek:r med lite marginal och 12 punkters storlek (till exempel), och sen ett vettigt sidpris på det?

Funkar ju inte. Är det en sida med massa fel som kräver många ändringar så går han ju back. Timdebitering det enda rätta.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Dela bästa fasta summan du fått med antalet tecken det var och lägg till nåra % och gångra med 100. Avrunda till nåt tufft så har du din taxa/100tecken.

Bara ett förslag. Annars kan du ju fråga andra korrekturläsare hur de gör.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Funkar ju inte. Är det en sida med massa fel som kräver många ändringar så går han ju back. Timdebitering det enda rätta.

Det beror ju helt på hur hög sidtaxa han har. Timdebitering funkar ju inte i TS fall eftersom han (enligt egen uppgift) är så inihelvete snabb så att han går back på normal timdebitering, men inte heller vill ta ut en enormt hög timkostnad eftersom det skulle verka sjukt.

Men ok, vad sägs om dels en bastaxa per sida, och en taxa baserad på hur många fel han måste rätta? En adderad korrigeringstaxa alltså.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag skulle vilja påstå att det är marknaden som styr.
Tänk på att det du tror har ett värde, t ex eftermarknadsprodukter som glasögon, skrivbordslampa eller fotriktig kontorsstol inte alls är något som de vill betala dig för.
Mitt tips är att titta på blocket och sen lägga dig några tusenlappar under.
Folk skiter generellt i om du har korrekturläst 5000 eller 10 miljoner ord så länge du är servad inom gällande intervaller.
Jag tror inte att du ska inleda med "pärmsparkare undanbedes" för du sätter du en negativ ton och de kommer att vända sig till konkurrent med sina affärer.
Se till att bifoga bra bilder på dig själv där du visar och påpekar eventuella fel så slipper det bli bråk efteråt.

My 2 cent

:)

Smagatusk

Guest
Ta betalt efter hur tråkigt innehåll det är. Korrläsare borde vara det tråkigaste jobb som finns. Ingen att prata med, ingen som kan prata med en och man tvingas läsa saker man är helt ointresserad av.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Fast pris för varje läsning.
Oavsett om den är en tidningsnotis på en handfull meningar eller senaste upplagan av bibeln? Schyst deal... :hihi

Nae, att hitta någon vettig ersättning per antal ord eller tecken är nog rätt väg att gå om man inte vågar fakturera per timme.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Korrläsning ska inte gå fort, det är ju hela grejjen med att korrekturläsa: man ska leta efter stavfel, interpunktions- och grammatikditon och det är ett jäkla jobb. Så ta betalt per timme det bör ta, en A4 av normal kvalitet tar en halvtimme typ, sätt taxan därefter.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Oavsett om den är en tidningsnotis på en handfull meningar eller senaste upplagan av bibeln? Schyst deal... :hihi

Nae, att hitta någon vettig ersättning per antal ord eller tecken är nog rätt väg att gå om man inte vågar fakturera per timme.

Hur många vill höra om noaks ark? inte så många..

Hur många vill höra om anna ankas senaste avsugning? flera!

3000 spänn för att läsa afton blaskan är en sjysst deal :D

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...