Hur mycket ska kjedjan glappa R1:a?

Volcom

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Västerås
Hoj
R1 Fighter
Hur mycket ska kedjan glappa R1:a?

Hur hårt ska man spänna kedjan nån? ska ut ikväll och skulle behöva veta. Har ingen manual till min tyvärr.

Just nu har jag 1,5cm när jag sitter på..
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag har för mig att det är ganska mycket, runt 40-50 mm när hojen står upprätt utan att du sitter på. Är ganska men inte helt säker. Kan kolla lite senare ikväll.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Tycker också det låter mkt men men som sagt har ingen koll direkt. Har för mig att jag hört 1-2cm när man sitter på. Men jag är glad för svar för som sagt sitter me brallorna på redan :yoparty

Nu är jag säker. 40-50 mm står det i boken, mätt på det tajtaste stället på varvet när hojen står på depåstöd eller liknande. Detta gäller för 98:an i alla fall.
 
Last edited:

Volcom

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Västerås
Hoj
R1 Fighter
Nu är jag säker. 40-50 mm står det i boken, mätt på det tajtaste stället på varvet när hojen står på depåstöd eller liknande. Detta gäller för 98:an i alla fall.

Tack så mkt för hjälpen!! nu ska det köras :yoparty

Nu är jag säker. 40-50 mm står det i boken, mätt på det tajtaste stället på varvet när hojen står på depåstöd eller liknande. Detta gäller för 98:an i alla fall.

å fan.. på depåstöd.. då e min för slak då.. har mätt min när den stått med hjulet på marken.. får ställa den på depåstödet då å mäta om..
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Tack så mkt för hjälpen!! nu ska det köras :yoparty



å fan.. på depåstöd.. då e min för slak då.. har mätt min när den stått med hjulet på marken.. får ställa den på depåstödet då å mäta om..

Nä, skit i depåstödet. Det står nog bara så för att man ska kunna snurra på hjulet och hitta tajtaste stället. Borde inte spela nån roll för slacket på kedjan.
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.


å fan.. på depåstöd.. då e min för slak då.. har mätt min när den stått med hjulet på marken.. får ställa den på depåstödet då å mäta om..

Det ska väl inte spela nån roll om den står på depåstöd eller marken?? Blir ju däremot jobbigare att hitta den mest spända punkten utan depåstöd, men går ju det också..

Robban
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
märkte att det blev samma.. men va menas med den mest tajtaste punkten?

Det är inte säkert att sträckningen är exakt lika oavsett var på varvet kedjan är, så du ska hitta läget där kedjan är som mest sträckt.
 

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
I stan på landet.
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Blir det sån jäkla skillnad alltså när man låter hjulet hänga fritt mot när det är belastat, eller varför ska den vara så löst spänd? Är detta specifikt för R1? Jag trodde att 10-20 mm var nästintill universellt. Ha överséende, jag kan inte mycket om kedjor.

/perris
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Blir det sån jäkla skillnad alltså när man låter hjulet hänga fritt mot när det är belastat, eller varför ska den vara så löst spänd? Är detta specifikt för R1? Jag trodde att 10-20 mm var nästintill universellt. Ha överséende, jag kan inte mycket om kedjor.

/perris

Jag har inga siffror, men R1:an en ganska lång sving, och därför kanske kedjespelet varierar mer när svingen rör sig än om man hade haft en kortare sving... eller också är det nåt annat med geometrin mellan utgående axel, svinglagring och bakhjul.
 

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
I stan på landet.
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Jag har inga siffror, men R1:an en ganska lång sving, och därför kanske kedjespelet varierar mer när svingen rör sig än om man hade haft en kortare sving... eller också är det nåt annat med geometrin mellan utgående axel, svinglagring och bakhjul.
Aha, så är det nog. Tack för svaret!

/perris
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top